جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
شاهدان اعمال در محکمه الهی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
حمید محمدی راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
توصیفی از دادگاه عدل الهی در روز قیامت و گواهی دادن شاهدان اعمال در آن روز است. در این پژوهش ابتدا اصل معاد با دلایل فطری، عقلی و نقلی اثبات شده و شبهات و توهمات منکران معاد، مورد تحقیق و نقد قرار گرفته است و نیز ویژگی های محکمة وجدانی و انسانی تبیین شده است، سپس تعداد گواهان و ادله عقلی و نقلی آن ها بررسی شده و تلاش شده به شبهاتی که در این زمینه موجود است با تحلیل عقلی پاسخ داده شود که برخی از آن ها عبارتند از: با این که خداوند در همه جا حاضر و ناظر است، فلسفة وجود گواهان متعدد چیست؟ چگونگی شهادت اعضاء با این که بدن انسان در تغییر و تحول است. نویسنده در ادامه بحث شاکیان محکمه عدل و جهت شکایات و چگونگی آن را بررسی نموده و در فصل پایانی نامه های اعمال مورد توجه قرار داده شده و به شبهات مربوطه از قبیل ماهیت نامه اعمال و فلسفه تعدد آن پاسخ داده است. در ضمن به برزخ از دیدگاه عقل، فلسفه وجودی برزخ و چگونگی زندگی ارواح نیز اشاره کرده است.
شاهدان قیامت از دیدگاه قرآن
نویسنده:
محمد تقی دانش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله با موضوع «شاهدان قیامت از دیدگاه قرآن» از یک بخش (کلیات) و پنج فصل تشکیل شده است: بخش کلیات به مقدمه، تعریف مسئله، اهمیت و فایده موضوع، سابقه، ضرورت، روش و پرسش های اصلی و فرعی تحقیق اختصاص دارد. در فصل اول، مفهوم شناسی شهادت مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم به بررسی ضرورت ضبط اعمال بندگان توسط شاهدان پرداخته و این سؤال را مطرح می کند که با توجه به علم گستردة الهی، چه ضرورتی بر ثبت و ضبط اعمال توسط شاهدان است؟ در فصل سوم، کیفیت تحمل شهادت و چگونگی ادای آن در قیامت بیان شده است. گفتنی است که شاهدان اعمال در دنیا، نوعی درک و بینایی دارند و دارای شعور خاصی هستند، تحمل شهادت نیز برای همه شاهدان یکسان نیست. در فصل چهارم، مصادیق شاهدان قیامت ذکر شده است. فصل پنجم به آثار تربیتی وجود شاهدان بر انسان ها اختصاص دارد و گفته شده است که گفتار و رفتار و حتی نیات آن ها ثبت و ضبط می شود.
شاهدان و ناظران اعمال انسان بر اساس آیات و روایات
نویسنده:
مظفر موسویان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش به بررسی شاهدان اعمال انسان با تکیه بر آیات و روایات در پنج فصل با این عناوین پرداخته است: فصل اول، نظارت خداوند و قرآن بر اعمال؛ فصل دوم، شهادت ملائکه و انبیاء و امامان بر اعمال؛ فصل سوم، شهادت اعضاء و جوارح انسان بر اعمال؛ فصل چهارم، شهادت مکان و زمان بر اعمال انسان؛ فصل پنجم، شهادت خود اعمال (تجسم اعمال).
چگونه فرشتگان مي‌توانند از اسرار دروني انسان آگاه شوند و آن‌ها ‏را ثبت كنند؟ چون در قرآن ذكر شده كه در قيامت حتّي اسرار دروني شما ‏مورد بازخواست واقع‎ ‎مي‌شود‎.‎
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در پاسخ به اين سؤال امام سجاد(عليه السّلام) جواب بسيار مناسبي ارائه ‌كرده‌اند كه از اين قرار است‎.‎ يكي از شاگردان از حضرتش سؤال كرد: فرشتگان اعمال ما را كه مي‌نويسند ‌بجاست؛ براي اين‌كه مي‌بينند و مي‌نويسند. امّا آيا خاطرات و نيّت‌هايي را كه بیشتر ...
بازتاب کارهای ناشایست در تأیید قانون عمل و عکس العمل
نویسنده:
پریچه ساروی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
فرضیه عمل و عکس العمل که بیانگر رابطه ثابت میان اعمال و پی آمد آنها در زندگی است، برای تبدیل شدن به قانونی قرآنی، از یک طرف مستلزم استقصای کلیه اعمال شایسته و ناشایست و پی آمدهای فردی و اجتماعی است و از طرف دیگر محتاج توضیح روابط ثابت میان آنهاست؛ ضمن اینکه کاربرد آن، آیات قرآن را به دو دسته «مستقیم» یعنی آیاتی که به صورت صریح و روشن بر آن دلالت دارند و «غیر مستقیم» یعنی آیاتی که به صورت موضوعی آن را تأیید می کنند، سازمان می بخشد. در این مقاله بازتاب برخی از اعمال ناشایست در دسته اول آیات و نیز بازتاب این اعمال در دسته دوم آیات بررسی شده است.
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
خداوند در قرآن می فرماید: «ما انسان را نیکو آفریدیم.»، یعنی در نهاد انسان بدی و گناه جایی نداشته، پس چرا انسان ها گناه و خلاف می‌کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بنابراين امر به خوبي روشن است که در ‌خلقت انسان نقصي ندارد و انسان در آغاز خلقت بر فطرت و سرشت پاک خلق شده است، بنابراين، هر چه هست، مربوط به خود ما مي‌شود. اين «خود ما» طيف‌هاي گوناگوني را شامل مي‌شود، والدين، دوستان، معلمان، مردم كوچه و بازار، سران بیشتر ...
یکی از ایرادهایی که برخی بر قرآن می‌گیرند این است که قرآن، اعمال را فقط برای پاداش قرار داده است، چرا از تقرب حرفی به میان نیاورده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به پرسش شما ذكر چند نكته به عنوان مقدمه ضروري است: 1. از منظر قرآن پاداش‌ها در قبال عمل صالح هستند نه اين‌كه عمل صالح فقط براي پاداش انجام شود به عبارت ديگر اين پاداش‌ها جنبة تشويقي دارند و هدف اصلي نيستند. 2. انسان طبعاً‌ منفعت طلب است و از بیشتر ...
در قرآن عمل زینت دادن اعمال هم به خدا نسبت داده شده و هم به شیطان، چگونه می شود عمل واحد هم از آن خدا باشد و هم از آن شیطان؟ چرا خداوند اعمال بد بندگان را زینت می دهد تا گمراه شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
وقتي انسان كار زشت و نادرستي انجام دهد تدريجاً قبح و زشتيش در نظر او كم مي شود و به آن عادت مي كند. پس از مدتي كه به آن خو گرفت، توجيهاتي براي آن مي تراشد. كم كم به صورت زيبا و حتي به عنوان يك وظيفه در نظرش جلوه مي كند. وجدان انسان در حالي كه دست نخو بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 8