جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 13
ارتباط عقل و اعجاز (پژوهشی در حدیث تناسب معجزات)
نویسنده:
مرتضی ایروانی نجفی، الهه شاه پسند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران,
چکیده :
تناسب معجزه‌ی هر پیامبر با حرفه و هنر رایج در عصرش، مبحثی شناخته شده میان دانشمندان است. این مضمون به طور مسند، اولین بار از امام هادی(ع) نقل شده است. اما به دلایلی که در متن خواهد آمد، به امام رضا(ع) نسبت داده شده است. سند این خبر ضعیف است؛ در نتیجه، بررسی مضمون آن ضروری است.<br /> در این خبر، راوی ابتدا از دلیل تفاوت‌ معجزات پیامبران می‌پرسد و امام(ع) تناسب معجزه‌ی هر پیامبر با فن رایج در عصر وی را برای اتمام حجت بر مردمان ضروری می‌شمارد و فصاحت مردم عصر نزول را تمام کننده‌ی حجت بر آنان می‌داند. در انتهای حدیث، راوی از حجت زمان خویش می‌پرسد و امام(ع) عقل را معرفی می‌نماید. اما مقاله حاضر برای ارائه‌ی راهکاری برای فهم دلیل رویارویی حجیت عقل و اعجاز قرآن که موهم عدم حجیت قرآن به دلیل عدم فصاحت مردمان زمان‌های بعد از نزول است، به بررسی نقش عقل در حجیت معجزات ـ اعم از حسی و عقلی ـ پرداخته و به این نتیجه می‌رسد که عقل ـ حتی در معجزات حسی ـ همزمان با ارائه‌ی معجزه مطرح بوده و در اتمام حجیت آن، نقش بسزایی ایفا می‌نماید. از سویی دیگر، با اشاره به ابعاد گوناگون اعجاز قرآن و جاودانگی اعجاز آن، حجیت آن در تمام اعصار را نتیجه‌گیری می‌شود. لذا، انتهای این حدیث در مقام سلب حجیت از قرآن نیست، بلکه عقل را به عنوان حجتی معرفی می‌نماید که می‌تواند با فهم کتاب خدا، مدعیان راستین را از دروغگویان بازشناسد.
صفحات :
از صفحه 11 تا 37
فرق معجزه انبيا(ع) و کرامات اهل بيت(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معجزه مثل خودِ وحي به آن طرف وابسته است نه به اين طرف. همان طور كه وحي تابع ميل پيغمبر نيست، جرياني است که از آن سو ، پيغمبر را تحت تأثير قرار مي‏دهد، معجزه نيز جرياني است که از آن سو ، اراده پيغمبر را تحت تأثير قرار مي‏دهد و به دست او جاري مي‏شود. ا بیشتر ...
 آوردن معجزه از سوى پیامبران، چه لزومى دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پس از آن كه بشر دانست براى رسيدن به سعادت همه جانبه ى خود، به راهنمايى پيامبران نياز جدى دارد و تنها درسايه ى برنامه ها و كوشش هاى آنان است كه بناى بزرگ و جاودانى تكامل و ترقى انسان پى ريزى مى شود، نسبت به آن مربيان خير خواه و رهبران فداكار و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
 چرا معجزه ى هر پیامبرى از نوعى خاص بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين پرسش را امام رضا(عليه السلام) پاسخ گفته اند كه چكيده ى آن چنين است: در زمان حضرت موسى(عليه السلام) ساحران فراوانى بودند و موسى(عليه السلام) عملى انجام داد كه آن ها را در برابر آن عاجز كرد. در زمان حضرت عيسى(عليه السلام) و محيط دعوت او، پزش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
 آیا پیامبران مى توانند معجزه ها را از سوى خودشان و بدون اذن الهى، انجام دهند و اساساً نقش آن ها در رخ دادن معجزه ها چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : نه تنها معجزه و كارهاى خارق العاده، بلكه هر فعلى كه از انسان سر مى زند، بدون اذن و اجازه پروردگار نخواهد بود، ليكن كارهاى زشت و نافرمانى از دستورهاى الهى با اذن تكوينى، يعنى قدرتى كه خداوند در اعضا و جوارح انسان قرار داده است، انجام مى گيرد و بیشتر ...
 نبوت پیامبران با معجزه شناخته مى شود، معجزه امامان شیعه چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : نبوت پيامبران به يكى از سه طريق شناخته مى شود كه يكى از آنها معجزه است. اينك هر سه طريق را اجمالاً يادآور مى شويم: 1. معجزه يعنى كارى را انجام بدهد كه از حدود توانايى بشر، بيرون باشد و استادان فن، تصديق كنند كه اين كار او كار بشرى نيست، كارى ا بیشتر ...
مفهوم و هدف معجزه چيست؟ معجزات برخي از پيامبران را نيز بيان كنيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
واژه«معجزه» از مصدر«اعجاز» گرفته شده از ريشة ثلاثي مجرّد«عجز» است كه به معناي درماندگي، ناتواني و نيز پايانه و انتهاي هر چيز است.[1] و در اصطلاح علم كلام و تفسير «اعجاز» كار شگفت و امر خارق العاده اي است كه پيامبران الهي بر خلاف قوانين عادي و جاري طب بیشتر ...
چرا زمانی که خدا به حضرت موسی ـ علیه السلام ـ دستور دادند که عصا را بیندازد و ایشان این کار را انجام داد، بعد از آنکه عصا اژدها شد موسی با اینکه می‌دانستند این یک معجزه است، ترسیدند و فرار کردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
طبق نقل قرآن كريم حضرت موسي ـ عليه السلام ـ در دو موضع ترسيدند: 1 . هنگامي كه ساحران طناب ها و عصاهايشان را انداختند، كه به خاطر سحرشان به نظر مي‌رسيد كه حركت مي‌كنند، در اين هنگام «فَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خيفَةً قالُوا لا تَخَفْ وَ بَشَّرُوهُ بِغُلامٍ بیشتر ...
مسیحی‎ها می‎گویند: پیامبران دیگر مثل حضرت موسی ـ علیه‎السلام ـ معجزه می‎آوردند، ولی چرا پیامبر اسلام(ص) معجزه‎ای نیاورد و در قرآن اعلام عجز از معجزه می‎کند و می‎گوید: « وَمَا مَنَعَنَا أَنْ نُرْسِلَ بِالآیَاتِ إِلا أَنْ کَذَّبَ بِهَا الأوَّلُونَ » و «قالوا لولا انزل علیه آیة من ربه» و...؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
دقت در آية فوق: « وَمَا مَنَعَنَا أَنْ نُرْسِلَ بِالآيَاتِ...؛[1]هيچ چيز مانع ما نبود كه اين معجزات (در خواستي بهانه جويان) را بفرستيم، جز اينكه پيشينيان ( كه همين گونه درخواست‎ها را داشتند و با ايشان هماهنگ بودند) آن‎ها را تكذيب كردند» نشان مي‎دهد ك بیشتر ...
پرنده ای که حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ از گل درست کرده، بعضی می گویند: که خفّاش بوده؟ آیا درست است یا خیر؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معجزه، يكي از نشانه هاي پيغمبران و امامان ـ عليهم السلام ـ بوده است؛ كه ديگران از آن عاجز بودند، مثل اژدها شدن عصاي حضرت موسي ـ عليه السلام ـ و زنده كردن مرده ها توسط حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ و ده ها معجزه از پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ از بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 13