جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
به وجود آوردن خدا: روانشناسی باور و ظهور معنویت سکولار [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jon Mills
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این کتاب جنجالی، فیلسوف و روانکاو جان میلز استدلال می کند که خدا وجود ندارد. و تحریک آمیزتر، اینکه خدا نمی تواند به عنوان چیزی جز یک ایده وجود داشته باشد. به طور خلاصه، خدا یک خلقت روانی است که به آرمان نهایی دلالت دارد. میلز استدلال می کند که ایده یا تصور از خدا تجلی انکار و پاسخ بشر به محرومیت طبیعی است. یک رابطه خود با یک شی ایده آل شده درونی شده، ایده آل سازی ارزش تصوری. پس از نشان دادن فقدان شواهد تجربی و عدم امکان منطقی خداوند، میلز انگیزه‌های روان‌شناختی نیاز بشر به اختراع یک موجود برتر را توضیح می‌دهد. او در یک تحلیل بسیار ظریف از فرآیندهای ناخودآگاه که به روانشناسی باورها و ایدئولوژی اجتماعی نهادینه شده می‌پردازد، نتیجه می‌گیرد که ایمان به خدا ناتوانی در پذیرش مرگ قریب‌الوقوع ما و سوگواری غیبت طبیعی برای توهم حضور الهی است. او به عنوان جایگزینی برای ایمان خداباورانه، معنویت سکولار را ارائه می دهد که بر کیفیت تجربه زیسته، اولویت احساس و تحقیق ارزشی، خودآگاهی اخلاقی، حساسیت زیبایی شناختی و بوم شناختی، و رابطه اصیل با خود، دیگران و جهان به عنوان تعقیب یک روح زیبا در جستجوی چیزهای ارزشمند اختراع خدا مورد توجه دانشگاهیان، دانشمندان، مخاطبان عادی و دانشجویان علوم دینی، علوم انسانی، فلسفه و روانکاوی و سایر رشته ها خواهد بود. همچنین برای روان درمانگران، روانکاوان و متخصصان سلامت روان که بر ادغام علوم انسانی و روانکاوی تمرکز دارند، جذاب خواهد بود.
معنویت سکولار: گام بعدی به سوی روشنگری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Harald Walach (auth.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer International Publishing,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب معنویت را به عنوان یک موضوع علمی نوظهور از منظر تاریخی، با بحث گسترده در مورد مشکل ذهن و بدن و مفاهیم علمی آگاهی مورد بحث قرار می دهد. در حالی که کتاب بر سنت غربی "روشنگری" تمرکز دارد، همچنین به طور ضمنی به معنای دوگانه این اصطلاح می پردازد، به طوری که سنت شرقی آن را به عنوان "وضعیت دانش واقعی، که هدف مهمی در مسیر معنوی فرد است" توصیف می کند. سنت غربی آن را «فرایند جمعی خلاص شدن از دگم ها و مفاهیم تنگ نظرانه» می داند. این کتاب بر اساس یک پیش‌فرض ساده و در عین حال چالش‌برانگیز است: علم در فرآیند علمی رفتن از یک ذهن جمعی گره‌خورده در آموزه‌های جزمی به ذهنی واقعاً آزاد که ظاهراً خود را از اسارت و محدودیت‌ها رها کرده است، به اندازه کافی پیش نرفته است. این کتاب نشان می‌دهد که علم و به همراه آن کل فرهنگ غربی ما، برای تحقق این هدف روشنگری، باید معنویت را در خود بگنجاند. اگر این کار انجام شود، و تنها توسط بسیاری از افرادی که عملاً معنویت را تمرین می‌کنند، می‌توان آن را انجام داد، این به نوع فردی از روشنگری نیز منجر خواهد شد.
معنوی، اما نه متدین: درک آمریکای بی‌کلیسا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Robert C. Fuller
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
USA: Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: تقریباً 40 درصد از همه آمریکایی ها هیچ ارتباطی با مذهب سازمان یافته ندارند. با این حال، بسیاری از این افراد، حتی اگر هرگز وارد یک خانه عبادت نشوند، زندگی عمیقاً روحانی دارند. اما ماهیت و ارزش معنویت غیر کلیسایی در آمریکا چیست؟ آیا این یک پدیده اخیر است، یک مد عصر جدید که به زودی محو خواهد شد، یا یک جنبه دیرینه و ضروری از تجربه آمریکا؟ رابرت فولر در کتاب «معنوی اما نه مذهبی» پاسخ های جذابی به این سؤالات ارائه می دهد. او نشان می‌دهد که شیوه‌های معنوی جایگزین، سابقه طولانی و غنی در آمریکا دارند که به دوره استعمار بازمی‌گردد، زمانی که اعضای کلیسا به ندرت از 17 درصد فراتر می‌رفت و علاقه به طالع‌بینی، اعداد، جادو و جادوگری زیاد بود. فولر چنین سنت‌های غیرکلیسایی را در اواسط قرن نوزدهم دنبال می‌کند، زمانی که آمریکایی‌ها با اشتیاق به فلسفه‌های جدیدی مانند سوئدبورژیانیسم، استعلایی‌گرایی، و مسحورگرایی پاسخ دادند، درست تا علاقه فعلی به مراقبه، کانال‌گذاری، پیشگویی و انبوهی از اعمال معنوی غیر متعارف. در سرتاسر، فولر استدلال می‌کند که به دور از دلتنگی‌های فراری و خودشیفته‌ای که اغلب به آنها نشان داده می‌شود، جویندگان معنوی غیرکلیسا مجموعه‌ای بالغ و پویا از باورهای اساسی را می‌پذیرند. آنها به جای زندگی پس از مرگ، بر منابع درونی معنویت و این دنیا تمرکز می کنند. آنها به دسترس پذیری خداوند و قدرت های بکر ذهن اعتقاد دارند. آنها یک وحدت اساسی بین علم و دین و یک برابری بین جنسیت ها و نژادها می بینند. و آنها تمایل بیشتری به آزمایش باورهای خود و تغییر آنها در زمانی که ثابت می شود غیرقابل دفاع هستند، هستند. معنوی اما نه مذهبی به موقع، گسترده در محدوده خود، و با درک تاریخی روشن، دیدگاه تازه ای را در مورد تعداد رو به رشد آمریکایی هایی که معنویت خود را خارج از کلیسا می یابند، ارائه می دهد.
معنویت گرایی در قرآن (مبانی، مولفه ها و کارکردهای معنویت قرآنی)
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
معنویت بر اساس اعتقاد به عالم غیب و جهان ماوراء و اصالت را به عالم باطن دادن شکل می گیرد و معنویت گرایی یعنی غیب گروی که خدا، قیامت، روح مجرد الهیِ انسان و... از مصادیق بارز آن هستند و لذا معنویت منهای خدا و جهان غیب نداریم و معنویت گرایی انسان چه انسان سنتی و چه انسان مدرن، یا قدیم و جدید که البته با توجه به هویت وجودی انسان چنین تقسیمی غیر منطقی است و در جغرافیای معرفت راه ندارد بر مبادی و اصولی استوار است که عبارتند از: اصالت روح، اصالت فطرت، اصالت عالم غیب و اصالت شریعت و دارای مولفه هایی است که عبارتند از: عقلانیت، اعتدال، عبودیت و کارکردهایی دارد که در ساحت های فردی، اجتماعی و مادی و معنوی می تواند تجلی یابد و... . نوشتار حاضر معنویت در قرآن را با توجه به چنان مبانی، مولفه ها و کارکردهایی در سه محور مورد پژوهش و پردازش قرار داده است تا ضمن تبیین ایجابی به نقد ضمنی و سلبی معنویت های سکولار نیز پرداخته شود. در نوشتار حاضر اثبات شده است که معنویت پایه تکامل و دارای جامعیت است تا همه ساحت های زندگی انسان را پوشش دهد و معنویت قرآنی قلمرو گسترده ای دارد که روح حاکم بر زندگی مبتنی بر عقل و اراده و عشق و ایمان است.
صفحات :
از صفحه 15 تا 32
نقد نظریه تباین دین و معنویت
نویسنده:
عبداله محمدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم : موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
چکیده :
نسبت میان معنویت و دین، یکی از مهم‌ترین مباحث قابل طرح در حوزة فلسفة دین و معنویت‌پژوهی است. تنوع در انگیزه‌ها و رویکردها در بررسی مفهوم معنویت، سبب ارائة تفاسیر متفاوت در حقیقت آن و نیز ریشه‌ها و نتایج آن شده است. برخی، معنویت را نه‌تنها متفاوت از دین، بلکه متباین و حتی متضاد با آن دانسته‌اند. هدف اصلی این پژوهش آن است که ابتدا مفاهیم «دین» و «معنویت» را بررسی کند؛ سپس با تقسیم گونه‌های مختلف معنویت و بررسی مؤلفه‌های اصلی معنویت حقیقی، تفاوت آن را با معنویت کاذب و نیز معنویت باطل آشکار سازد. همچنین نسبت معنویت و عقل، و نیز ضرورت عدم مخالفت تفاسیر مختلف از معنویت با اصول بدیهی عقلی، به‌اختصار بررسی شده است. در ادامه ادلة کسانی که معنویت را متباین با عقل دانسته‌اند، ارزیابی و رد، و علیت دین برای معنویت اثبات گردیده و در پرتو آن، انحصار معنویت در معنویت دینی به‌ویژه معنویت اسلامی ‌تبیین شده است. روش این تحقیق، اسنادی-تحلیلی است و با بررسی و نقد ادلة طرف‌داران تباین معنویت و دین، مدعای اصلی اثبات خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 115 تا 136
  • تعداد رکورد ها : 6