جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
الاتحاف لطلبة الكشّاف (مخطوط)
نویسنده:
المقبلي، صالح بن مهدي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این تفسير شرح و رد بر تفسير الكشاف جاراللّه زمخشري مي باشد كه شامل مباحث علمي و تحقيقي و انتقاد و رد كثيري است از اقوال زمخشري با بهره گیری از روايات و احاديث از پيغمبر اكرم (ص) بر مذاق زيدي مولف. شوكاني (م 1250 ق) در البدر الطالع مي نويسد: «انتقد فيه علي الزمخشري كثيرا من المباحث و ذكر ما هو الراجح لديه». نسخه اي از اين كتاب (شماره 130) در كتابخانه جامع الكبير صنعاء و نسخه ديگر (شماره 1379) در كتابخانه دانشگاه الرياض در عربستان سعودي موجود است.
آينه جهان نماي و طلسم گنج گشاي
نویسنده:
يمني ، محمد بن حسين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ابوسعيد محمد بن حسين ابن محمد بن موسي يمني (قرن11هـ/17م) رساله در بيان مبدأ و معاد و از 11 فصل عبارت است، فلسفه، اين رساله به نام آينه جهان نماي و طلسم دلگشا نيز معلوم است. (موجاني، سيدعلي؛ امريزدان علي مردان) ]انستيتوي تاجيكستان 2/179[
حاشیه حاشیه حاشیه شرح تجرید (مخطوط)
نویسنده:
احمد بن محمد ابراهیم اردکانی شیرازی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: محل نگهداری: کتابخانه دانشگاه امام صادق(ع),
چکیده :
در اعلام الشیعه این کتاب‌ها از مولفات او یادش شده: ۱. شرح اربعین. ۲. حاشیه بر خفری و نور البصائر. :
آيينه حق نما (مختصر)
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
الابانة عن المماثلة في الاستدلال
نویسنده:
كراجكي، محمد بن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رساله مفصلي است و درباره اثبات آن است كه مسئله امامت از مسائل فرعي نبوده و در رديف اصول عقايد مذهبي است و با مسئله نبوت همدوش و از لحاظ دليل نزديك بيكديگرند مؤلف پس از بحث و استدلالي كه در اين باره ميكند براي تشريح موضوع. نمايشي از يك جلسه بحث ميان يك يهودي و يك مسلمان معتزلي و يك شيعي ترتيب داده است. (عبدالحسين حائري) دراثبات امامت ونبوت ومتساوي بودن طريق اثبات هر دو، ودرهر مجلس شخصي امامي ومعتزلي ويهودي را فرض کرده وبا يکديگر دراين دو مسأله احتجاج نموده اند. نامبوب، با عنوان قال الشيعي و قال اليهودي و قال المعتزلي هر يك از آغاز ميشود . كه گفتگوايست ميان سه تن : يكي يهودي ديگري معتزلي سومي شيعي امامي كه در روايت از شاگردان شيخ فقيه ابو الحسن محمد بن احمد بن علي بن شاذان قمي مولف ايضاح دقائق النواصب است در اينكه راه در اثبات نبوت و امامت يكي است و بهمان دليلهاييكه معتزلي در برابر يهودي نبوت محمد را ثابت مي كندشيعي امامت علي را در برابر معتزلي ثابت مي دارد . اين شيعي كه مولف رساله است همان ابي الفتح محمد كراجكي است و در نسخه ما ديباچه آن نيست . (محمد تقي دانش پژوه) آغاز كتاب: «الحمدلله علي ما منحه من ارشاده وهدايته والصلاة علي من بعثه ببرهانه وآيته سيدنا محمد صاحب شريعته ودلالته». انجام كتاب: «فقد أثبت يا أخي في هذا الکتاب من الابانة عن المماثلة في الاستدلال بين طريقي النبوة والامامة و ما فيه کفاية أولاً وآخراً ». ]الذريعة 1/57 و58 رقم 289 و 2/501؛ امام صادق قزوين 1/343؛ مجلس شورا 4/120 ؛ ادبيات تهران 2/41 ؛ حضرت شاهچراغ ص 130 ؛ دانشگاه تهران 16/473 ؛ ايضاح المكنون 1/8 و 2/352؛ تاسيس الشيعه 391؛ مرآة الكتب 2/5؛ هدية العارفين 2/70؛ مجله تراثنا، قم، 1416، س 11، ع 4-3 (43- 44) ص 396؛ معجم التراث الكلامي 1/98 ؛ دانشگاه تهران 11/2161 ؛ ذريعه 1/57 و 501 ؛ مستدرك 3/499 ؛ روضات 552 ؛‌ مجلس شورا 15/176 ؛ مكتبة اميرالمومنين 4/225[
آيينه دين
عنوان :
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
اباحيت
عنوان :
نویسنده:
غزالي، محمد بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تأليف ابوحامد محمد غزالي و از آثار مشهور اوست . اين رساله توسط Otto pretzl در 1933 در مونيخ جزو انتشارات علمي آکادمي باير چاپ شده است . اين رساله ايست كه امام محمد غزالي در باب اباحتيان : جماعت ملحدان كه همه چيز را حلال و روا دانند . فرقه اي از متصوفه مبطله كه ميگويند ما را توانائي اجتناب از معاصي و انجام دادن احكام نيست. ( ص 74ص ج 5- فرهنگ دكتر معين ) ] . و گفتار گمراه كننده ايشان نوشته و بطلان عقايد ايشان را ثابت كرده است . ( علي نقي بهروزي ) آغاز كتاب: بسمله - امام الانام حجة الاسلام محمد بن محمد بن محمد الغزالي رضي الله عنه گويد . الحمدلله رب العالمين .. بدانكه گمراهان در اصول دين و قواعد شريعة بسيارند . انجام كتاب: پايان - و السلام علي من سلم من هذه آلافات و فاز يوم القيمة بالدرجات و صلي الله علي محمد ... و سلم تسليماً كثيراً ابداً - تمام شد رساله در بيان ... اهل اباحه و ذكر شبه ايشان و جواب از آن ... سنه ثلثون و الف ... بيد ... محمد ... الجعفري . ]فيلم دانشگاه 1/420 ؛ حضرت شاهچراغ 2/386؛ فهرستواره منزوي 7/35 و 6/61 ؛ عكسي دائرة المعارف 2/6 ؛ اعلام، 2/1711 غزالي ، حاجي خليفه ، 2/1274«فضايح الاباحيه»؛ نسخه ها ، 2/726 «الاباحيه» ؛ مشار ، مولفين 5/726 ؛ صفا،2/925 ؛ فهرستواره 7/787 با نام گمراهي اباحتيان[
آيينه شاهي
عنوان :
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه و توضيحي است از كتاب «مجالي المجالي» ميرزا محمد اخباري كه در شرح كتاب خود «مجالي الانوار» نوشته و در آن بر گفته هاي ملا علي نوري خرده گيري مي نمايد . اين ترجمه به فتحعلي شاه قاجار تقديم شده و «آئينه شاهي» لقب آن مي باشد . اصل رساله مجالي بعنوان «متن» و گفته هاي نوري بعنوان «افاده» و پاسخهاي اخباري بعنوان «شرح» و حواشي آن بعنوان «حاشيه» و ترجمه مترجم بعنوان «ترجمه» و توضيحات مترجم بعنوان «مترجم گويد» عنوان شده و شب بيست و دوم ذي القعده 1222 در طهران بپايان رسيده است . (سيد احمد اشكوري) به نام فتح علي شاه قاجار (1211-1250ق) . پس از نام شاه و خود ، مي گويد «خاتم المحققين ... عارف اسرار وجودي ... ميرزا محمد [اخباري] ... رساله اي در تحقيق مبداء و معاد به طريق علماء راسخين و شيوه عرفاي كاملي ،‌نگاشته و به نظر افلاطون مرتبت ارسطاطاليس منزلت مولانا علي نوري مازندراني رسانده و ايشان كلماتي چند در جرح و تعديل آن ، بر كناره هاي آن رساله نوشته اند ، و چون آن نكات مورد قبول نگارنده (ميرزا محمد اخباري) نبود ، پاسخ هايي مناسب به ايجاز بر رساله خود ( كه در مبداء و معاد بود) افزود و چون به ايجاز بود ،‌من (طبسي) توضيح ها بر آن نگاشته ،‌ پيشكش شاه كرده «مرآت آگاهي» ملقب به آيينه شاهي كرده است. ترجمه و گزارشي است از «مجالي المجالي : معترك العقول» (ذريعه 19/373) ميرزا محمد اخباري ، در برخوردهاي اخباري - اصولي ، با سربند «متن» كه همان «مجالي ...» است ، و «افاده» كه گفته هاي نوري را در بر دارد و «شرح» كه از ميرزا محمد اخباري و حواشي آن به عنوان «حاشيه» و «ترجمه» و «مترجم گويد» كه از طبسي ست. (احمد منزوي) ترجمه و شرحي است از مجالي المجالي استادش ميرزا محمد اخباري در مسايل كلام كه خود شرح مجالي الانوار خويش است در رد نظريات ملا علي نوري . در دوم ذي قعده 1222 ه در تهران آن را به پايان رسانده است. «‌ محمود نظري » ترجمه و شرح «مجالي المجالي» ميرزا محمد اخباري است. در مقدمه مي گويد :«چون... مولانا و مقتدانا الاميرزا محمد لا زالت انوار افادته مشرفة علي العلماء... رساله اي در تحقيق مبدء و معاد به طريقه علماء راسخين و شيوه عرفا كاملين به عنوان ايجاز و اختصار مشتمل بر جواهر نفيسه و محتواي بر لالي ثمينه تصنيف فرموده و آن ابكار افكار... به نظر فيض منظر... مولانا علي النوري المازندراني رسيده و آن محقق كلماتي چند جرحاً و تعديلاً‌ بر حواشي آن رساله نوشته و نظر به آن كه انظار در نظر كيميا اثر مصنف (ره) به هيچ نحو از امحاء ورود نداشت لهذا در ثاني الحال غواصي بحار معاني نمود جواهر نفيسه و دراري ثمينه ديگر به ساحل عبارات خفيه و اشارات لطيفه آورده و به اصل آن رساله ضم نموده و در طي آن ابحاث و انظار را به وجهي كافي و طريقي شافي دفع فرموده، ليكن چون در ضمن عباراة مشكله و الفاظ مغلقه به ايجاز و اختصار تمام ايراد شده بود و جز خاص الخاص را از آن حظي و بهره نبود اين ذره بيمقدار... به ترجمه آن مشغول شده و در ضمن آن برخي از ايضاحات و شطري از توضيحات نموده و تحرز از استعارات و كنايات را نيز لازم شمرده تا هر كس را زا آن بهره و نصيبي بوده باشد... موسوم به مرات گاهي (كذا؛آگاهي) و ملقب به آيينه شاهي نمود».با عناوين مختلفي مانند: متن ، ترجمه ،شرح، حاشيه،افاده، مترجم گويد و جز آنها. مترجم همان گونه كه اصل كتاب به فتحعليشاه قاجار (1212-1250ق) تقديم شده، ترجمه را هم بدو اتحاف كرده است . پايان يافته در شب اول از هفته چهارم ذيقعده 1221ق درتهران. (سيد محمد حسين حكيم) ألف الميرزا محمد جمال الدين رسالة صغيرة سماها مجالي الأنوار ثم شرحها و سمي الشرح بمجالي المجالي، و هي رسالة تتحدث عن المبدأ و المعاد من الوجهة الفلسفية، فألف الشيخ الطبسي الخراساني هذا الشرح علي مجالي المجالي باللغة الفارسية آغاز كتاب: كل حمدي كه در گلشنزار بر شاخسار انسيه قابلات ممكنات چارباغ عوالم ... (23 سطر بعد) . اما بعد ، محب ختامه فقير سراپا تقصير ... محمد ابراهيم بن محمد علي الطبسي الخراساني .... انجام كتاب: مترجم گويد كه باتمام رسيد مرآت آگاهي و آئينه شاهي در شب اول از هفته چهارم از ماه يازدهم .. ]مرعشي 15/106 ؛ دائرة المعارف بزرگ 1/353 ؛ ذريعه 20/360 ؛ اعلام ، 1/42 ؛ طبقات 13/21 ؛ مرعشي 15/106؛ فهرستواره منزوي 9/64 ؛ مجلس شورا 3/24 ص71؛[
آيينه حق نما
نویسنده:
پادري زيرونيمو شاوريرست
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مؤلف: پادري زيرونيمو شاويرست. وي از مردم كشور پرتغال و از كشيشان و مبلغين دين مسيحي در سده 11 هـ.ق. و مقيم در لاهور بوده. اين كتاب مشتمل است بر پندارهاي سخيف او در اثبات برحق بودن دين مسيحي كنوني و بطلان اديان ديگر كه بروش گفتگو «حكيم گفت. پادري» نگاشته و بنام شهريار مغولي هند جهانگير شاه معنون داشته. كتاب مرتب است بر مقدمه و پنج باب و هر بابي مشتمل بر فصول: 1- در احتياج آدميان بدين خدا (5 فصل) 2- در چيزهايي كه دين عيسويان از خدا مي آموزد (8 فصل) 3- در خدائيت (كذ) عيسي (9 فصل) 4- در احكام دين انجيل (8 فصل) 5- تأييدات كه در دين حق عيسويان يافته ميشود براي بندگي خدا (8 فصل) تاريخ ختم تاليف: 1596 ميلادي. (مهدي ولائي) در عنوان كتاب آمده است كه مؤلف كتاب از اعضاي جامعه يسوعيان است و در سال 1596م از گوا به لاهور آمده و در دربار شاه حاضر شده است. مؤلف در مقدمه خاطر نشان مي كند كه دوازده سال پابوس درگاه شاه باشد و اين اثر را به پاس الطاف شاه به او اهدا مي كند. كتاب به شكل گفتگويي بين پادري و يك فيلسوف يا حكيم نگاشته شده است كه مؤلف ادعا مي كند وي را در دربار جهانگير شاه ملاقات كرده است. در برخي مواضع يك ملا به عنوان شخص سوم در گفتگو وارد مي شود. كتاب متشكل از پنج «باب» است و هر باب به چند «فصل» تقسيم مي شود: 1- احتياج آدميان بدين خدا؛ 2- در چيزهايي كه دين عيسويان از خدا مي آموزد؛ 3- در الوهيت عيسي؛ 4- در احكام دين انجيل و تفاوت آن با احكام اسلام؛ 5- تأييدات كه در دين حق عيسويان يافته ميشود براي بندگي خدا. اثر در سال 1609م (1018ق) به پايان رسيده است. (ريو) آغاز كتاب: يا فتاح باب اول در بيان احتياج آدميان بدين خدا به حكم وجوب ... انجام كتاب: ... و حضرت بي بي مريم پارسا كه والده او و خداوند ماست به فردوس برين خواهد رسيد . ]فهرست آستان قدس 11/1 ؛ مجلس شورا 32/337؛ فهرستواره منزوي 9/63[ شرح و حواشي: رد مصقل صفا (-) مصقل الصفا = مصقل صفا در تجليه و تصفيه آينه حق نما و رد تثليث نصارا علوي عاملي ، احمد بن زين العابدين (-1054) رد ديباچه آئينه حق نما علوي عاملي ، احمد بن زين العابدين (-1054) منتخب آيينه حق نما = آيينه حق نما (مختصر) پادري زيرونيمو شاوريرست (956-1026)
الابانة عن شريعة الفرق الناجية و مجانية الفرق المذمومة
نویسنده:
ابن بطه، عبدالله بن محمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :