جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 68
تأملی در «کلام جدید»
نویسنده:
محمدصادق لاریجانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
الاستدلال الروائی فی علمی الکلام و التفسیر: قراءة فی دائرة حجیة أخبار الآحاد
نویسنده:
صادق لاریجانی؛ محمد عبدالرزاق
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
نگاهی به یک نقد استعاره سکاکی اعتباریات علامه طباطبایی
نویسنده:
صادق لاریجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
صفحات :
از صفحه 30 تا 54
علم الکلام المفهوم، الماضی، الحاضر
نویسنده:
صادق لاریجانی، مصطفی ملکیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نظریة القبض والبسط مراجعة نقدیة
نویسنده:
صادق لاریجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
الدین والدنیا -دراسة تحلیلیَّة لتصوّرات العلاقة بین الدین والدنیا-
نویسنده:
صادق لاریجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 67 تا 97
دور المعارف البشریَّة فی الاجتهاد الفقهیّ -بحث فی منهج التحقیق-
نویسنده:
صادق لاریجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
استدلال اثباتی شیخ انصاری1 بر امتناع واجب مشروط
نویسنده:
صادق لاریجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در کلمات دانشمندان اصولی استدلال‌های متفاوتی به نفع نظریهٔ امتناع واجب مشروط به چشم می‌خورد که هر یک از آنها در صدد است امتناع این سنخ از وجوب را در مرحله‌ای از مراحل حکم اثبات کند. برخی از این استدلال‌ها وجوب مشروط را در مرحلهٔ اراده نفی می‌کنند، برخی در مرحلهٔ انشاء و برخی دیگر نیز در مرحلهٔ اثبات و ابراز. شاید بتوان گفت مهم‌ترین استدلالی که وجوب مشروط را در مرحلهٔ اثبات و ابراز، نفی می‌کند، استدلال اثباتی شیخ انصاری; است. بنابر این استدلال می‌توان با تمسک به جزئی بودن مفاد هیئت، استحالهٔ تقیید در آن را ـ‌که تعبیر دیگری از امتناع وجوب مشروط در مقام ابراز است‌ـ اثبات کرد. اصولیان متأخر از شیخ انصاری دست‌کم شش اشکال متفاوت بر این استدلال وارد کرده‌اند. نوشتار حاضر از گذر نقد این اشکالات، به بررسی استدلال مزبور همت گماشته است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 46
تمایز علوم
عنوان :
نویسنده:
صادق لاریجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
محققان اصولی غالباً پیش از تعریف علم اصول و بیان موضوع آن، بحثی دربارۀ موضوع علم و به تناسب آن، «ملاک تمایز علوم» مطرح کرده‏اند. در «ملاک تمایز علوم» چهار نظریه مطرح است: نظریۀ یکم: مشهور معتقدند که تمایز علوم به موضوعات است. نظریۀ دوم: محقق خراسانی معتقد است که تمایز علوم به اغراض است. نظریۀ سوم: محقق عراقی و در پی ایشان محقق خویی تمایز علوم را گاه به اغراض می­دانند و گاه به موضوعات. نظریۀ چهارم: محقق اصفهانی و امام خمینی تمایز علوم را به خود علوم می­دانند و معتقدند که تمایز علوم به ذات مسائل آنهاست. البته این دو محقق، در ملاک وحدت علوم با یکدیگر اختلاف نظر دارند. محقق اصفهانی ملاک وحدت علوم را «غرض واحد» و امام خمینی «سنخیت قضایا» می‏داند. در این نوشتار، چهار نظریه را به تفصیل بررسی کرده­ایم و در پایان، این دیدگاه را برگزیده‏ایم که وحدت علوم، اعتباری و تمایز آنها به خود مسائل آنهاست.
صفحات :
از صفحه 7 تا 71
داوری میان منطقیان و اهل ادب در تحلیل مفاد جملات شرطی
نویسنده:
صادق لاریجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اهل ادب در بحث «تقیید مسند به شرط» و دانشوران منطقی عمدتا در بحث «اقسام قضایا»، از دو منظر مختلف به تحلیل مفاد جملات شرطی پرداخته‌اند که حاصل آن، ارائهٔ دو دیدگاه متفاوت در تحلیل جملات شرطی است. بر اساس دیدگاه نخست، گویندهٔ جملهٔ شرطی به نسبت مذکور در جملهٔ جزاء که مقید به شرط شده، حکم می‌کند و بر اساس دیدگاه دوم به نسبت ملازمه یا استلزام میان مفاد جملهٔ شرط با مفاد جملهٔ جزاء. غفلت هر دو طرف این نزاع از نکته‌ای درخورِ توجه، که عبارت است از تفاوت تقیید با اناطه و تعلیق‌ ـ ‌‌‌‌و از قضا نقشی کلیدی در تحلیل جملات شرطی دارد‌ـ موجب شده تا هیچ‌یک از طرفداران این دو نظریه، تحلیلی جامع که بتواند ارتکازات موجود از جمله‌های شرطی را برتابد، ارائه نکنند؛ اما در عین حال بررسی استدلال‌هایی که اصولیان به نفع هر یک از این دو دیدگاه مطرح کرده‌اند، برخی نقاط ابهام در تحلیل جملات شرطی را روشن خواهد کرد. در این نوشتار نخست به طرح اجمالی هر یک از این دو دیدگاه و بررسیِ تفاسیر متفاوت اصولیان از آنها می‌پردازیم و سپس با تبیین تفاوتِ تحلیل مختار از جملات شرطی، با هر یک از دو دیدگاه منطقیان و اهل ادب، به طرح و بررسیِ استدلال‌‌های ارائه شده به نفع هر یک از آنها و اثبات ترجیح دیدگاه اهل ادب بر دیدگاه منطقیان خواهیم پرداخت.
صفحات :
از صفحه 7 تا 52
  • تعداد رکورد ها : 68