جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
فلاسفه بزرگ جلد دوم: علم و فلسفه، حفظ جوانی و درک تاریخ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Alfred North Whitehead; Moses Maimonides; Bertrand Russell
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Philosophical Library/Open Road,
چکیده :
ترجمه ماشینی : سه فیلسوف اساسی درباره ماهیت واقعیت، سلامت بدن انسان و معنای تاریخ. علم و فلسفه: مقدمه ای ضروری بر زندگی و فلسفه آلفرد نورث وایتهد. از تأملات شخصی گرفته تا مقاله پیشگامانه او «فرایند و واقعیت» تا بحث روشنگرانه درباره نظریه‌های انیشتین، علم و فلسفه برای هر کسی که به دنبال درک یکی از بزرگترین متفکران جهان مدرن است، خواندنی است. حفظ جوانی: موسی میمونیدس با بهره گیری از تجربیات خود به عنوان یک پزشک و همچنین دانش خود از اصول کلاسیک و قرون وسطی شفابخشی، نظریه ای جامع از بهزیستی ارائه می دهد. در این کار او به شرایط پزشکی رایج از جمله آسم، دیابت، هپاتیت و ذات‌الریه می‌پردازد و توصیه‌هایی در مورد رژیم غذایی و ورزش، زندگی جنسی، و علل روان‌شناختی زمینه‌ای بیماری ارائه می‌کند. درک تاریخ: این مقالات قوی توسط برتراند راسل که در اوج جنگ جهانی دوم نوشته شده اند، نظریه های تأثیرگذار او را در مورد ماهیت تاریخ ارائه می دهند. قطعه عنوان، مرگ و میر رویکرد دانشگاهی را به گذشته نشان می دهد و نشان می دهد که چگونه خواندن تاریخ می تواند یک لذت روشنفکرانه باشد.
راهنمایی سرگشتگان - برگردان دلالة الحائرین (پاره نخست)
نویسنده:
موسی بن میمون؛ ترجمه: ناصر عباس پور
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - ایران: ورا,
چکیده :
دلاله الحائرین، مهم ترین کتاب فلسفی ابن میمون است و هدف اصلی آن تطبیق ظواهر کتاب عهد عتیق با قواعد عقلانی و فلسفی است و از این رو ابن میمون از جمله متفکران بزرگ خردگرا و پیرو اصالت عقل به شمار می رود و شاید در این کار از هم نظایر و امثال خود پیشروتر باشد. ابن میمون امثال و لغزها و کلماتی را که در تورات آمده است و با عقل ناسازگار می نماید، به معنی لفظی آنها نمی گیرد و سعی می کند همه را تأویل عقلانی کند. روی سخن او با کسانی است که فلسفه و حکمت خوانده اند و با علوم عقلی آشنا هستند و هنگامی که به تورات روی می آوردند، کلمات مبهم و امثال و رموز و اشارات آن را در نمی یابند و نمی دانند که دین خود را چگونه حفظ کنند و به همین جهت در حیرت و سرگردانی می افتند. او به همین مناسبت کتاب خود را دلالة الحائرین نام نهاده است. دلاله الحائرین ، کتابی مقدس نیست. اما در پرتوهای درخشانی از خوانش اسفار خمسه و کتب انبیای عهد عتیق، اطوار قدسی را به اعلی مرتبه بررسیده و در حیطه های گشاده دامن علم کلام عرصات نورشته ای را گستریده است. مترجم در این اثر کوشیده به قدر امکان ژرفناکی این نوشته را به پیش چشم آورد و چکاد و چکاد با آسمانۀ فکرت موسی ثانی هم سپهری کند تا شاید متونی که خواندن آن مشقت نازک اندیشی می طلبد، به کمند زلف خواندن گرفتار آید. می توان کتاب سنت تأویلی شرق و غرب سنت دین کاوی اسلام و یهودیت را در یک درخت گردآورده و دیدار با ایده های نهفته در آن روشنان غریبی بر طریقت نحوه ای از خداپرستی را در جان مشتاقان پرتوافکن می کند. اگر کتاب هایی باشند که جمیع دینداران را بهره ای از آن ها خواهد بود، به یقین دلالة الحائرین یکی از آن هاست. موسی بن میمون، راهنمایی سرگشتگان برگردان دلاله الحائرین (پاره نخست)، ترجمه: ناصر عباس پور، تهران، ورا، ۵۳۲ صفحه، قطع: وزیری، 640000 ریال، 1397.
راهنمایی سرگشتگان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Moses Maimonides; translated by M. Friedlander
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این متن کامل و خلاصه نشده یکی از بزرگترین آثار فلسفی تمام دوران است. این کتاب که توسط یک متفکر قرن دوازدهم به عنوان یک فیلسوف اصیل و به عنوان یک محقق کتاب مقدس و تلمودی فعال بود، نوشته شده است، این کتاب هم یک اثر کلاسیک از اهمیت تاریخی بسیار است و هم اثری زنده از اهمیت امروزی. راهنمای سرگشتگان برای دانشمندانی نوشته شده است که از تعارض دین و اندیشه علمی و فلسفی آن روزگار گیج شده بودند. اساساً به دنبال یافتن هماهنگی بین دین عهد عتیق و تفاسیر آن و فلسفه ارسطویی است. میمونید پس از تحلیل عقاید عهد عتیق با استفاده از «همنام‌ها» به بررسی دیگر آشتی‌های دین و فلسفه (عقل‌گرایان مسلمان) می‌پردازد و سپس راه حل خود را با ارسطوییزم معاصر پیشنهاد می‌کند. راهنمای سرگشتگان به یکباره به عنوان یک شاهکار شناخته شد و به شدت بر افکار یهودی، مسیحی و مسلمانان در قرون وسطی تأثیر گذاشت. خواندن برای هرگونه درک کامل از اندیشه‌های دانش‌آموزانی مانند آکویناس و اسکاتوس ضروری است، و برای همه علاقه‌مندان به قرون وسطی، یهودیت، فلسفه قرون وسطی، یا مسائل بزرگ‌تری که میمونیدس مطرح می‌کند، ضروری است.
مقدمات الخمس و العشرون و تنزهه من ان یکون جسما او قوه فی جسم من دلاله الحائرین
نویسنده:
ابی عمران موسی بن میمون؛ شرح تلک المقدمات: ابی عبدالله محمد بن ابی بکر بن محمد التبریزی؛ صحح الکتاب و قدم له: محمد زاهدالکوثری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: المکتبه الازهریه للتراث,
المقدمات الخمس و العشرون في اثبات وجود الله و وحدانيته و تنزه من ان يكون جسما او قوة في جسم من دلالة الحائرين
نویسنده:
موسى بن ميمون ابن میمون؛ شارح: محمد بن‌ ابی بکر بن‌ محمد تبریزی؛ مصحح: محمد زاهد کوثری
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
الرسالة اليمنية: شریعة الیهود و جدالهم مع الفرق الإسلامیة و نبوات آخر الزمان
نویسنده:
موسی بن میمون؛ ترجمه: نبیل فیاض
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
المركز الأكاديمي للأبحاث,
دلالة الحائرين
نویسنده:
موسي بن ميمون القرطبی الاندلسی؛ تحقیق: حسین آتای
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مکتبة الثقافة الدینیة,
چکیده :
کتاب دلالة الحائرين، به زبان عربی است؛ اما به خط عبری نوشته شده است تا مسلمانان از آن آگاه نشوند و یهودیانِ غیر عِالم نیز به آن دسترسی نداشته باشند؛ اما به هر حال، مسلمانان به این کتاب توجه نمودند. ابوعبدالله تبریزی از معاصران خواجة طوسی، بر مقدمات بیست و پنج‌گانة ابن‌میمون در مبحث اثبات وجود خدا، در کتاب دلالة‌الحایرین شرح نوشت. این شرح، در سال۱۳۶۹ ق. در قاهره به وسیلة محمدزاهد کوثری، و ترجمة فارسی آن هم توسط دکتر سجادی در تهران درسال ۱۳۶۰ش چاپ شده است. ترجمة لاتین این کتاب، در قرون وسطی در میان دانشمندان اروپایی رواج داشته و «آلبرت کبیر» و «آکویناس» در قرن سیزدهم از این کتاب بهره برده‌اند. مراد ابن‌میمون از حایرین یا سرگشتگان، کسانی هستند که در قضایای متعددی بین عقل و دین متحیّر مانده‌اند. هدف اصلی این کتاب، تطبیق ظواهر کتاب عهد عتیق با قواعد عقلانی و فلسفی است. این کار ابن‌میمون (تطبیق دین و فلسفه)، مسبوق به سابقه است؛ پیش از او فارابی، ابن‌سینا، ابن‌باجه، ابن‌طفیل و ابن‌رشد نیز در این راستا تلاش کرده بودند و او را دراین کار می‌توان متأثر از این بزرگان دانست. روی سخن ابن‌میمون با کسانی است که با فلسفه و حکمت آشنا هستندولی هنگام مطالعة تورات با کلمات و جملاتی روبه‌رو می‌شوند که پذیرش آنها دشوار است و آنها را متناقض با مقبولات عقل و فلسفه می‌بینندو از این‌رو، دچار حیرت می‌شوند؛ بنابراین او خود را مکلف می‌بیند که حیرت این عالمان را برطرف کند. ابن‌میمون در مقدمة این کتاب چنین می‌گوید: «می‌دانم مبتدیانی که از بحث و نظر بهره‌ای ندارند، از برخی مطالب این کتاب بهره می‌برند؛ اما عالمان متشرع از همة این کتاب بهره خواهند برد.///
شرح بیست و پنج مقدمه در اثبات باری تعالی از کتاب دلالة الحائرین إبن میمون
نویسنده:
ابوعبدالله محمد بن ابی بکر بن محمد تبریزی؛ مترجم: سید جعفر سجادی؛ به اهتمام: مهدی محقق
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , شرح اثر , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران - دانشگاه مک گیل,
چکیده :
«شرح بیست و پنج مقدمه در اثبات بارى تعالى» اثرى است که تبریزى در آن به شرح مقدمات بیست و پنج گانه اى که ابن میمون در دلاله الحائرین در اثبات وجود بارى تعالى و نیز وحدانیت و منزه بودن خداوند از جسمانیت نگاشته، مى پردازد. به گفته مصنف همه این مقدمات اثبات شده و تردیدى در هیچ یک از آنها نمى توان روا داشت.زیرا ارسطو و دیگر حکماى مشائى پس از او هر یک برهانى براى اثبات هر کدام از این مقدمات آورده اند و مصنف نیز مقدمه اى براى تایید آنان آورده و تسلیم آن شده است. اهمیت کتاب: این کتاب از دو جهت داراى اهمیّت است. یکى آنکه نشان دهنده اینست که تا چه اندازه فلسفه و کلام اسلامى در زیر بناى فکرى و عقلى سایر ملل اثر داشته و دیگر اینکه توانائى نیروى علمى فیلسوفى ایرانى را در نقد و تحلیل یکى از مهمترین و معروف‌ترین آثار قرون وسطى آشکار مى‌سازد. نسخه شناسى: این کتاب در سال 1329 هجرى قمرى از روى نسخه‌اى منحصر بفرد در قاهره بوسیله محمد زاهد الکوثرى بطبع رسید و نیز هنگامى که کتاب دلالة الحائرین با خط عربى در سال 1972 بوسیله دانشکده الهیات دانشگاه انکارا چاپ شد مصحّح کتاب دکتر حسین آتاى استاد علم کلام و اصول دین و رئیس آن دانشکده شرح تبریزى را بتمامه در پاورقى آن کتاب آورد. نسخه حاضر در برنامه به اهتمام دکتر مهدى محقق و با ترجمه فارسى آقاى سید جعفر سجادى در قطع وزیرى با جلد گالینگور در 8 صفحه پیشگفتار،65 صفحه متن عربى و 150 صفحه ترجمه فارسى در سال 1360 ه-ش توسط انتشارات دانشگاه تهران با همکارى دانشگاه مک گیل کانادا منتشر شده است.نوبت چاپ کتاب مشخص نیست.
  • تعداد رکورد ها : 8