جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
موانع و آسیبهای شناخت خدا در قرآن
نویسنده:
عبدالله نعیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این نوشتار مباحثی است بر مبنای آیات قرآن کریم در پاسخ به این سوال که موانع و آسیب های شناخت خدا، چه اموری است؟ با توجه به این که پایه تمام باورهای دینی، اعتقاد به وجود خداوند می باشد، و بهترین راه برای رسیدن به خداوند، برطرف ساختن موانعی است که بر روی آینه عقل و قلب انسان می نشیند لذا شناسایی این موانع ضروری است. از دیدگاه قرآن موانع و آسیب های شناخت خداوند متعدد است. این موانع گاه موجب حجاب و زنگار گرفتن آینه قلب انسان و شناخت حضوری خدا می شود، که در اثر رفتار شخصی خود انسان و زندگی اجتماعی او رقم می خورد مانند: مبتلا شدن در دام گناه و پیروی از هوا و هوس های نفسانی، تکبر و خودپرستی، رفاه طلبی و احساس بی نیازی، کفر و نفاق، تجاوز و عدوان، دنیاپرستی، پیروی های ناسنجیده و تقلید کورکورانه از آباء و اجداد، وسوسه های شیطانی و انسی، تبلیغات و تهاجم فرهنگی و محیط نامساعد و مانند اینها. و گاهی آن موانع و آسیب ها باعث تاریکی و کور شدن دیده عقل انسان و شناخت حصولی خدا می شود و این ا مر متاثر از عدم تفکر و تدبر و سهل انگاری، پندارگرایی و پیروی از گمان های بی اساس، اطاعت و پیروی کورکورانه از رهبران فاسد و گمراه، جهل و غفلت، عمل نکردن به علم و دانش، آرزوها و آمال دور و دراز، پیروی از اکثریت ناآگاه و دوستان ناباب است، این امور فکر و ذهن انسان را به خود مشغول ساخته و موجب تاریکی و کدورت آینه عقل انسان می شود و سرانجام از شناخت خدا بدور می ماند. و گاهی آن موانع و آسیب ها باعث کدورت و تاریکی آینه عقل و قلب انسان و شناخت حضوری و حصولی خداوند می شوند، مانند : حسد، تعصب، لجاجت، ظلم و عجب و غرور و مانند اینها که عدم شکوفایی شناخت حضوری و فطری وی و محروم شدن، از درک کردن و رسیدن به کمال انسانی و نفسانی یعنی شناخت خداوند متعال هستند.
عصمت از دیدگاه قرآن
نویسنده:
افتخار حسین جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در فصل اول: این پایان نامه تاریخچه و سابقه علمیعصمت، ضرورت موضوع، ماهیت و چیستی، مطرح شده‌است. فصل دوم: حقیقت اقسام عصمت به لحاظ منشا، به لحاظ گستره و به لحاظ مصداق بیان شده است. فصل سوم عصمت انبیاء (ع) از جهت عصمتعامه و عصمت خاصه و آن سری آیات شریفه مربوطه مورد بحث قرار گرفته است. فصل چهارم عصمت غیر انبیاء که عصمت ملائکه می باشد مورد بحث واقع شده‌است.
مرگ اندیشی وآثار آن در قرآن وسنت
نویسنده:
عارف حنیفه اف
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پایان نامه مشتمل بر مقدمه، پنج فصل و خاتمه است: در مقدمه، مطالبی در مورد اهمیت موضوع بیان شده است. فصل اول به تعریف موضوع، بیان سوال اصلی، سابقه و ضرورت تحقیق اختصاص دارد. فصل دوّم به مفهوم شناسی مرگ، اندیشه و عوامل شکل دهنده شخصیت انسان، موقعیت قرآن کریم و سنّت در معارف اسلامی و... اختصاص دارد. فصل سوّم به بررسی مرگ اندیشی و انواع آن، مراد از آن در این تحقیق، اهمیت مرگ اندیشی، استعداد برای مرگ و ارتباط مرگ اندیشی با فطرت و لقاءالله پرداخته است. فصل چهارم به عوامل مرگ اندیشی و موانع آن اختصاص دارد. فصل پنجم، آثار دنیوی و اخروی مرگ اندیشی را در قرآن و سنت مورد بررسی قرار داده است. اثار بر دو قسم تقسیم شده است : دنیوی و اخروی . دنیوی نیز به سه قسم فردی، خانوادگی و اجتماعی. اجتماعی نیز به چهار قسم : سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی. آثار مستفاد از قرآن کریم و سنت عترت طاهرین بر اساس این تقسیمات بیان شده است. در خاتمه ، نتیجه گیری و بعضی از پیشنهادات ارائه شده است.
  • تعداد رکورد ها : 3