جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
فتح زاده, حسن (استادیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 40
عنوان :
تبیین کثرتهای عرضی در عوالم طولی وجود بر مبنای حکمت صدرایی
نویسنده:
علی صداقت ، حسن فتح زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
بر مبنای اصل تشکیک وجود در حکمت صدرایی، جهان هستی نظامی طولی است که از اعلی علیین تا اسفلالسافلین امتداد دارد و هر موجودی، در درجه¬یی از شدت و ضعف وجودی قرار میگیرد. قبول این مبنا در حکمت صدرایی، در کنار مشاهدات ما در جهان پیرامون از موجودات همعرضی که هیچ رابطۀ علّیـمعلولی با هم ندارند، مثل یک سنگ و یک درخت، این پرسش مهم را در تاریخ اندیشۀ بعد از صدرالمتألهین پیش آورد که چگونه میتوان بین این دو حقیقت، جمع نمود. پاسخ به این پرسش، در چهارصد سال گذشته، اختلافهایی مبنایی بین شارحان آثار ملاصدرا پدید آورده است. ما در این پژوهش نشان میدهیم که پذیرش نظام طولی و تشکیکی وجود، منافاتی با پذیرش کثرتهای عرضی ندارد و آنچه در تشکیک وجود صدرایی پذیرفته شده، یک نظام تفاضلی بین همـۀ موجـودات است، نـه صرفـاً یک نظام علّـی ـ معلولـی. کلیـد اصلـی فهـم ماجرای کثرتهای عرضی در اندیشۀ صدرایی را باید در ماجرای ارباب انواع و ملحقات آن یافت. صدرالمتألهین در ارائۀ نظام فیض خود، تأثیر فراوانی از اندیشۀ سهروردی پذیرفته و از نحـوۀ صـدور اربـاب انـواع، در مجالهـای مختلف، دفاع کرده است. ارباب انواع همان عقول عرضی هستند که پذیرش آنها، مساوی است با حل ماجرای کثرتهای عرضی در همۀ عوالم طولی وجود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنا شناسی صفات الهی از دیدگاه علامه طباطبایی و مکتب کریپکی
نویسنده:
پدیدآور: محمد تقی دستجردی استاد راهنما: حسن فتح زاده استاد مشاور: سحر کاوندی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبان های دیگر
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در فلسفه اسلامی یکی از مهمترین موضوعات مطرح و مورد بررسی محققان مسلمان، معرفت شناسی و معنا شناسی صفات الهی است و توجیه اطلاق مفاهیم و اوصاف بشری بر خدای نامحدود ذهن آنان را به خود مشغول کرده است. مسئله کیفیت اتصاف حق تعالی به صفات ذاتی از مهمترین مباحث خداشناسی است که همواره میان اندیشمندان مسلمان مطرح بوده است. نظریه ادراکات اعتباری و روح معنا از نظریات ابتکاری علّامه طباطبایی است که به موازات نظریه استعلایی معنا مورد توجه قرار گرفته است. این نظریه ابعاد گوناگونی دارد. معناشناسی ادراکات اعتباری یکی از ابعاد این نظریه است که مقدمه لازم برای ورود به هر بعد دیگر این نظریه به شمار می رود. برای فهم دقیق معنای این اصطلاح باید ابهامات سه گانه زبانی، معنایی و مصداقی آن برطرف شود. این مهم می تواند با کمک رویکرد های مطرح اخیر در فلسفه زبان و زبان دین بررسی شود. لذا در این رساله، ابتدا نظریه های ارائه شده مربوط به معناداری اسامی و صفات و گزاره های دینی از دیدگاه های فلاسفه معاصر مانند فرگه، ویتگنشتاین و کریپکی مطرح می شود و نقد های وارد بر آنها بررسی می شوند. در ادامه دیدگاه های کارکرد گرایانه ملاصدرا و علامه طباطبایی در توضیح چگونگی وضع واژه ها و کارکرد آنها در بیان صفات الهی و نحوه ی ارجاع آنها به ذات الهی مورد مداقه قرار می گیرند. در نهایت مقایسه ی دیدگاه ها بر اساس نقاط مشترک و تفاوت ها صورت می گیرد و تا حد امکان ریشه یابی تفاوتها ی مذکور بررسی خواهند شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی برهان واقعیت علامه طباطبایی از منظر اصل سادگی سویینبرن
نویسنده:
سعید بشاش ، حسن فتح زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
اصل مقاله
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
برای اثبات وجود مبدایی برای عالم، استدلالهای گوناگونی صورت گرفته است. برهان صدیقین گونهای استدلال است که در آن، با تأمل در حقیقت وجود، مبدأ وجود استنتاج میشود. استدلال علامه طباطبایی به سبک برهان صدیقین است که «برهان واقعیت» نام گرفته است و تقریر سادهتری به نظر میرسد. مفهوم سادگی از آغاز درخشش بر لبۀ تیغ اکام، در دستگاههای فکری، معیار داوری میان تبیینهای علمی و فلسفی در نظر گرفته و روایتهای گوناگونی از آن ارائه شده است. در این میان، روایت ریچارد سویینبرن دقیقتر و پرمایهتر به نظر میرسد؛ زیرا او سادگی را هم به معنای نحوی و هم به معنای هستیشناختی آن در نظر گرفته و جنبههای گوناگونی برای آن بر شمرده است. سویینبرن سادگی را معیار محتملبودن یک نظریه و دلیل صدق آن میداند. مقالۀ حاضر، نخست روایت سویینبرن از اصل سادگی را بازگو میکند و سپس در پرتو این اصل میکوشد نشان دهد تبیین علامه طباطبایی سادهترین و بهترین تبیین دربارۀ مبدأ هستی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیستجهان؛ هوسرل و بازخوانی معنای فلسفه و وظیفه فیلسوف مدرن
نویسنده:
زهرا رمضانلو ، حسن فتحزاده ، شمس الملوک مصطفوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
فلسفه نزد هوسرل علمی کلی، بنیادی و متقن درباره جهان است. او به دنبال تأسیس پدیدارشناسی استعلایی به مثابه فلسفهای کلی یا علمی متقن بود اما برای دست یافتن به چنین هدفی باید امکان یک معرفت ابژکتیو درباره جهان را توضیح میداد. هوسرل در کتاب بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی، معنای مدنظر خود از فلسفه و وظیفه فیلسوف را در زمینه نقد علم و فلسفه مدرن و در ارتباط با بحرانهای فرهنگ معاصر اروپایی مطرح کرده و مفهوم بدیع زیستجهان را به عنوان ایدهای نو برای فلسفه به مثابه علم کلی معرفی میکند. این نوشتار در پی آن است که دیدگاه هوسرل درباره نسبت فلسفه با بحرانهای فرهنگ معاصر اروپایی را مورد ملاحظه قرار داده و به این پرسش توجه کند که آیا ایده زیستجهان قادر است پدیدارشناسی استعلایی هوسرل را به عنوان فلسفهای بنیادین و علمی کلی معرفی کند یا نه. در این جهت مسئله امکان ابژکتیویته جهان یا به عبارت دقیقتر یک جهان بیناسوژهای مورد توجه قرار میگیرد که در فلسفه متأخر هوسرل به صورتی مبسوطتر و نوآورانهتر مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 130 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زیست جهان و امکان یک علم ایدتیک در پدیدارشناسی هوسرل
نویسنده:
زهرا رمضانلو ، حسن فتح زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
زیستجهان به زمین و بنیان پدیدارهای بالفعل اشاره میکند، پیش از آنکه این پدیدارها به ایدئالهای حاصل از انتزاع علمی تبدیل شوند. انتولوژی زیستجهان نیز که در پی فهم ماهیت زیستجهان یا فهم زیستجهان به مثابه یک آپریوری است، به دنبال بنیاد نهادن «علم کلی» مدنظر هوسرل است. هوسرل از طرفی زیستجهان را بنیانی برای چیزها میداند که در مقابل جهانِ به لحاظ علمی حقیقی قرار دارد، از طرف دیگر به نظر او علم ابژکتیو ریشه در زیستجهان دارد. زیستجهان در وحدتی انضمامی همهشمول بوده و شامل علم، تجربهی حملی-زبانی و تجربهی پیشاعلمی است. «علم کلی» مورد نظر هوسرل باید بتواند ویژگی ایدتیک جهان را دریابد؛ چنین علمی باید خصلت آپریوری جهان را به مثابه چیزی بپذیرد که از طریق کلیت امکانهای اساسی ساخته شده است و نه به مثابه چیزی که از طریق کثرت پدیدارهای تجربی ادراک شده است. انتولوژی زیستجهان معطوف به یک آپریوری است که معرف ساختار زیستجهان است، خصلت ایدتیک دارد و به سوی تحلیلهای ایدتیک گشوده است. همین ماهیتِ موضوع علم زیستجهان است که چنین علمی را هم ممکن و هم ضروری میکند. این علم ممکن است زیرا ساختهایی کلی بر زیستجهان حاکم هستند، و ضروری است زیرا علم زیستجهان معطوف به مسألهی بحران معنا است که یک پژوهش نو و رادیکال را طلب میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا هنوز دربارهی واقعیت و صدق چیزی برای گفتن هست؟
نویسنده:
هیلاری پاتنم؛ مترجم: حسن فتح زاده
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده :
فیلسوف آمریکایی هیلاری پاتنم (متولد 1926) در دهه های اخیر نویسنده ی بزرگی در زمینه ی فلسفه ی ذهن، فلسفه ی زبان و فلسفه ی شناخت بوده است. پاتنم که در ابتدا مدافع روی کردی «کارکردگرایانه» به ذهن و ارجاع بود، بعدها تحت تأثیر پیرس و جیمز به نفع نوعی «واقع گرایی درونی» یا «عمل گرایانه» استدلال آورد، که به موجب آن وابستگی ارجاع به نظریه ای که توسط انسان بنا شده است، آسیبی بر یک توضیح واقع گرایانه از صدق وارد نمی سازد. همان طور که پاتنم در این سخن رانی (1985) شرح داده است، از نظر وی هیچ حقیقتی درباره ی جهان نمی تواند مستقل از شاکله ای مفهومی وجود داشته باشد؛ اما با وجود در نظر گرفتن چنین شاکله ای، ارجاع ثابت است و صرفاً «قراردادی» نیست. به این معنا، اختلاف او با پست مدرنیسمِ ریچارد رورتی آموزنده است. هر دوی آن ها مبناگرایی را بر اساس عمل گرایی رد می کنند. با این حال، از نظر پاتنم با ناامید شدن از یک «نگاه از چشم خدا» به واقعیت، عمل گرایی یک توضیح تعدیل یافته، اما در عین حال واقع گرایانه و فلسفی از صدق در اختیار ما می گذارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه صدق در پدیده شناسی هوسرل
نویسنده:
حسن فتح زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاه ارزشها از نگاه نیچه
نویسنده:
حسن فتح زاده، رضا سهرابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نیچه، وجوهی دوگانه برای خاستگاه ارزشها در نظر میگیرد. از یک طرف، وی بهنوعی وفاداری خویش را به نمایانترین رویۀ اندیشۀ غرب، یعنی این اندیشه که جهان را به مثابۀ یک کل در نظر میگیرد، نشان داده و بدین ترتیب، جهان را بهمثابۀ نیروهای کنشی و واکنشی در نظر گرفته است که زندگی را به وجود میآورند. زندگی از نگاه وی، زندگی نوعی بایستن را درون خود دارد که ما را ناگزیر از بهکاربردن ارزشها میکند و آنگاه که ما ارزشها را پاس میداریم، زندگی از رهگذر کنش ما ارزشمند میشود. این نگاه به ساحت ارزش و ارزشگذاری درواقع نگاهی پیشاسوبژکتیو به خاستگاه ارزشها است و اجازه نمیدهد زندگی را با چیزی ورای آن ارزیابی کنیم. از طرف دیگر، وی با پرداختن به اخلاق فروتباری و والاتباری در فلسفۀ خویش و اشاره به اینکه والاتباران بانیان ارزش و ارزشگذاری بودهاند، خاستگاه دیگری برای ارزشها قائل میشود. این تعارض، فلسفۀ نیچه را با چالشی روبهرو میکند که هر خوانش دقیق و منسجمی ناگزیر از حل آن است. در این مقاله ضمن تحلیل ارزشهای والاتباری و فروتباری، تلاش شده است که این تعارض برطرف شود و خوانشی منسجم و یکدست از خاستگاه ارزشها در فلسفۀ نیچه ارائه شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق در سیاست، پیامد معرفتشناسی مدرن
نویسنده:
نسترن بالینپرست ، حسن فتحزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این جستار با بررسی انواع مفروض رابطه اخلاق و سیاست، مسأله تقلیلپذیری امر سیاسی به اخلاق کلاسیک را مورد بازبینی قرار میدهد. از اینرو پس از کاویدن معرفتشناسی کلاسیک، به نقد پیشفرضهای آن میپردازد. سپس به این نتیجه میرسد که هرچند اندیشه مدرن معرفتشناسی را دیگرگون ساخته است اما در رهانیدن اخلاق از پیشفرضهای نابگرایانه به جا مانده از دوران متافیزیکی ناکام مانده است. چراکه معرفتشناسی مدرن با تاریخی دانستن مفاهیم ـ از جمله اخلاق و سیاست ـ از نابگرایی و اصول مطلق فاصله گرفته است. درحالیکه اخلاق کلاسیک در جستوجوی امری ناب همچنان به دنبال فهرستی از خوب و بدهای از پیشتعیینشده میگردد. در این میان ماکیاولی از اولین کسانی است که لزوم بازنگری در نظام ارزشها و منطبق ساختن اخلاق با معرفتشناسی مدرن را تشخیص داد. وی ادعا میکند که اخلاق جدید، نه تنها قابل فروکاستن به چند اصل ازپیشموجود نیست، بلکه به عنوان یک برساخت تاریخی، خودش را در موقعیتهای مختلف بازتولید میکند. در واقع دستیابی به این اخلاق جدید، در سایه پذیرش شر و سازگاری با طبع زمانه ممکن میگردد. به این ترتیب سیاست نیز فرصتی مییابد تا به هدف اصلی خود یعنی کمینه کردن خشونت بپردازد. پژوهش حاضر ایده «اخلاق در سیاست» را به عنوان اخلاق خاص سیاستورزی مدرن معرفی میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پديدهشناسي علم مدرن
نویسنده:
حسن فتح زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
پديدهشناسي براي دستيابي به بيناسوژگي ابتدا آگاهي را به حوزۀ تعلق اگو تقليل ميدهد. اما چنانکه خواهيم ديد اين تقليل برخلاف تقليل اوليۀ پديدهشناسي، تقليلي ساختگي و روشمند است. بنابراين، اگوي ديگر و در نتيجه بيناسوژگي نيز همچون حوزۀ تعلق اگو قلمرويي اصيل و اوليه است و هيچ يک از اين دو قابل تقليل به يکديگر نيست. پس شناخت هر يک از اين دو قلمرو نيز وظيفهاي اصيل به شمار ميآيد. علم مدرن از طريق رياضياتي کردن طبيعت و با معرفي اوبژههاي منطقيـرياضياتي وظيفۀ شناخت بيناسوژگي را بر عهده دارد. اوبژۀ منطقيـرياضياتي، به مثابه افق نامتناهي پديدههاي شهودي آگاهي، که نمودهاي کثير آن در قلمرو اگولوژيک به شمار ميآيند، بخشي از معرفت پديدهشناختي است. برخلاف گفتههاي هوسرل، رياضياتي کردن طبيعت ما را از فهم اصيل جهان دور نميکند و علم مدرن قادر است گنجينههاي معرفت ما را افزايش دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 219
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 40
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید