جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
حقیقت انسان در قرآن
نویسنده:
الهام فلاح
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق تحت عنوان « حقیقت انسان در قرآن» می باشد که در سه بخش گردآوری شده است. بخش اول باعنوان « آفرینش انسان» است که متشکل از دو فصل می باشد ، در فصل اول آن به مراحل خلقت انسان اشاره شده که اولین انسان از خاک وگل وزمین ، سپس نسل او از نطفه و علقه وپس از آن از مضغه، عظام و لحم آفریده شده است. در فصل دوم، ساحت روحانی انسان با دلایل عقلی و نقلی مورد بررسی قرارگرفته و از جمله مهمترین دلایل نقلی ذکر شده در این زمینه ، آیه ایی می باشد که در آن از روح تعبیر به خلق دیگر می کند، و همچنین از جمله مهمترین دلایل عقلی ذکر شده بر اثبات روح : آن می باشد که انسان حقیقتی دارد و از آن به کلمه « من» در تمام عمر نام می برد. بخش دوم ، با عنوان« جایگاه و منزلت انسان از منظر قرآن» می باشدکه در دو فصل گردآوری شده ، در فصل اول آن به اثبات خلاف? الهی انسان از دیدگاه آیات و روایات پرداخته شده و اینکه خلافت منحصر به شخص حقیقی حضرت آدم? نیست و شامل همه نوع انسان می گردد. با این توضیح که : قرآن کریم ، رمز خلافت آدم?را تحمل و آگاهی او به چیزی می داند که فرشتگان توان تحمل و استعداد درک آن را ندارند و آن اسمائی است که غیب آسمان ها و زمین به حساب می آید. در فصل دوم آن به کرامت انسان در قرآن اشاره شده و کرامت را به معنای سخاوت ، شرافت ، و عزت می داند چرا که کرم اسم عامی است که ،اگر وصف خدا واقع شود ، مراد از آن احسان و نعمت آشکار خداست و اگر وصف انسان باشد ، نام اخلاق و افعال پسندیده اوست که از وی ظاهر می شود و نحو? وجود و هستی خاصی است که کامل ترین مصداق آن برای خدای سبحان ثابت است. بدین منظور در توصیف شخصیت و کرامت انسان از دو جهت سخن به میان آمده : یکی در باره داشته ها و ظرفیت های وجودی که از آن به کرامت ذاتی تعبیر می شود و دیگری از یابد ها و نباید هایی که آن داشته ها را تقویت می کند و از آن به کرامت اکتسابی تعبیر می شود، و در همین راستا هریک از آنها با توجه به آیات کریمه قرآن و روایات ائمه معصومین ( علیهم السلام) مورد بررسی قرارگرفته است. بخش سوم با عنوان « انسان و اختیار» می باشدکه در دو فصل گردآوری شده ، در فصل اول به بیان حقیقت اختیار و اینکه خداوند انسان را موجودی مختار آفریده و همچنین اثبات اختیار از دو راه علم حضوری و علم حصولی پرداخته شده است ،در فصل دوم آن ، آراء متکلمان در تفسیر اختیار با توجه به قواعد و اصول کلامی مورد بررسی قرار گرفته ودر همین راستا به بیان سه دیدگاه ( تفویض ، کسب ، و امر بین الامرین) پرداخته شده است. چراکه مفوضه بر این عقیده اند که : خداوند انجام کارها را به انسان واگذار کرده و خود را از این قدرت کنار کشیده است. به این معنا که : فعل اختیاری انسان فقط توسط او پدید می آید و مخلوق خداوند نیست. از طرفی معتقدان نظریه کسب نیز بر این عقیده اند که : افعال انسان فقط به قدرت خداوند تحقق می یابد و قدرت و اختیار انسان در تحقق افعال او هیچ تأثیری ندارد. بلکه تنها با وقوع فعل تقارن دارد ، بدون اینکه قدرت او در وجود فعل تأثیری داشته باشد ، جز اینکه انسان محل وقوع فعل است. بنابراین آنچه در این میان صحیح به نظر می رسد نظریه امر بین الامرین است. که در آن دو مطلب اساسی بیان شده است: 1.نهی گناهکار. 2.بازنداشتن جبری او از گناه. چراکه مطلب نخست بیانگر این است که انسان به کلی به خودش واگذار نشده است و در نتیجه : اندیشه تفویض باطل است چنانکه مطلب دوم بیانگر مجبور نبودن او در مورد گناهی است که انجام می دهد.
معیارهای همسرگزینی در اسلام
نویسنده:
زهرا محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
ازدواج مرحله ی مهمی از تشکیل خانواده است که بیش ازهمه ی مراسم و رویدادهای زندگی انسان و جنبه های متعدد فردی و اجتماعی اهمیت داردکه شامل تعریف ازدواج از دیدگاه اسلام، حاکمیت اصل زوجیت در نظام آفرینش و یکتائی پروردگار، فضیلت ازدواج ، فوائد ازدواج ، آگاهی و آزادی در انتخاب همسر، زمان ازدواج، معیار در لغت به معنای اندازه و مقیاس و در اصطلاح همه ی ابزارهای مادی و معنوی سنجش را شامل می شود و شامل انگیزه ی بحث از معیارها، چرا انتخاب همسر باید طبق معیار باشد، نقش همسر در تربیت فرزند ، نقش همسر در شخصیت اجتماعی کودک ، نقش همسر در عبادات . مهمترین معیار در انتخاب همسر، ایمان و دینداری است و دیگر معیارهای انتخاب همسر شامل حسن خلق، اصالت خانواده ، عقل و هوش ، همانندی و کفویت ، تقارن سنی در ازدواج ، سلامت جسم ، سلامت روان ، عفت و پاکدامنی ، جمال و زیبایی ، باکره و دوشیزه بودن ، مال و ثروت ، شغل ، تحصیلات ، عشق و علاقه ، صفات زنان شایسته و ناشایسته از دیدگاه روایات ، صفات مردان شایسته و ناشایست از دیدگاه روایات. بعد از آشنایی با معیارها، نوبت به گزینش همسر طبق آن معیارها می رسد، که شامل مشاوره، تحقیق، و راه های آن ، واسطه و معرف، فرستادن پیک ، دیدار دختر و پسر و گفتگوی مستقیم ، استخاره، تقدیر. در پیشینه این تحقیق کتابهایی من جمله کتابهای آقای علی اکبر مظاهری، ( جوانان و انتخاب همسر)؛ و آقای ابراهیم امینی ( انتخاب همسر)؛ و کتابهای روایی از جمله وسائل الشیعه و مستدرک الوسائل و ... نوشته شده است. هدف از این تحقیق آشنایی جوانان با معیارهای صحیح انتخاب همسر و راه های گزینش همسر است. ضرورت تحقیق از این جهت است که بیشترین عامل در طلاق ها و فراق ها ، انتخاب همسر بر طبق معیارهای ناصحیح است ، در این تحقیق به معیارهای صحیح انتخاب همسر پرداخته شده تا ازدواج موفقی داشته باشد. کلیدواژه معیار، همسر، گزینش.
 بنی اسرائیل در قرآن ( یهود در قران)
نویسنده:
عاطفه طالب پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
بنی اسرائیل عبارتی است که در قرآن کریم و بسیاری از کتب فقهی اسلام برای یاد کردن از یهودیان آمده است . کلمات دیگری مانند « اهل کتاب» ، « کتابیون»، « اهل ذمه» ، « ذمیون» برای اشاره به یهودیان و مسیحیان بکار می رود. « یهودا» نام یکی از فرزندان حضرت یعقوب ? است که « یهودی» از این کلمه گرفته شده است و به کسی که به او « یهودا» نسبت داده شود « یهودی » گفته می شود. بنابه تصریح قرآن قوم یهود مردمی بهانه جو ، دنیا پرست، نژادپرست و ... بوده اند و در عصر حاضر نیز این ویژگیها را به گونه ای دیگر از خود بروز می دهند ، با تکیه بر آیات صریح قرآن که برنامه زندگی را تا ابدیت جهان برای ما به ارمغان آورده است و به وسعت تاریخ پیامهایش تازگی دارد به بررسی ویژگیهای این قوم می پردازیم . در اواخر قرن نوزدهم گروهی از یهودیان از روسیه اخراج شدند و به نقاط دیگر رفته در آنجا ساکن شدند، عده ای نیز به فلسطین رفتند و به دلیل وجود کوهی به نام « صهیون» در آنجا، نام « صهیون» را برای فلسطین برگزیدند. در همین زمان گروهی از یهودیان اروپا و روسیه برای کسب استقلال برخاستند و صهیونیسم را بنیان نهادند و به دنبال آن مهاجرت یهودیان به فلسطین آغاز شد. اندیشمندان مسلمان این واقعه را توطئه ای خطرناک دانستند و مسلمانان را از همکاری با مهاجران برحذر داشتند اما مسلمانان هنگامی از فاجعه آگاهی یافتند که راه چاره بسته شده بود. در خصوص یهودیان ، صهیونیستها و خصوصیات آنان کتب و مقالات زیادی نگاشته شده است مانند : زر سالاران یهودی و پارسی نوشته عبدالله شهبازی، نظیر این که : یهودیان صهیونیست معتقدند که فلسطین متعلق به اجداد ایشان است اما تاریخ و علم نژاد شناسی ثابت می کند که یهودیان اروپا و آمریکا و .... کمترین نسبتی به یهودیانی که قرنها قبل در سرزمین فلسطین زندگی می کرده اند ندارند ، علاوه بر آن پیش از مهاجرت یهودیان ( بنی اسرائیل ) در زمان حضرت موسی ( ع) و بسیار پیش از آن اعراب در فلسطین زندگی می کردند که در آن زمان نام آن سرزمین « کنعان» بوده است. کتابهایی نیز به تحقیق پیرامون عقاید و اخلاق آنان تکیه کرده اند مانند : یهودشناخت نوشته سهیلا جلالی کندری ، سیری در مکتب یهود نوشته محمد علی حسین زاده و ... چنانکه یهودیان اعتقادات خاصی دارند از جمله ماده گرا و حس گرا بودن ، بهمین دلیل هنگامی که حضرت موسی ( ع) آنان را از چنگال فرعونیان نجات داد در میان راه به گروهی رسیدند که مشغول بت پرستی بودند از حضرت موسی ? خواستند برای آنان خدایی مانند خدای ایشان بسازد!!! اخلاقیات آنان نیز پیرو اعتقادات باطل ایشان است نظیر این که خود را برتر از دیگران می دانند و به همین دلیل در کتاب تلمود آورده اند : خداوند دو دسته حیوان برای یهودیان خلق کرده است گروهی زبان دار و گروهی بی زبان ، گروه بی زبان مانند مرغ و اسب و ... ، و گروه زبان دار مانند مسیحیان ، مسلمانان و سایر مردم غیر یهودی . و بسیاری صفات ناپسند دیگر چون: دروغگویی و دروغ پراکنی ، مفسده جویی ، کتمان حق و ... از صفات بارز یهود است. آنان بر اساس این اعتقادات و خلقیات از بسیاری کشورهای دنیا رانده شده اند و مقبولیتی در جوامع نداشته اند لذا دنبال راه چاره ای می گشتند و پس از برپایی جنگ جهانی اول و دوم که خود در آن نقش بسزایی داشتند اما پنهان کاری ها مانع از آگاهی مردم شد ، سناریویی نوشتند به نام هولوکاست ! مبنی بر اینکه طی جنگ جهانی دوم شش میلیون یهودی توسط آلمان نازی در کوره های آدم سوزی و اتاقهای گاز قتل عام شده اند! اما بررسی ها و تحقیقات دانشمندان بسیاری که علیرغم ممانعت دولتمردان اروپایی ، آمریکایی و اسرائیلی وارد منطقه ممنوعه هولوکاست شده اند و با استناد به مدارک و شواهد معتبر اثبات کرده اند که مسئله ای به نام هولوکاست حقیقت ندارد. یهودیان با بزرگنمایی این مسئله سعی در پنهان کردن بسیاری از مسائل مهم رخداده در سطح جهان دارند که نمونه کوچک آن میلیونها کشته طی جنگ جهانی دوم است ، نسل کشی ایرانیها و فلسطینیها در تاریخ ثبت است و امروزه نیز شاهد این جنایات در فلسطین ، غزه، جنوب لبنان و ... هستیم. وظیفه ای خطیر بر دوش ماست ، « دشمن شناسی» اصلی ترین وظیفه ای است که باید هوشیارانه به آن عمل شود و راههای دشمنی آنان شناسائی و راه حل مقابله با آن بررسی شود . واژگان کلیدی مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از : پروتکل، تورات، یهود، اسرائیل و هولوکاست است.
شیوه های ارتباط موفق زوجین
نویسنده:
زهره رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق، شیوه های ارتباط موفق زوجین است. زوج ( جمع آن ازواج) درباره هر یک از نر و ماده حیوانات و نیز در مورد غیر حیوانات چنانچه جفت باشند به کار می رود و نیز به هر چیزی که با غیر خودش جمع شود خواه مماثل باشد یا متضاد زوج می گویند. در این نوشته مراد ما زن و مردی است که با پیمان مقدس ازدواج، زندگی خانوادگی را تشکیل می دهند و در این تحقیق شیوه هایی که باعث ارتباط موفق زوجین می شود بیان شده است. این تحقیق از 4 فصل تشکیل شده است که: فصل اول درباره تشکیل خانواده است، خانواده عبارت است از کوچکترین واحد تشکیل دهنده هر جامعه، که حداقل از یک زن و شوهر تشکیل شده است و با فرزندان تکمیل می شود، اهمیت خانواده تا آن جاست که پیامبر اکرم یکی از زمانهای نزول برکات و رحمت خداوند را هنگام ازدواج و تشکیل خانواده دانسته اند. تشکیل خانواده دارای اهداف بسیار مهمی است از جمله این اهداف، تحصیل آرامش و سکون، حفظ عفت هر یک از زن و مرد و ایجاد دو بقای نسل است. فصل دوم درباره راهکارهای ارتباط مؤثر با همسر است، که در این فصل برای داشتن یک رابطه موفق با همسر نکاتی بیان شده است که از جمله: عفو و گذشت در زندگی، صداقت در زندگی ، خوب صدا زدن همسر، هدیه دادن به همسر که تلخی ها را شیرین می کند و دلها را به هم نزدیک می کند، کم کردن توقعات، سلام کردن به همسر، تشکر و قدردانی از همسر، مشورت کردن با همسر که مشورت کردن با همسر ضمن اعلام احترام به اندیشه و فکر همسر، باعث تقویت ارتباط و تشدید علاقه و همدلی می شود، عذرخواهی در خطا، رعایت حقوق یکدیگر، احترام به یکدیگر، گفتگوهای محبت آمیز، تعاون و همکاری در خانه، استقبال و بدرقه کردن، عیب پوشی، آراستگی و خود آرائی که باعث عفت هر یک از زن و شوهر می شود وعبادت زن و شوهر که همسران خوشبخت کسانی هستند که با تکیه بر خدا و توکل بر او و تقوی و تعهد اخلاقی به یکدیگر ، با پاکی با هم نماز عشق می خوانند و با هم به سمت خدا می روند روز? عاشقانه می گیرند و همواره دلشان در گرو عشق الهی است. در فصل سوم عواملی که باعث خدشه دار شدن ارتباط با همسر می شود بیان شده است که این عوامل عبارتند از: تکبر و خودخواهی، ظن و بدبینی که فضای صمیمی و دوستانه و حداقل روابط عادی زندگی زناشویی را مسموم و دچار اختلال می کند. ترشرویی که اثرات شوم و نامطلوبی چون ازدیاد دشمن کینه، تلخ نمودن کام شیرین زناشویی و از بین بردن سعادت و خوشبختی را در بر دارد. زودرنجی که زن و شوهری که با اندک سختی می رنجند، زندگی را در کام خود و دیگران تلخ می سازند. ناسزاگویی، دخالت های بی جای دیگران که بسیاری از دخالت های بی جا از عملکرد غلط خود زن و شوهر ناشی می شود که زن و شوهر در زندگی خود بیش از اینکه به اظهار نظر دیگران توجه کنند، ضرری است درباره خود بیندیشند و بکوشند سرنوشت خود را با رأی دیگران تیره نسازند. خشم و عدم کنترل آن که امام علی ? در این باره می فرمایند خشم و عصبانیت شری است که اگر آن را در وجودت آزادبگذاری نابودت می کند. فصل چهارم درباره حقوق زوجین است که ابتدا حقوق زن بر مرد بیان شده است و بعد از آن حقوق مرد بر زن آمده است که حقوق زن بر مرد عبارتند از: نفقه که نفقه چیزی است که فردی برای زندگی متعارف و متعادل خود بر آن نیاز دارد. حق قسم و ارضای نیاز جنسی ، حق برخورد خوش با او که می تواند از طریق احترام کردن وسازش و مدارا کردن با همسر باشد و حق خودآرایی و پاکیزگی شوهر که از جمله وظایف مرد نسبت به همسرش آراستگی و نظافت به خصوص در خانه است و اما حقوق مرد بر زن عبارت است از پذیرش ریاست مرد در خانه که طبق آی? قرآن مردان سرپرست و قیم زنانند. . بنابراین مردان حق اطاعت و فرمانبرداری دارند و زنان باید از امر و نهی شوهر اگر در چارچوبه دین مقدس اسلام باشد اطاعت کنند. حق تمکین که زن واجب است در غیر مواردی که از نظر شرع محدودیت دارد نسبت به خواسته مرد، در مسئله کام گیری تسلیم باشد و همچنین واجب است که بیرون رفتن زن از منزل با اجازه شوهر باشد و از دیگر وظایف شوهر بر زن این است که زن موظف به رعایت اخلاق خوش و نیکو در برابر همسر است.
  • تعداد رکورد ها : 4