جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 10
فلسفه روزه از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
طاهره شیشه چی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از عباداتی که پیوند انسان را با خدای جهان محکمتر می کند و موجب می شود که در انسان اراده ای محکم و عزمی استوار پدید آورد فریضه روزه است. روزه به عنوان یک واجب الهی و فرعی از فروع دین از ارکان مهم اسلام و ایمان است. و انسان مؤمن با گرفتن روزه خود را در مسیر الطاف بی پایان خداوند و رحمت های واسعه او قرار می دهد و بدانجا می رسد که دیگر هیچ چیزی قابل آن نمی شود که پاداش او باشد و در مقام جزاء وی انسان روزه دار از یک سو با خدای خود ارتباط نزدیکتر برقرار می کند و به صفای باطن و نور معنویت می رسد و از طرف دیگر با چشیدن تلخی گرسنگی و تشنگی رنج ها و تلخکامی فقراء و مستمندان جامعه را به روشنی لمس می کند و از نزدیک با آن آشنا می شود. سحرگاهان که قافله روزه داران به این عبادت بزرگ وارد می شوند تا پایان روز که بدن های روزه دار و قلب های با صفای آنان بر خوان کرم خالق به گشودن روزه و افطار می انجامد و نیز همه شبها و نیمه شبهای رمضان، زمزمه، دعاهای معصومین(ع) همه و همه لحظات به یاد ماندنی از این ماه ضیافت الهی است.
فضیلت علم و دانش از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
مریم سعادتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پژوهش، فضیلت علم و دانش، از دیدگاه قرآن و سنت بررسی شده است. علم در لغت به معنای دانستن، ادراک و معرفت و در اصطلاح به معنای پدید آمدن حقایق و اطلاعاتی از اشیاء در ذهن است. علم، یکی از مهمترین عواملی است که انسان را در مقام خلیفه الهی قرار می دهد و به انسان روشنایی و توانایی می بخشد و مهمترین ابزار، برای شناخت یگانه معبود هستی است. تعلیم و تربیت همه دوره های زندگانی، یعنی زگهواره تا گور را در بر می گیرد و سعادت و شقاوت انسان را تضمین می کند. این پژوهش شامل سه بخش، و هر بخشی دارای سه فصل می باشد که در آن به تاریخچه علم، فضیلت علم از دیدگاه قران و سنت و تعلیم و تربیت در اسلام اشاره شده است و علم به عنوان بزرگترین سرمایه بشریت شناخته شده است و بیانگر این مطلب است که علومی که در اسلام به فراگیری و نشر آن سفارش شده منجر به سعادت انسان در دنیا و نیل به درجات رفیع در آخرت می گردد و خداوند متعال، بعد از نعمت ایجاد عالم و آدم، علم را به عنوان والاترین نعمت بر شمرده اند.
عبرت آموزی در قرآن
نویسنده:
فهیمه نوروززاده فرزقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عبرت به معنای پند گرفتن از طبیعت تاریخ گذشتگان است. خداوند در قرآن کریم به عبرت آموزی از مظاهر طبیعی چون آب، باد، دریاها، و ... دعوت می کند و آن ها را آیات الهی می خواند تا بندگان راه به سوی شناخت او بیابند و به روز رستاخیز ایمان آورند و از شگفتی هایی که در موجودات جهان می بینند درس توحید بیاموزند. از طرف دیگر دعوت به مطالعه در تاریخ می کند. با توجه به اینکه در منابع دینی ما، تاریخ دارای ارزش و اعتبار است از انسان ها می خواهد در زمین گردش کنند و در سرانجام پیشینیان تأمل کنند. قرآن کریم گناهانی چون ظلم، ستم، شرک، کفر، تکذیب آیات، تکبر، تجاوز از حدود الهی، اسراف و خوشگذرانی، ترک امر به معروف و نهی از منکر، تقلید کورکورانه، تفرقه و سستی در جهاد و اسراف و تبذیر را از جمله عوامل هلاکت امت ها بر می شمرد. ناکفته نماند که توجه به سنت های الهی درباره ی بشر نیز موجب عبرت پذیری است. سنت هایی چون سنت زیادت ظلالت، سنت املاء و استدراج، سنت های خداوند در رابطه با هلاکت، مرگ و تعذیب امت ها، و توجه می دهد که این سنت ها برای همه ی جوامع و در هر زمانی تکرار خواهد شد. لازم به ذکر است که قصه در قرآن جایگاه ویژه ای دارد. بر همین اصل، خداوند داستان های بسیاری از پیامبران و اقوام گذشته در قرآن نقل می کند. داستان پیامبرانی چون حضرت نوح، هود، صالح، لوط، ابراهیم، موسی و ... . حال امت های آن ها را شرح می دهد و از گناهانی که موجب هلاکت و عذاب آن ها شد، بیم می دهد. چگونگی نزول عذاب الهی بر آن ها را دقیقاً بیان می کند تا درک آن برای همگان ممکن باشد. از افرادی چون قارون و فرعون سخن به میان می آورد که چگونه غرق دنیا پرستی شدند و در نهایت با ذلت و خواری با تمام جاه و جلال خود خداحافظی کردند. سرگذشت قوم سبأ را نقل می کند تا بندگان همیشه شکر گزار نعمت های الهی باشند و از یاد او غفلت نکنند. باشد تا با پند گرفتن از داستان های حکیمانه ی قرآن کریم در راه تعالی و جلوگیری از سقوط جامعه خویش گام برداریم.
سیره اخلاقی، سیاسی و علمی امام سجاد ( ع)
نویسنده:
: مهری رجبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش تحت عنوان و موضوع، سیره اخلاقی، سیاسی و علمی امام سجاد ( ع) می باشد که با هدف آشنایی هر چه بیشتر با سیره اخلاقی، سیاسی و علمی امام سجاد ( ع) در صدد رفع بسیاری از ابهامامت مطرح شده از سوی برخی مورخین، مبنی بر کناره گیری حضرت از فعالیت های سیاسی و جهادی و فقط پرداختن به عبادت شدیم. همچنین سعی شده است به سؤالات مطرح شده در ابتدای تحقیق که از آن جمله چگونگی هدایت و رهبری شیعه، توسط امام سجاد ( ع) بعد از واقعه عاشورا و چگونگی شیوه تبلیغاتی و مبارزاتی امام در عصر پر اختناق اموی پاسخ داده شود. بنابراین در این تحقیق که در سه بخش نگارش یافته است، بر آن شدیم تا اولاً: رفتار و خصوصیات اخلاقی و عبادی امام، ثانیاً: سیره سیاسی امام سجاد ( ع) و نقش ایشان در مسائل زمان و ثالثاً: سیره علمی، تألیفات، شاگردان و معجزات و کرامات امام سجاد ( ع) را بیان کنیم. همچنین پژوهش مورد نظر، فاصله زمانی سال 60 هجری که سال وقوع حادثه جانگداز عاشورا و شهادت امام حسین ( ع) و به امامت رسیدن امام سجاد ( ع) می باشد تا سال 94 هجری که بنا به نظری سال و فات امام زین العابدین ( ع) می باشد را در بر می گیرد. بررسی تاریخ زندگانی امامان معصوم ( ع) و شرایط حاکم بر عصر هر یک از آنان نیازمند پژوهش در کتاب های تاریخی و روائی می باشد، لذا همچنان که در این پژوهش مشاهده می شود سعی شده است که با استناد بر آیات و روایات در صدد پاسخگویی به سؤالات و رسیدن به هدف مورد نظر بوده و جمع آوری اطلاعات از منابع روائی و تاریخی معتبر به روش کتابخانه ای صورت گرفته است. در این پژوهش سعی شده است که زندگانی امام سجاد ( ع) که در بحرانی ترین شرایط تاریخ اسلام عهده دار امر ولایت گردیدند و شیعه را از اضمحلال و نابودی نجات دادند، مورد بررسی قرار گیرد. ایشان براستی محراب نیایش را به میدان رویارویی با سیاست ها و تبلیغات امویان مبدل ساخته و از دعا که نرمترین شیوه گفتاری است، استفاده کرده و همچنین با شجاعت تمام از حریم شهیدان کربلا، دفاع کردند. امام سجاد ( ع) در علم، حلم، زهد، تقوا، بخشش، فصاحت، شجاعت و محبوبیت اجتماعی همچون اجداد طاهرینش سرآمد خلق بوده و در عصر حقوق پایمال شده انسانیت و شرافت و دیانت، رساله حقوق ایشان مایه پندآموزی همه ادیان شد و شاگردان بسیاری نیز در محضر ایشان تعلیم یافته و بهره مند شدند. از نتایج حاصل از تحقیق در سیره امام سجاد ( ع) اینکه، امام نه تنها از مسائل سیاسی روز در جامعه پر خفقان آن روزگار فاصله نگرفتند بلکه با شیوه ای کاملاً متمایز از امامان پیش از خود با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر زمان، به هدایت و رهبری شیعه بعد از واقعه عاشورا پرداخته و شیعه را از زوال و نابودی نجات دادند. و شیوه دعا و مناجات را برگزیده و بسیاری از مطالب سیاسی، اجتماعی و اعتقادی را در قالب دعا به مردم منتقل کردند. این تحقیق شامل سه بخش کلی است که بخش اول آن از سه فصل تشکیل شده است و بخش های دوم و سوم نیز هر کدام درای سه فصل می باشند، که نام هریک از بخش ها و فصل ها به ترتیب عبارتند از: بخش اول: سیره اخلاقی و عبادی امام سجاد ( ع) فصل اول: تاریخچه ای کوتاه از زندگانی امام سجاد ( ع)، فصل دوم: سیره و ویژگی های فردی و اخلاقی امام سجاد ( ع)، فصل سوم: سیره عبادی امام سجاد ( ع). بخش دوم: سیره سیاسی امام سجاد ( ع) فصل اول: اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام سجاد ( ع)، فصل دوم: نقش سیاسی و اجتماعی امام سجاد ( ع)، فصل سوم: قیام های مهم عصر امام سجاد ( ع). بخش سوم: سیره علمی امام سجاد ( ع) فصل اول: سیره علمی امام سجاد ( ع)، فصل دوم: تألیفات امام و شاگردان و اصحاب ایشان، فصل سوم: معجزات امام. کلید واژه ها: امام، سیاست، معجزه، سجاد، علم.
ابعاد فعالیتهای حضرت علی ( ع) در دوران خلفا
نویسنده:
زینب حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
حضرت علی تنها مولود کعبه و پرورش یافته دامان پیامبر بود. او به گونه ای رشد یافته بود که آمادگی مکتبی لازم جهت راهنمایی امت بعد از پیامبر را داشته باشد. اما با وجود همه آمادگی ها و سفارش های پیامبر برای جانشینی حضرت علی بعضی دسیسه ها و توطئه ها باعث شد که امام از حق خود دور شده و جامعه مسیر انحرافی در پیش گیرد؛ به گونه ای که بعد از بیست و پنج سال که خلافت اسلام به جایگاه اصلی خود بازگشت آن چنان انحرافاتی در جامعه اسلامی ایجاد شده بود که وضعیت جامعه به روزی بازگشته بود که پیامبر مبعوث شده بود. با وجود آن که عده ای بی شرمانه حق را پایمال کردند و دست امام را از خلافت کوتاه کردند، اما ایشان هرگز از مسیر صحیح خود خارج نشد و جز راه حق نپوئید و باوجود ظلمی که خلفا در حق ایشان کردند که درواقع آغاز ظلم های بی شمار تاریخ علیه اهل بیت و معصومین بوده است، ایشان آن ها را از راهنمایی ها و ارشادهای خود محروم نکرد و هر جا لازم بود خلفا را راهنمایی می کرد که موارد بی شماری از این ارشادها در تاریخ ثبت است. امام علی کسی بود که اساس اسلام را درنظر می گرفت و هرگز راضی نبود برای رسیدن به خلافت، اسلام و مسلمین را قربانی کند. و حکومت بر مردم را فقط برای اجرای عدل و احکام اسلام می خواست و درغیر این صورت هرگز آرزوی حکومت بر مردم را نداشت. برای همین هم زمانی که مردم برای بیعت به در خانه ایشان هجوم آوردند از قبول حکومت امتناع می کرد و جز با اصرار فراوان مردم حکومت را نپذیرفت. حضرت زمانی که به خلافت رسید تا آن جا که می توانست تلاش کرد تا انحرافات و بدعت های جامعه را اصلاح کند و انقلابهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زیادی برای اصلاح جامعه اسلامی انجام داد. حکومت عدل امام علی آغاز دشمنی ها و فتنه ها از سوی زیاده خواهان بود. به طوری که ایشان بیشتر مدت حکومت پنج ساله خود را در جنگ با ناکثین و قاسطین و مارقین بود. سرانجام حضرت علی بعد از جنگ با مارقین در شب بیست و یکم ماه رمضان سال چهلم هجری به دست یکی از افراد مارقین به شهادت رسید. شخصیت والایی چون حضرت علی بالاتر از آن است که ابن ابی الحدید معتزلی یا احمدبن حنبل و یا جرج جرداق مسیحی او را تمجید کنند، پس همان بس که پیامبر اسلام خود در بیانات بی شماری به توصیف چهره واقعی و ذکر فضایل او پرداخته است. اما آنچه در این تحقیق سعی شده بیشتر مورد بررسی قرار گیرد ، فعالیتهای مختلف سیاسی ، قضایی و علمی امام علی در دوران خلفای سه گانه و خط بطلان کشیدن بر این قضیه که امام در طول این مدت دوری از حکومت خانه نشین بودند و هیچ دخالتی در سرنوشت جامعه اسلامی و مسلمانان نداشتند . بلکه برعکس اثبات این موضوع که حکومت در طول این بیست و پنج سال از نظر علمی و سیاسی و قضایی دست نیاز به سوی امام دراز کرده بود ، به طوری که جملاتی مثل لولا علی لهلک عمر از جملات معروفی بود که در آن دوران بسیار شنیده می شد . به هر حال مهم آن است که در مدت بیست و پنج سال خلافت خلفای سه گانه ، مرجع و ملجأ واقعی مسلمانان وجود مقدس حضرت علی بود و روش و منش ایشان ، فصل الخطاب و معیار سنجش حق و باطل بود ، اگر چه ایشان ظاهراً بر مسند خلافت نبودند . لازم به ذکر است که نوع این تحقیق بنیادی بوده و مطالب به روش کتابخانه ای جمع آوری شده است .
 پیدایش تشیع در دین اسلام
نویسنده:
هدیه بیاتی قله زو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
تشیع در لغت به معنای پیروی کردن و متابعت کردن و شیعه شدن و در مقابل تسنن می باشد. و شیعه در اصطلاح به پیروان حضرت علی(ع) و خاندانش و کسانیکه معتقد به جانشینی بلافصل آن حضرت بعد از پیامبر اسلام(ص) می باشند ، اطلاق می شود. تشیع مولود طبیعی اسلام است نیرو و قدرتی است که رسالت اسلامی از همان نخستین روزگار ظهور بدان توسل جست تا در سایه آن به پیشرفت صحیح و سالم خود ادامه دهد. که ما می توانیم چنین برداشتی را از نخستین دعوت اسلامی دریابیم. یعنی در روزی که آیه 214 سوره شعرا « و انذر عشیرتک الاقربین» نازل شده حضرت محمد(ص) مأمور به دعوت قوم و خویشان خود شدند که آن ها را به دین اسلام دعوت کند. همچنین از احادیث پیامبر اکرم ( ص) و سفارشات آن حضرت نسبت به جانشینی و خلافت امام علی(ع) هم این نکته برای ما روشن می شود که پیدایش تشیع در واقع در عصر آن حضرت صورت گرفته است. اما آخرین اقدامی که به منظور تحکیم اساس و پایه مکتب تشیع انجام گرفت توسط رسول اکرم ( ص) روز غدیر خم بود ، بنابراین آغاز پیدایش شیعه را که برای اولین بار به شیعه علی(ع) اولین پیشوا از پیشوایان اهل بیت ( ع) معروف شد همان زمان حیات پیامبر اکرم ( ص) می باشد و جریان ظهور و پیشرفت دعوت اسلامی در بیست و سه سال زمان بعثت موجبات زیادی را دربرداشت که طبعا پیدایش چنین جمعیتی را در میان یاران پیغمبر اکرم(ص) ایجاد می کرد. کلید واژه ها : تشیع ، شیعه ، اسلام ، پیامبر اکرم ( ص) ، عقاید ، امامان معصوم
 جامعه در عصر ظهور
نویسنده:
اکرم خاشع
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
جامعه در عصر ظهور عنوان تحقیق است که هدف از آن ارائه سیمای کلی از عصر امام مهدی « علیه السلام» و قیام مقدس آن حضرت و پاسخ به برخی از سؤالات پیرامون حضرت مهدی « علیه السلام» می باشد که از آیات و روایات استفاده شده است. تحقیق با شرح مختصری از زندگانی امام شروع شده و بعد از بیان حکومتهای پیش از ظهور نگاهی به حکومت حضرت دارد و در بخش پایانی به بررسی جامعه قبل و پس از ظهور می پردازد. منابع استفاده شده بیشتر کتابهای حدیثی و روایی بود که توسط شیعه و سنی تالیف گردیده اند وسعی شده به ذکر یک منبع از روایت اکتفا شود. یکی از مسائلی که جامعه بشری پیش از ظهور امام از آن رنج می برد، ستمی است که به وسیله حکومتها بر مردم می رود، زیرا پیش از ظهور آن حضرت، ستمگران بر جهان فرمانروایی می کنند، اما این حکومتها پیش از ظهور به ضعف می گرایند و این زمینه ای می شودتا حکومت جهانی حضرت را بپذیرند. حضرت هنگامی زمام امور را بدست می گیرد که دنیا وارث انبوهی از نابسامانی هاست و میلیونها بیمار جسمی و روانی وجود دارد ، ناامنی همه جا را فرا گرفته است، شهرها در اثر جنگ ونبرد به ویرانه ای تبدیل گشته است و نابودی کشتزارها در اثر آلودگی محیط زیست ، کمبود ارزاق را به دنبال دارد. بالاخره پس از قرنها انتظار و تحمل رنج و سختی روزگار ستم و تاریکی ها، به سر می آید و شخصیت بزرگی که با یاری الهی،بنای زدودن آثار ستم و جور را دارد ظهور می کند آن حضرت دست به اصلاحات گسترده و دگرگونی بنیادی در دو بعد مادی و معنوی می زند و جامعه بشری را سامان می بخشد . اقدامات حضرت را می توان تحت عناوین احکام جدید ، اصلاحات و تجدید بناها دسته بندی کرد و برای انجام این اقدامات حضرت مهدی « علیه السلام» با دشمنان و کسانی که با وی مخالفت می کنند بسیار قاطعانه برخورد می نمایند و در برخورد با آنها از یک نوع مجازات استفاده نمی کنند.
 اخلاق محمدی ( ص)
نویسنده:
اکرم چاکری بجستان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
خلق و خلق بروزن فلس و قفل ، در اصل یکی اند اولی مخصوص هیئت و اشکال و صور ظاهری است و دومی مخصوص به قوا و صفات است که با بصیرت قابل درک می باشد . پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) لحظه ای از خداوند و مدد او غفلت نداشت و در کارهای دشوار و مهم با آن که همه ی جوانب و دور اندیشی را رعایت می کرد از خداوند مدد می خواست و به درگاه او دعا و تضرع می کرد . پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) مانند همه افراد بشر بود و دارای رفتاری است که قرآن او را به عنوان الگو معرفی می کند ، شخصیت آن ضرت در تمامی عرصه ها می توان الکو باشد . پیامبر مردم را به کارهای اجتماعی تشویق فرمود . چرا که اسلام دین سعی و عمل است . پیامبر در میدان جنگ دلاور و شجاع بود ، در زندگی خانوادگی ، همسری شایسته ، پدری مهربان و دلسوز ، سفارش می کردند که با کودکان در نهایت مهربان برخورد کنید . از آنجا که اسلام خاتم ادیان است باید برای ارائه طریق و راهنما در همه مسائل زندگانی خود کفا باشد قرآن مجید و سنت و سیرت پیغمبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) جمیع جوانب سیاست و حکومت را به مرحله اجرا در آورده است . این تحقیق به 3 بخش تقسیم می شود و هر بخش به دو فصل تقسیم می شود بخش اول : مروری بر زندگی پیامبر اسلام ( صلی الله علیه وآله و سلم ) فصل اول : قبل و بعد از تولد تا بعثت ، فصل دوم از بعثت تا رحلت بخش دوم : اخلاق عبادی و فردی : فصل اول اخلاق عبادی ، فصل دوم اخلاق فردی بخش سوم:اخلاق اجتماعی،سیاسی:فصل اول اخلاق اجتماعی،فصل دوم اخلاق سیاسی
مهدویت در ادیان
نویسنده:
فاطمه جنیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق مهدویت در ادیان می باشد ، واژه مهدویت از نظر ادبی مصدر جعلی گرفته شده از کلمه« مهدوی» است که این کلمه نیز به نوبه خود اسم منسوب ساخته شده از لغت عربی« مهدی» می باشد. تاریخ ولادت با سعاد ت آن حضرت بنا بر قول مشهور در سال 225 هجری واقع شده است و در سحر جمعه پانزده شعبان بوده است. رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله و سلم) و ائمه معصومین ( علیه السلام)برخی از آیات قرآن مجید را به وجود مقدس و با برکت حضرت مهدی(علیه السلام)و ظهور و قیام او، چگونگی حکومتش تفسیر نموده اند: بر طبق این آیات و روایات حضرت مهدی ( علیه السلام) وعده ای است الهی، که در آخرالزمان خداوند به او اذن ظهور می دهد تا آن چه را که انبیاء بخاطرش مبعوث گردیدند و در راهش هزار بلا به جان می خریدند به انجام برساند، بزرگان ائمه حدیث و علم و رجال و پیشوایان مذهب اهل سنت کتابهای مستقلی را پیرامون حضرت مهدی منتظر(علیه السلام) نگاشته اند روایاتی که پیرامون بنیانگذار حکومت واحد جهانی براساس عدالت و آزادی مهدی موعود، قائم آل محمد(صلی الله علیه وآله و سلم) در منابع اهل سنت َ آمده است دست کم از روایات شیعیان می باشد. اعتقاد انسانها به ظهور یک منجی و مصلح بزرگ ، در آخرالزمان برخاسته از عدالت طلبی آنهاست که از فطرت الهی آنها سرچشمه گرفته است. از این رو همه افراد انسانی طبق فطرت الهی خود انتظار دارند که روزی این وعده بزرگ الهی تحقق پیدا کند و جهان در زیر لوای رهبری الهی که مورد عنایت و حمایت پروردگار است. از بدبختی رهایی یابد و به آسایش دست یابد. این تحقیق به سه بحش تقسیم شده ، بخش اول با عنوان مروری بر زندگانی حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه) است که دارای سه فصل است: فصل اول: معنای لغوی و اصطلاحی مهدویت و مروری کوتاه بر زندگانی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) استَ، فصل دوم : عصر غیبت صغری و کبری، فصل سوم: عصر ظهور. بخش دوم: مهدویت از دیدگاه قرآن و سنت که دارای سه فصل است، فصل اول: مهدویت در قرآن، فصل دوم: مهدویت در روایات اهل سنت ، فصل سوم: مهدویت در روایات اهل تشیع بخش سوم: مهدویت در ادیان که دارای چهار فصل است. فصل اول: مهدویت در کتب مقدسه هندوان، فصل دوم: مهدویت در دین یهود، فصل سوم: مهدویت در دین مسیح، فصل چهارم: مهدویت در کتب زرتشتیان دراین تحقیق از منابع روایی، حدیثی ، تفسیری، دینی استفاده کردم.
 حیات برزخی
نویسنده:
معصومه خرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگااه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
عنوان این تحقیق « حیات برزخی» می باشد. که پیرامون زندگی انسان ها بعد از مرگ تا برپایی قیامت صحبت می کند. ضرورت ایجاب می کند که انسان ها در مورد زندگی ای که بعد از مرگ برایشان خواهد بود، آشنایی داشته باشند. هر چند آشنایی کامل به این زندگی، تا وقتی که وارد آن نشده اند امکان پذیر نیست. لکن با توجه به احادیثی که به ما رسیده است اندک آشنایی با حیات برزخی برای ما حاصل می شود. و در این تحقیق آیات و روایات مربوط به برزخ و عالم قبر مورد تفحص قرار گرفته است. لذا این تحقیق باعث آشنایی خودم با عالم برزخ شد. امیدوارم دیگران نیز با خواندن این مطالب از مسائل مربوط به زنگی پس از مرگ آگاه شوند. و این مطالب تذکری باشد تا از غفلت رها شویم. تا با توجه به عذاب ها و نعمت ها در عالم برزخ و قیامت برنامه زندگی خود را به دقت تنظیم نمائیم. این تحقیق در دو بخش با نام های « مفاهیم برزخ و قرآن و سنت» و « اطلاعات عالم برزخ» تنظیم شده است. و هر بخش شامل سه بخش می باشد. عنوان فصل اول « تعریف لغوی و اصطلاحی برزخ» است. چنانکه برزخ در لغت فاصله بین دو چیز و در اصطلاح حیات پس از مرگ تا برپایی قیامت است. عنوان فصل دوم « عالم برزخ در قرآن» می باشد. قرآن عالم پس از مرگ را برزخ نامیده است. عنوان فصل سوم « عالم برزخ در سنت» است. در این فصل احادیثی در رابطه با برزخ آمده است. «مسائل قبل از ورود به برزخ» عنوان فصل اول از بخش دوم می باشد. در این فصل مسایلی که برای انسان قبل از وارد شدن رخ می دهد، بیان شده است. در فصل دوم با عنوان « ویژگی های عالم برزخ» با استناد به احایث خصوصیات آن عالم آورده شده است. و در فصل سوم از بخش دوم تحت عنوان « دانستنی های برزخ» مطالب شنیدنی در رابطه با عالم برزخ توضیح داده شده است. در این تحقیق از لغتنامه ها، فرهنگ ها، منابع تفسیری، منابع حدیثی و کتاب های مختلفی که در این زمینه نوشته شده است استفاده کرده ام. کلید واژه ها: حیات، برزخ، قبر، عالم مثال، مرگ.
  • تعداد رکورد ها : 10