جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرور > مرور مجلات > منيرفا (الجزائر) > 2015- دوره 1- شماره 2
  • تعداد رکورد ها : 15
نویسنده:
د. مصطفى غوزي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تعتبر فلسفة الدّين منذ أواخر القرن الثامن عشر حقلا فلسفيا منفصلا له حدوده ومناهجه، وموضوعاته وذلك تزامنا مع صدور مؤلف كانط "الدين في حدود مجرد العقل" ، مؤلف عدّ عند المهتمين بالدراسات الدينية وما تعلق بالظاهرة الدينية بصفة عامة منطلقا لكل بحث ،أو مقاربة ترمي إلى فهم هذه الظاهرة الفهم الملبي لتطلعات الإنسان في الاستزادة المعرفية أو الاستمداد المعرفي من جهة، ومن جهة أخرى المساهمة الفكرية للفلاسفة في قضية من أهم القضايا الإنسانية والتي كانت لعهود وقف يمنع الدنو منه وحتى وان حدث اقتراب بشكل من الأشكال أشير إليه بالبنان و صُدّ بأغلظ الألفاظ .غير أن هذا لا يعني بأي حال من الأحوال أن "كانط" هو أول من طرح سؤال الدين بل سبقه في ذلك فلاسفة ،كانت لهم تصورات و تحليلات فلسفية لبعض الموضوعات الدينية ، غير أن "كانط" يعود له الفضل في أنه قام بتصور الموضوع الديني التصور العام المؤسس على قدرات الإنسان الخاصة دون طلب العون من أية جهة كانت حتى وان كانت هذه الجهة فوق طبيعية ،فأدخل الدين برمته دائرة العقل و صار متحيزا بحكم الإحاطة العقلية ونحن في بداية الطريق- نستهل هذه الحركة البحثية بتقديم تعريفات مُجلية لهذا المصطلح.
صفحات :
از صفحه 185 تا 195
نویسنده:
نور الدين علوش
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
چکیده :
يعتبر كتابا نغري وهاردت "الإمبراطورية "و"الجموع "من الكتب التي تعالج قضايا ملموسة وحقيقية. فكتاب الإمبراطورية يعتبرانه:"علبة زاخرة بأدوات مفاهيمية للتنظير والفعل في نفس الوقت، في وضد الإمبراطورية" .في نفس السياق نجد كتابهما "الجموع" كتاب فلسفي وعملي في نفس الوقت : فالأمر لا يتعلق برنامج للفعل, بل بإعادة التفكير في قضايا: مثل السلطة والجموع والديمقراطية والمقاومة لبناء أسس مفهومية لمشروع جديد الديمقراطية.
صفحات :
از صفحه 185 تا 195
نویسنده:
أ. عبد القادر بلقناديل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
أ. بلقناديل عبد القادر/ جامعة تلمسان منذ الأصول الإغريقية للفلسفة، كان الإهتمام باللّغة موضوعا مركزيا، أين أثيرت الكثير من "المشكلات" التي ما يزال بعضها قائما إلى يومنا هذا. يومها ظهرت عبارة "فلسفة اللّغة" وقد كانت تشير إلى كل فعل تأملي في القضايا العامّة التي تطرحها اللّغة الإنسانية من حيث هي موضوع بحث نظري. بل هناك من ذهب إلى القول بأن الموضوع يشمل كافّة الأنظمة الإتصالية التي يستعملها الإنسان من حيث هو كائن ثقافي.
صفحات :
از صفحه 167 تا 174
نویسنده:
سمية حيرش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
إن هذا المقال يعالج إشكالية الحقيقة في الفلسفة البراغماتية، لدى رائدها شارل بورس، وللدور الذي لعبته الحقيقة البراغماتية منذ زمن، في دعمها للديمقراطية الأمريكية، و خاصة مفهوم الحرية، برفعها لشعار الفاعلية والأثر كمعيار للحقيقة وللعمل خاصة، وباعتبار هذا الفكر البراغماتي قد نجح أخيرا، في التوفيق و المزاوجة بين الدين و الاعتقاد و بين العمل.
صفحات :
از صفحه 157 تا 167
نویسنده:
د. سعود حجال
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
إذا كان المفهوم في جوهره عبارة عن تصور ذهني وبناء تجريدي للواقع الاجتماعي يمكن قياسه اجرائيا من خلال مؤشراته فإنه من الناحية الابستمولوجية يملك القدرة على فهم وتفسير الواقع، لكن المخاطرة تكمن في انسلاخه عن بيئته الثقافية التي انبثق منها وبعبارة أخرى من البناء النظري الذي يندرج تحته كي نسقطه اجرائيا على واقع اجتماعي مغاير يحمل محتوى ثقافي مختلف من أجل تأويل جزء من حقيقته، وفي بعض الأحيان تصعب علينا هذه العملية فنلجأ إلى تكييفه أي تعديله، الأمر الذي يجعلنا حذرين في استخدامه. وأمام هذا المأزق الابستمولوجي في طرح المفهوم على بساط الواقع المغاير حاولنا القيام بقراءة النسق المفهوماتي البوردوي فوقفنا على بعض مفاهيمه تمعنا فيها، ترجمناها ترجمة شخصية بتصرف، ففحصنا مختلف الجوانب التي يمكن الإحاطة بها من جهة من خلال أمثلة ترتبط بواقعنا المحلي، ومن جهة أخرى بالرجوع إلى مختلف الأدبيات السوسيولوجية التي تتقاطع مع هذا النسق المفهوماتي، هذه القراءة أخذناها أساسا من المرجع الأصلي المعتمد عليه وهو للثنائي أوليفي فونتان Fontaine (o) وكريستين شوفيري
صفحات :
از صفحه 147 تا 156
نویسنده:
سارة دبوسي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
Cette étude a pour principal objectif de décrire le paradigme de la reconnaissance entre le parcours philosophiques et politiques d’ Axel Honneth et la critique qui donne à cet paradigme la philosophe américaine Nancy Frazer. Que Honneth explique bien l’évolution pathologiques des sociétés démocratiques au cours des dernières décennies. par lequel il propose un projet philosophique politique ambitieux lorsqu’il est explique sur le plan descriptif que normatif les pathologies sociales contemporaines qui sont des résultat négative du nouveau capitalisme. Mais cet nouveau projet de Honneth se trouve beaucoup de critique de la part de Fraser puisque elle est croit que le prncipe de la reconnaissance sans justice sociale ne peut pas donner des résultat efficace pour les problèmes de l’individu moderne dans notre société occidentale moderne. Mais cette hypothese n’est pas toujours vraiment car Fraser fait une fausse comparaison entre les pays europienne et l’Amérique .
صفحات :
از صفحه 131 تا 140
نویسنده:
د. إسماعيل نور الربيعي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
Ahmed Zewail won the Nobel Prize for Science ,being able to monitor the moment of interaction between the two chemists .The moment it failed to catch her in the human ,but monitored through complex processes and dedication , perseverance and seriousness .Question of the moment is as old as mankind,how much of a defining moment led the owner to the success or failure?faith or atheism ?progress or decline ? the presence or absence ? life or death?.moment rotates between two electrodes ( practice , transitions ) .Practice started from the gate ; identification and development , and activation. And transition based on ; inclusion , mobility , and overtaking .It is the moment in which he said Omar ibn al-Khattab (WomansucceededandOmar was mistake ) , where Imam Ali wished to have a camel 's neck , the position ofthe poet Malek ben al-Rayieb between the acts ( pulling ) and ( leading )when he said: It has becomeeasy tobeing pulled me , in the pastwould have daredto approachme
صفحات :
از صفحه 117 تا 130
نویسنده:
ب. سعاد طيباوي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
this study, tackle Nietzsche’s view to the aesthetical life, which is based on the transition from ontological to axiological interpretation, by going back to the culture of the philosophical history. This view reevaluates the values again through going back to their origins and early beginnings destroying the ontological idols, especially religion and ethics. This reevaluation is done in order to construct a new hierarchy of values that takes the western man out of nihilism, passivity and the absolute denial that he lives. This new hierarchy of values is based on the new axiological view which establishes for different vision. This vision makes the ontological question follows the axiological question and it makes existence submit to ethics by taking man out of weakness and slavery which are the effect of modernity on behalf of rationality; the sense of re-building a new relation that the person relies on so as to impose his obstreperousness over reality. This is by valorising things which were in the corner of non-valued and sanctifying the earth instead of heaven. In addition Nietzsche’ view considers the existence as an aesthetic datum that comes out from tragedy and suffering.
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
نویسنده:
ب. فتيحة تفاحي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
The spiritual philosophy of Henri Bergson is among philosophies that have managed to break boldly , with the physical pattern that prevailed . And it sets up life on the movement and permanence for the famoussaying : "There is too much happening in there to exist ." On this basis, such as the essence of the truth that has shown us the psychology of it underground , is the " soul",its caracteristic is continuity and permanence and vitality , The activity, which grew originally considered him the physical presence and its device for recognizing intuition. Away from the perceptions of tribal and logical deduction , he lifted up so would intuition over reason , and carried his philosophy in its content a number of diodes, reason and intuition , physicalTime and psychological time freedom and determinism , quantitative and qualitative , religion resident and religion open and others in front of this system of diodes Bergson works to classified them according to their effectiveness , some of which is closely related to the spirit , while others are linked to pattern .
صفحات :
از صفحه 85 تا 94
نویسنده:
ب. عمر طرواية
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
When observing the two words "philosophy" and "life", they will appear to us that they have the same meaning that has met unexpectedly as wholes science with philosophy, to know the relationship between them, but the real truth soft watch quite the opposite. That is to say, the experiences of the human being his various achievements, relationships with individuals, we appear this unique image which met the philosophy and life through. The latter appeared with the appearance of human beings of the first; when he wanted answer questions: who founded the concept "philosophy" and at the same time she gives him the means and the necessary conditions for the creation of the meaning of life, why I exist? How we think? What is wisdom? How we differentiate between goodness and evil? Is knowledge possible? ... Ex... So; operation of philosophical thought is an exceptional operation that carries the condition of meditation; what is meditation? It is that which shows us how bright? And we will observe the meaning of life with its contradictions. From this article we want to understand the relationship between philosophy and life and the fundamental concepts to confirm the unannounced relationship between the two concepts.
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
  • تعداد رکورد ها : 15