جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 221
خوارج در نگاه امام علی(علیه السلام)
نویسنده:
ولیّ الله عیسی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
دراین تحقیق، ابتدا تاریخ و چگونگی پیدایی خوارج بیان; آن گاه، به صورت گذرا، مبانی فکری و اعتقادی خوارج مطرح،و با ذکر چهره های سرشناس خوارج، چگونگی طرح ترور حضرت علی(علیه السلام)بوسیله خوارج تشریح شده است. دیدگاه امام(علیه السلام) درباره خوارج، بخش پایانی پژوهش را تشکیل می دهد. در تحلیل و نتیجه گیری از بحث می توان گفت:پیدایی فرقه خوارج که به ظاهر در جنگ «صفّین» صورت پذیرفت، زخم تازه ای بر پیکر جامعه اسلامی بود. این گروه متعصّب و پرخاشگر که نقاب تقوا و دینداری را بر چهره زده بودند، با عقاید و باورهای عجیب و دور از منطق خود، همواره برای حکومت نوپای امیر مؤمنان علی(علیه السلام) و در واقع برای حکومت اسلامی مشکل ساز بودند و پی درپی فتنه انگیزی می کردند و مشکلات بسیاری را بر سر راه حاکمیتِ اسلام پدید آوردند; به همین دلیل، چهره حقیقی آنان می بایست روشن و ماهیت فراپرده شان مشخّص می شد; از این رو امام علی(علیه السلام)که آنان را مردمی کم عقل و آلت دست شیطان خطاب می کرد، در چندین مرحله، برخوردهای متفاوتی با آن ها داشت و ضمن آن که نظر صریح اسلام را درباره حکمیّت و برخی مسائل دیگر بیان فرمود توانست گروهی بی غرض از این بی خردان را از سراشیبی سقوط برهاند; ولی گروه دیگری که همچنان بر لجاجت و عصیانگری اصرار میورزیدند، در نبردی سخت با سپاهیان امیر مؤمنان نابود شدند. امام(علیه السلام)دیدگاه و نظر خاصّی به این گروه و تفکّراتشان دارد که با مراجعه به متون تاریخی و نهج البلاغه قابل تأمّل و تفکّر است.
خوارج نهروان در برابر دین هیچ‌گونه مخالفتی نداشتند و تنها خواست آن‌ها اجرای دین خدا بر طبق قرآن و سنّت پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در جنگ صفين، سپاه معاويه پس از آن‎كه در آستانه شكست قرار گرفتند، با پيشنهاد، نيرنگ باز مشهور عرب، عمروعاص قرآن‎ها را بالاي نيزه‎ها بردند و درخواست حكميت قرآن را مطرح كردند. امام ـ عليه السّلام ـ كه اين پيشنهاد را نيرنگ و حيله مي‎دانست، دستور ادامه جن بیشتر ...
لطفاً درباره خوارج برايم معلومات کافي ارسال داريد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خوارج، جمع خارجي، و از خروج به معناي سرکشي و طغيان گرفته شده و معادل فارسي آن شورشيان، جمع شورشي است، کلمه خرج هرگاه با حرف (علي) متعدي شود دو معنا دارد: 1. اعلان مبارزه با ديگري. 2. سرپيچي از فرمان والي و حاکم[1] گروه خوارج را بدان جهت به اين نام خو بیشتر ...
مرجئه و خوارج چه اشتراكات و تفاوت هايي در عقايد و آراء سياسي دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بعد از رحلت پيامبر اسلام _ صلّي الله عليه و آله _ پيروان آن حضرت به علت دور شدن از اهل بيت پيامبر ـ عليهم السّلام ـ با برداشتهاي متفاوت از احكام و عقايد اسلامي و عوامل ديگر به گروهها و فرقه هاي مختلف تقسيم شدند. در اين ميان مرجئه و خوارج از فرقه هاي بیشتر ...
آیا خوارج در جنگ نهروان منحرف شده بودند؟ و آیا علی (ع) برای خاموش کردن آتش فتنه معاویه تردید داشته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خوارج گروهی از پیروان علی (ع) بودند که در جنگ صفین به علت مخالفت با آن حضرت در جریان حکمیت از ایشان جدا شده اند و از راه اطاعت آن حضرت بیرون رفته و خارجى گشتند. از این رو به آنان مارقین نیز گفته می شود. اما انحرافات خوارج: انحرافات این گروه بسی بیشتر ...
سید رضی و متکلمان
نویسنده:
سید محمدمهدی جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
سید رضی از دانشمندان و ادبای بزرگ سده‌های چهارم و پنجم هجری، افزون بر کار بزرگ گردآوری «نهج البلاغه»، در شعر بی مانند و در علم کلام و تفسیر قرآن و علوم بلاغت از توان بالایی برخوردار بود. آثار گرانسنگ او گواه راستینی بر این مدعاست. در سده‌‌های نخستین تاریخ اسلامی فرقه‌های کلامی درباره مسایل گوناگون عقیدتی آرای مختلفی داشتند، و هیاهوی بسیاری برای اثبات نظریه‌های خود به راه انداخته بودند. در این نوشتار چند نمونه از آرای کلامی مطرح در آن روزگار را، از دیدگاه سید رضی که مشخصا دیدگاه کلامی عقل گرای شیعه امامیه است، آورده‌ایم.
صفحات :
از صفحه 17 تا 28
روش برخورد امام علی (ع) با مخالفان
نویسنده:
اعجاز حیدر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
جایگاه رفیع و شخصیت والاى امام(علیه السلام) در فرهنگ شیعه و نیاز همیشگى جامعه مسلمین، به خصوص جامعه ما در عصر حاضر، به الگوگیرى از روش هاى سیاست گذارى و حکومت دارى امام على(علیه السلام) ما را بر آن داشت که به بررسى و تبیین، یکى از جنبه هاى زندگى اجتماعى و سیاسى ایشان بپردازیم.امام على(علیه السلام) در دوران حیات رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) لیاقت و شایستگى خود را براى رهبرى پس از ایشان، نشان داد و بارها پیامبر(صلى الله علیه وآله) این مطلب را به مسلمانان یادآورى کرد. ولى پس از رحلت پیامبر(صلى الله علیه وآله) عده اى به مخالفت با امام على(علیه السلام) برخاسته و جایگاهى را که برازنده او بود، تصرف کردند. پس از گذشت سال ها، هنگامى که جامعه مسلمین از الگوى جامعى که پیامبر(صلى الله علیه وآله)براى آن بنا نهاده بود، فاصله گرفته بود، مردم به امام روى آوردند و براى سپردن رهبرى، به ایشان پایفشارى کردند اما این برهه از زمان پایان مخالفت ها با امام نبود، بلکه مخالفت ها با او ابعاد گسترده تر و شدت بیشترى یافت فزون خواهان و قدرت طلبانى که تاب تحمل عدل علوى را نداشتند و کوردلانى که درک و پیروى از سیاست هاى حکیمانه امام بر ایشان دشوار بود، به مخالفت با امام برخاستند و مشکلات و موانع فراوانى در برابر او به وجود آوردند.تبیین چگونگى رویارویى امام با این مخالفان از اهداف ما در این پژوهش است.لذا در بخش اول رساله ابتدا واژه مخالف و معاند و برخورد را تفسیر کرده و نیز اقسام مخالف را بیان کرده ایم. و در بخش پایانى گونه هاى برخورد امام(علیه السلام) با مخالفان به تناسب نوع مخالفت و انگیزه و آنان از میان تاریخى عصر امام على(علیه السلام) بیرون کشیده شد و تحت عناوین مخالفان فکرى و اعتقادى - مخالفان نظامى و مخالفان سیاسى مدارا - سکوت نصیحت گفتگو دسته بندى شده است.برخورد امام با مخالفان واکنش طبیعى در برابر رفتار نامناسب آنان نبود بلکه عملکرد امام در برابر مخالفان همیشه تابع مصالح اسلام و حفظ اصول آن بود و همواره مصالح شخصى خود را فداى مصالح اسلام مى کرد.امام در برابر اجحاف، اهانت و رفتارهاى آنان تا آن جا که اصول اسلام مورد تهدید قرار نمى گرفت شکیبایى مىورزید و با آنان رفتارى مسالمت آمیز داشت سخنان آنان را مى شنید و با آنان به گفتگو مى نشست و با مخالفان جز به هنگام رویارویى بر اندازه، برخورد جدى نمى کرد که آن هم پس از توجیه کامل و احتجاج وافى بوده است.اصل در سیاست علوى در قبال مخالفین، مدارا و پرهیز از خشونت و پرداختن به حل منطقى اختلافات بوده است و نبرد آخرین راهى بود که به ناچار براى خارج کردن عضو بیمار درمان ناپذیرى که سایر اعضاى جامعه را نیز در معرض بیمارى و نابودى قرار داده بود، به کار گرفته مى شد.این تحقیق مى تواند به تبین هر یک از مبانى نظرى و روش هاى اصولى امام و هر یک از گونه هاى برخورد امام با مخالفان و تحلیل و تطبیق آن با شرایط کنونى و به کارگیرى در سیاست گزارى هاى کلان باشد
خوارج در شمال آفريقا تا قرن پنجم هجری
نویسنده:
غلامرضا محمديان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 221