جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 115
تاریخچه و مبدء و اساس پیدایش فرقه دراویش را بیان کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
درويش واژه اي فارسي و به معناي گدا و تهي دست است. در فارسي ميانه يا پهلوي نيز به صورت دريوش و دريغوش به معناي تهي دست و نيازمند به كار رفته است. مترادف آن در زبان عربي، واژة فقير به شمار مي آيد.[1] در متون كهن فارسي، واژة درويش و مترادف عربي آن‌ يعني بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
اولین صوفی در میان مسلمانان کیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
اولين كسي كه اين نام بر او اطلاق شد "ابو هاشم كوفي" است و قبل از او، كسي به اين نام خوانده نشده است.[1] گويند: در اواخر خلافت بني اميه، شخصي به نام "عثمان بن شريك كوفي" كه به "ابو هاشم كوفي" مشهور بود،[2] پيدا شد و مانند رهبانان جامه هاي پشمينه درشت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اولین خانقاه را در کشور اسلامی چه کسی ساخت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بعضي­ها ضمن اطلاقِ نام اولين صوفي به ابو هاشم كوفي، گفته­اند: ابو هاشم اول كسي است كه خانقاه را جهت صوفيان ساخته است.[1] دكتر غني نيز بناي خانقاه را در اواخر قرن دوم، توسط ابو هاشم كوفي ذكر مي­كند، ولي زندگي دسته جمعي صوفيان را در يك صومعه بعيد مي­شم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اندیشة ارجاء چه تأثیری بر تصوف داشته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن تأثير انديشه ارجاء بر تصوف لازم است به خصوصيات انديشة مرجئه اشاره شود. مرجئه: مرجئه از مادة «ارجاء» به دو معني استعمال شده است. ارجاء به معناي تأخير: مرجئه عقيده داشتند كه حكم درباره خصوص گناهان كبيره يك فرد مسلمان را بايد تا روز قيامت بیشتر ...
تصوف چیست و صوفی به چه کسی می گویند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
واژه «تصوف» بنا بر اظهر احتمالات از واژه «صوف» گرفته شده است و از لغات مستحدثه به معني «پشمينه پوشي» به عنوان نمادي از زندگي سخت و دوري از تن پروري و لذت پرستي مي باشد. يكي از مؤلفان «تاريخ تصوف در اسلام» پس از نقل اقوال و عقايد مسلمانان و بعضي از مس بیشتر ...
تاریخچه پیدایش صوفیه و فلسفه پیدایش آنها چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مكتب تصوف و فرقه‌هاي صوفيه كه امروز در ميان برخي از جوامع اسلامي رايج است برخاسته از دين اسلام نمي‌باشد. زيرا نه در قرآن كريم و نه در متون روايي معتبر هيچ پايگاه و ريشه‌اي براي تصوف و فرقه‌هاي آن وجود ندارد لذا تصوف با آمدن اسلام در ميان مسلمين نيامد بیشتر ...
آیا تصوّف قبل از اسلام وجود داشت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كلمه تصوّف از «صوف» به معني پشمينه پوشي در اواخر قرن دوم در بين مسلمين پديدار گرديد و قبل از آن گروهي تحت اين عنوان در هيج جاي از جهان شناخته شده نبوده است. و لكن روش و مسلك تصوّف و عرفان سابقه بسيار ديرينه دارد. و در ميان اغلب مذاهب و نحله‌هاي پيش ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
درست است که مذهب اهل سنت بستر مناسب برای رشد تصوف است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عوامل مختلف و گوناگون سبب شده‎‎اند كه تصوف در ميان اهل سنت نفوذكند و اهل سنت نيز بستر مناسبي جهت رشد و توسعة فرهنگ تصوف در جهان اسلامي فراهم كنند كه به برخي از اين عوامل به طور خلاصه اشاره مي‎گردد: الف)‌دوري از خاندان وحي: پيامبر اكرم صلي الله عليه بیشتر ...
آیا واقعاً عده‌ای از اصحاب پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ صوفی بودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دين اسلام براساس قرآن كريم و سنت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ ديني معتدل ميانه‌رو و جامع ميان امور مادي و معنوي است كه پيروان خود را به اين ميانه‌روي و اعتدال سفارش كرده و آنان را از افراط و تفريط برحذر داشته است و از اين روست كه قرآن، امت اسلام را بیشتر ...
مقدمه ای بر حیات سیاسی اجتماعی اسماعیلیان نزاری در دوران زندیه
نویسنده:
مهری ادریسی آریمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
سقوط الموت، کانون اصلی اسماعیلیان نزاری ایران، در حیات سیاسی، مذهبی و اجتماعی آنان آغاز دوره ای جدید به شمار می آید. در ایران، این دوره که از نیمه قرن هفتم آغاز و با فرار آقاخان اول به هند در نیمه قرن سیزدهم به پایان رسید، بر اساس مکان استقرار امامان نزاری، خود به سه دوره متمایز تقسیم می گردد که در آغاز دوره سوم، به علت شرایط جدید سیاسی قرن دوازدهم و به ویژه دوره زندیه آغاز، امام نزاری به حکومت کرمان دست می یابد. در این مقاله سعی شده است با نگاهی اجمالی به شرایط کلی نزاریان ایران در دو دوره آغازین، وضعیت آنان و به ویژه مسائل مربوط به حکومت امام نزاری بر ایالت کرمان در دوره زندیه مورد بررسی قرار گیرد.
صفحات :
از صفحه 135 تا 159
  • تعداد رکورد ها : 115