جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

فارسی  |   العربیه  |   English  

در تلگرام به ما بپیوندید

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
بررسی روش‌های تشویق وتنبیه در تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه قرآن و مقایسه آن با مکتب رفتارگرایی
نویسنده:
ماجده فاطمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
ضرورت وجود تشويق وتنبيه در هر نظام تربيتي، وضعيت نا مطلوب تشويق وتنبيه در نظام هاي تربيتي موجود، نگاه به قرآن به عنوان يك دستورالعمل تربيتي، لزوم بررسي ديدگاه هاي مكتب رفتارگرايي در باره تشويق وتنبيه و مقايسه آن با ديدگاه اسلام ما را بر آن داشت تا موضوع اين تحقيق را " بررسي روش هاي تشويق وتنبيه در تعليم وتربيت اسلامي از دیدگاه قرآن و مقايسه آن با مكتب رفتارگرايي" قرار بدهيم. سوالات اين تحقيق عبارتند از:1. مباني انسان شناختي تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه قرآن چيست؟2. مباني انسان شناختي تشویق و تنبیه در مکتب رفتارگرایی چيست؟3. وجوه تشابه وتفاوت مبانی انسان شناختی تشویق و تنبیه در تعليم وتربيت اسلامي از دیدگاه قرآن و مکتب رفتارگرایی چيست؟4. روش های تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه قرآن چيست؟5. روش های تشویق و تنبیه در مکتب رفتارگرایی چیست؟6. وجوه تشابه و تفاوت روش های تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه قرآن و مکتب رفتارگرایی چیست؟ ما در پاسخ به سوالات مذكور، به ترتيب، به اين نتايج رسيده ايم:1. مباني انسان شناختي تشويق وتنبيه در تعليم و تربيت اسلامي عبارتند از: انسان داراي گستره وجودي است، هويت انسان به نفس اوست،نفس انسان داراي دو وجه ادراكات و احساسات است، انسان مي تواند انتخاب كند.2. مباني انسان شناختي تشويق وتنبيه در مكتب رفتارگرايي نيز اين چنين مطرح گرديد:انسان همان است كه مي بينيم،انسان آدم ماشيني است،آگاهي، ذهن، تفكر، هشياري اموري عيني نيستند، احساس و هيجان تنها پاسخ هاي بدني به محرك ويژه اند، محيط شكل دهنده رفتار انسان است.3.تنها وجه تشابه در مباني انسان شناختي تشويق و تنبيه در تعليم و تربيت اسلامي و مكتب رفتارگرايي، در نظر گرفتن جنبه جسماني انسان و توجه به رفتار آدمي است. وجوه تفاوت آن نيز عبارتند از: الف) رفتارگرا محيط را شكل دهنده رفتار آدمي مي داند، ولي در نگاه قرآن انسان است كه خود تصميم مي گيرد و عمل مي كند و محيط تنها موثر است.ب) رفتارگرا به جنبه روحاني انسان و ادراكات و احساسات او نمي پردازد، اما در ديدگاه قرآن آن چه كه موجب كرامت انساني است برخورداري از گستره وجودي بالا و بعد روحاني انسان مي باشد. و انسان موجودي پيچيده و داراي جنبه شناختي و عاطفي است.ج) هرچند كه هم در مكتب رفتارگرايي و هم در تعليم و تربيت اسلامي به جسم انسان توجه شده است، ليكن در نگاه قرآن جسم ابزار نفس است و اين توجه از باب لحاظ كردن وسيله است. اما در مكتب رفتارگرايي توجه به جسم و جنبه عيني انسان – رفتار- وسيله نيست بلكه هدف است.4. تبيين حقيقت عمل، توجه دادن به پيامد عمل، استفاده از جاذبه و دافعه عاطفي، وعده و وعيد، معرفي الگو، استفاده از زبان تشويق و تنبيه از روش هاي تشويق وتنبيه در تربيت اسلامي و كيفربه عنوان روش خاص تنبيه از ديدگاه قرآن مي باشد.5. ارائه تقويت مثبت ومنفي با دو برنامه زماني مستمر و متناوب (نسبتي و فاصله اي) و ارائه محرك آزارنده يا حذف تقويت مثبت از روش هاي تشويق وتنبيه در مكتب رفتارگرايي است. 6. روش هايي كه به جنبه جسماني و جنبه عيني انسان- رفتار- توجه دارند، از وجوه تشابه روش هاي تشويق وتنبيه در تعليم و تربيت اسلامي و مكتب رفتارگرايي مي باشند. اين روش ها در تعليم و تربيت اسلامي عبارتند از: استفاده از زبان تشويق وتنبيه و وعده و وعيد و روش تنبيهي كيفركه بيش از ساير روش ها به ارائه تقويت و محرك آزارنده در مكتب رفتارگرايي شبيه هستند. البته نمي توان اين روش ها را كاملا همخوان و مطابق يكديگر دانست. و روش هايي كه به ساير جنبه هاي وجودي انسان توجه دارند، از وجوه تفاوت روش هاي تشويق وتنبيه در تعليم و تربيت اسلامي و مكتب رفتارگرايي مي باشند. اين روش ها در تعليم وتربيت اسلامي عبارتند از: تبيين حقيقت عمل، توجه دادن به پيامد عمل، استفاده از جاذبه و دافعه عاطفي، معرفي الگو،كه در مكتب رفتارگرايي چنين روش هايي مطرح نيست.
تحلیل محتوا کتاب دین و زندگی سال دوم دبیرستان بر اساس دیدگاه انسان‌شناسی شهید مطهری
نویسنده:
محبوبه نژادمقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
انسان خدا و جهان یکی از محورهای اندیشه بشری است که در طول تاریخ و در همه جوامع پرسش‌های مهم و اساسی همواره درباره آن مطرح شده و می شود، تمام تلاش فکری بشر متوجه این سه کانون و یافتن پاسخ مناسب برای پرسش‌های مربوط به آن است. در این میان شناخت انسان و حل معماها و رازهای نهفته آن از اهمیت ویژه‌ای برخودار است چنانچه برخی از اندیشمندان، انسان را فراتر از دیگر موجودات، برخی آن را موجودی همتراز دیگر حیوانات وعده‌ای نیز فروتر از حیوان و ناتوان و ضعیف معرفی کرده‌اند.امّا انسان در مکاتب الهی جایگاه ویژه‌ای دارد او اشرف مخلوقات است ، دارای بیشترین و بالاترین ظرفیت علمی است، او می‌تواند مسیری طولانی و پر فراز و نشیب را بپیماید که از بلندای علین تا پرتگاه سائلین فاصله دارد اوهدف آفرینش است و منشاء تمامی خیرات وشرارت‌ها ، او جهان را به تسخیر خویش در می‌آورد و در خلقتش ملائک به سجده او فرمان داده می‌شوند استاد مطهری نیز یکی از اندیشمندان و مربیان دلسوز در عصر انقلاب اسلامی است که دربارۀ انسان از دیدگاه قرآن سخنان فراوان وقابل تأملی را بیان نموده است، بطور او می‌گوید: انسان در مکتب پیامبران که قرآن کامل‌ترین بیان آن است، با انسانی که بشر از راه علوم می‌شناسد متفاوت است یعنی این انسان بی‌گسترده‌تر از کسانی است که بشر از راه علوم می‌شناسد، او در میان دو پرانتز(تولد-مرگ) قرار دارد و قبل وبعد از این پرانتز را تاریکی فرا گرفته است و از نظر علوم بشری مجهول است، ولی انسان در قرآن کریم این پرانتزها را ندارد، از جهان دیگر آمده است ، درمدرسه‌ی دنیا باید خود را تکمیل کند وآینده‌اش به جهان دیگر بستگی دارد. همچنین گوید انسان دارای بالاترین بشرین ظرفیت علمی است، او اشرف مخلوقات است، او کسی است که ملائکه در برابرش سجده می‌کنند، خداوند پیامبران و امامانرا برای هدایت او فرستاده و در نهایت هدف آفرینش انسان ما رسیدن به کمال همان خداست می‌داند در همین راستا در کتاب دین و زندگی سال دوم دبیرستان نیز نشأت گرفته از کلام وحی و برگزیده از معارف دینی اسلام و فلسفه انسان شناسی اسلامی است و هدف از آموزش این مطالب طبق نظر مؤلفین کتاب رسیدن دانش‌آموزان به روشنایی و حقیقت اندیشه درست در تصمیم‌گیری‌های قاطع و کسب موفقیّت در شناخت خدا در رسیدن به کلام می‌باشد،که اهمیت شناخت کامل وهدف آفرینش انسان برای نسل جوان جامعه انگیزه اصلی این تحقیق به شمار می‌رود، که این پژوهش ، برای گردآوری اطلاعات در مرحله اول دیدگاههای استادمطهری را در زمینه انسان شناسی بر مبنای محدودیت انسان شناخت انسان ، توصیف انسان، امتیازات انسان و ... بیان نمود ( سپس در مرحله دوم) پس از بررسی کتاب دین و زندگی سال دوم دبیرستان ، استخراج مقوله‌های انسان شناسی از کتاب در زمینه‌های یاد شده را پرداخت و در مرحله آخر داده‌های بدست آمده را مقایسه نمود تا بتواند نقاط مشابه و تفاوت را بیان نماید. پس از بررسی مقوله‌های انسان شناسی در دو مرحله یافته‌های پژوهش نشان داده‌اند که در مجموع تناسب قابل توجهی بین محتوای کتاب وایده‌های فلسفی استاد مطهری موجودات، لیکن فقط در برخی از موارد، مقولاتی نظیر، عدم وجود تعریف مشخص و یا حتی مختصر از انسان، عدم پرداختن به تفاوت‌های انسان با سایر جانداران نظیر اجتماعی بودن... به چشم می‌خورد. که به آن پرداخته می‌شود و یا اگر پرداخته شده کمرنگ بوده است.
بررسی و مقایسه‎ی وحدت وجود از دیدگاه ادویته ودانته و گلشن‎راز شبستری
نویسنده:
سارا زینعلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
نظریه‌ی وحدت وجود از عمیق‌ترین دستاورد‌های عرفان و یکی از دیریاب‌ترین اندیشه‌های بشری در طول تاریخ بوده که با تقریر‌های گوناگون تبیین گردیده است. از آنجا که این مسأله زیر‌بنای بسیاری از مباحث عرفانی است عرفا بیش از هر موضوع دیگری به آن پرداخته‌اند. ارباب وحدت وجود بر این باورند که حقیقت مطلق گرچه به صورت اشخاص و افراد مختلف ظاهر می‌شود ولی در کنه ذات خود واحد است. بر این اساس جهان امری غیر واقعی است و همه‌ی وقایع ذهنی و مادی اموری موهوم و در حکم عدم‌اند. این اندیشه در جهان اسلام و سرزمین هند از سابقه‌ای بس کهن برخوردار است. از این رو بنا به ضرورت موضوع در رساله‌ی حاضر به بررسی و مقایسه‌ی عقاید وحدت وجودی شنکره بانی مکتب هندی ادویته ودانته با آرا و نظرات شبستری عارف مسلمان و سراینده‌ی منظومه‌ی گلشن-راز پرداخته می‌شود. آنچه در خور توجه است این است که با وجود اینکه این دو عارف فرزانه متعلق به دو سنت دینی و عرفانی متفاوت هستند ولی عقاید آن‌ها در باب خدا‌شناسی، انسان‌شناسی و جهان‌شناسی از بسیاری جهات قابل تطبیق با یکدیگرند. بر این اساس فصل اول این رساله شامل کلیات و همچنین مروری بر تحقیقات در زمینه مورد بحث می‌باشد. فصل دوم به موضوعاتی از قبیل عرفان اسلامی، معرفی شبستری، دین هندو، معرفی شنکره، وحدت وجود و... می‌پردازد. در ادامه در فصل‌های جدا‌گانه مباحث مرتبط از دیدگاه این دو عارف مورد کاوش قرار گرفته و در نهایت به مقایسه و مقارنه عقاید این دو عارف بر اساس نسبت‌های قیاس‌پذیر پرداخته شده است.
فلسفه تربیتی پیامبر اسلام (ص) با توجه به احادیث وارده در صحیح بخاری
نویسنده:
هوشنگ شهنوازی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
موضوع این پژوهش عبارت است از:شناسایی فلسفه تربيتي پيامبراسلام(ص)با توجه به احادیث وارده در صحیح بخاري . انسان به ظاهر متمدن امروزي به دليل غرق شدن در ماديات کمتر به مسائل تربيتي ارزش قائل مي شود، حتی جوامع اسلامی با چنین مسائلی روبرو هستند، با وجود مذاهب گوناگون در اسلام وداشتن تفاوت عقیده ای بین آنها بررسی آرای تربیتی آنها مهم وضروری به نظر می رسد.سوال کلي و هدف این تحقیق این است، که فلسفه تربيتي پيامبراسلام(ص)با توجه به احادیث وارده در صحیح بخاري چگونه است؟ سئوالات جزئي شامل، هستي، انسان، معرفت ‌و ارزش‌شناسي و استلزامات تربيتيپيامبر(ص)با توجه به احادیث وارده در صحیح بخاري چگونه اند؟که روش مناسب برای پاسخ به سئوالات مذبور، روش توصيفي – تحليلي بود. تجزيه و تحليل اطلاعات با ابزارهای قياس ، تحليل مفهومي و استقراء انجام گرفت. نتایج بدست آمده این پژوهش نشان می دهد، در مسائل فلسفی و تربیتی بین دیدگاه پیامبراسلام(ص) با دیگر مکاتب تفاوت وجود دارد. پیامبر(ص)هستی و تمام آفریده‌ها را نشانه‌ای برای وجود خداوند هستند که توسط خداوند خلق شده اند و همه آنها دارای هدف‌اند،که بدون اینکه نمونه قبلی و دیگری داشته باشند. و همگی واقعی و برحق هستند، برخلاف ایده الیسم که اعتقاد به نمونه و روحانی بودن واقعیت دارد.هم چنین از لحاز انسان شناسی، انسان را موجودی جسمانی-روحانی می داند.و به هر دو بعد انسان اهمیت می دهد، بر خلاف ایده الیسم و رئالیسم که به یک بعدی انسان اهمیت می دهند. پیامبر(ص)معتقد به مختار بودن انسان است،اما نه اختیار کامل چنانکه قدریه و اگزیستانسیالیسم قبول دارند. جبر الهی را قبول می کند،اما نه آن‌گونه که جبریه معتقدند. برخلاف پراگماتیسم معرفت رااعطایالهی می داند، هرچند روش طرح مسئله را می پذیرد. اما آن را تنها روش یادگیری نمی داند. بین ارزش شناسی پیامبر(ص) با همه مکاتب تفاوتهای عمده و جزئی وجود دارد. نظریه های اگزیستانسیالیسم و پراگماتیسم را رد می‌کند. و ملاک تعیین کننده ارزش هارا الهی می داند، هرچند همانند رئالیسم وایده الیسم به مطلق بودن و کلی بودن ارزش‌هامعتقد است. اما معتقد به این است که خداوند تعیین کننده ارزش هاست.
مفهوم و ماهیت کرامت در اسناد حقوق بشری و آموزه‌های دینی
نویسنده:
محمدرضا مختاری باغکمه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
کرامت انسانی مفهوم تازه‌ و نوبنیادی نیست ولی ظهور امروزی آن به سده اخیر مربوط می‌شود، از این رو در گفتمان‌هایحقوق بشری پیشینه چندانی ندارد و از اعلامیه حقوق بشر بود که توجه و گرایش فوق‌العاده‌ای بدان معطوف گردید تا جائیکه منشور بین‌المللی حقوق بشر و کنوانسیون‌های برگرفته از آن، صراحتاً حقوق مندرجه را مبتنی از کرامت انسانی معرفی نمودند. عدم تبیین مفهوم و مبنایی واضح از کرامت در اسناد حقوق بشری، از سوالات پیرامون این مقوله در میان اندیشمندان حقوق بشری است که اغلب آن را به معضل جمع میان دو مسأله نسبیت فرهنگی و جهانشمولی حقوق بشر مربوط می-دانند. علاوه بر ابهام مذکور برداشت‌های مادی‌گرایانه از کرامت انسانی در توجیه حقوق اساسی انسان-ها از دلائل اصلی ناهمخوانی مفهوم و منشاء آن با آموزه‌های دینی است. اعتقاد صرف به کرامت ذاتی عامل اصلی تضاد با نظام حقوقی اسلامی است که علاوه بر کرامت ذاتی به کرامت اکتسابی یا ارزشی معتقد است. اسلام کرامت ذاتی را تنها استعدادی بالقوه برای همه انسان‌ها می‌داند و به دلیل قابلیت هدایت‌پذیری انسان در چهارچوب اختیارمندی و بهره‌گیری از عوامل هدایت باطنی و ظاهری یعنی عقل و انبیای اللهی، کرامت ذاتی را در اثر دو عامل غفلت و جهل قابل سلب و زوال می‌شمارد که نتیجه منطقی آن توجیه احکام جزایی اسلام از جمله قصاص، حدود و... است.