جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 116
فرجام اندیشی در گرشاسب نامه اسدی طوسی
نویسنده:
محمود براتی، علی محمد محمودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
چکیده :
آثار منظوم و منثور ادبیات فارسی دربر دارنده اندیشه‌ ها و معارف گوناگون علمی و دینی است. از زمان رواج و پذیرش دین مبین اسلام در ایران تا برسد به قرن چهارم و پنجم هجری قمری که شعر فارسی نضج و رونق بیش از پیش گرفت، به خوبی می ‌توان گره خوردگی شعر را با دین و شعائر آن دید. شاعران فارسی زبان ایران پس از آشنایی و تسلط بر زبان و پیام های قرآن، آغوش به سوی اندیشه های مندرج در این کتاب آسمانی گشودند و با طبع نازک خویش با زبان شعر به بیان هنرمندانه این گونه اندیشه‌ ها همت گماشتند. تاثیرپذیری و استفاده از مضامین قرآن در اشعار شاعران قرن 4 و 5 هجری به صورت درج ترجمه و مفهوم آیات در اشعارشان جلوه گر شد. از میان کاروان شعر و ادبیات کهن ایران می ‌توان کتاب حماسی - تعلیمی گرشاسب نامه اسدی طوسی را از این منظر بیشتر مورد توجه قرار داد. این شاعر شیعی که همشهری و هم پیشه فردوسی طوسی در سرودن اشعار حماسی و رزمی بوده است، در کتاب 8905 بیتی گرشاسب نامه به یکی از موضوعات مهم و اصیل دین اسلام بسیار توجه داشته است و آن پرداختن به موضوع مرگ و معاد انسان است. این شاعر حکیم، همچنین به موضوعات متفرع و بایسته فرجام اندیشی چون: آخرالزمان و ظهور مهدی (ع)، شفاعت پیامبر در آخرت، روز حساب، عدل الهی در محشر، بهشت و دوزخ و ... نیز پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 171 تا 198
آیا زندگی ابدی و پایان‌ناپذیر بهشت، خسته‌کننده نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اگر معناي ثبات را از معني سكون تفكيك كنيم و روشن شود كه آنجا دارالقرار است؛ نه دارالسكون، اين مشكل حل مي‌شود. سكون با نابودي همراه است؛ مانند درخت يا ساختمان كه بالاخره روزي مي‌پوسد و از بين مي‌رود. ثبات مانند معادلات رياضي است كه زمان و مكان ندارد؛ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آیا غیر از شیعه اثنی عشری، کسی وارد بهشت می شود؟ پیروان مذاهب و ادیان دیگر در آخرت چه وضعیتی دارند؟ آیا قاصرین مثل اطفال و دیوانگان و... به بهشت خواهند رفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ورود به بهشت بر ملاک "ایمان" و "عمل صالح" استوار است. فرد شیعه هم به شرطی به بهشت می رود که از شیعه بودن تنها عنوانی را یدک نکشیده، و به لوازم شیعه گری عمل کرده باشد و یا سرمایه ای اندوخته باشد که با آن مورد شفاعت واقع شود. پیروان هر دین آسما بیشتر ...
 میزان ماندن انسان در بهشت چه مقداراست؟آیا کم یا زیاد بودن اعمال خیر ما در مدت ماندن در بهشت اثر دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ميزان و مدت وزمان ، مربوط به اين عالم ماده است اما در بهشت اين مسائل وجود ندارد« لَا يَرَوْنَ فِيهَا شَمْساً وَلَا زَمْهَرِيراً – انسان 13» وچون زمان نداريم پس اعمال ما در مدت ماندن اثر ندارد بلکه در كيفيت تاثير دارد بعضي در مراتب بالاتر و بعضي در م بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا در بهشت رشد و کمال هم وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بله، اصلاًبهشت دارالسلام است و دربهشت رشد توقف ندارد، در آنجا هم انسانها رشد دارند بیشتر ...
 اینکه می گویند در بهشت انسان با اعمالش همنشین است درست است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اصلاًبهشت اعمال خود ماست نه اينکه ما با اعمالمان همنشين باشيم. اصلاًمصالح بهشت، خشت و سيمان و آهن بهشت همين حسنات و اعمال ماست بیشتر ...
آیا زنان در بهشت حجاب دارند و زاد و ولد وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : توجه به سه مقدمه جهت پاسخ به اين سؤال ضروري است: الف) در بهشت هر چه انسان درخواست كند به آن مي رسد «ولكم فيها ما تشتهي انفسكم» (فصلت 31). ب) همه چيز آخرت اعم از بهشت و جهنم با دنيا فرق دارد. به عبارت واضح تر آن جا جهان ديگري است با قوانين خاص بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
در بخشی از قرآن خوانده‌ام که هنگام آمدن آدم و حوا از بهشت به زمین‌، عورت آن‌ها نمایان شد. حال سؤال این است که آیا در بهشت و جهنم شهوات مادی و دنیوی وجود دارد؟ اگر پاسخ منفی است‌، پس چرا خداوند به مواردی از جمله حوریان‌، زنان طیبه و... وعده می‌دهد که تداعی کننده چنین چیزی است‌؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : 1. بهشتي كه آدم و حوا از آن بيرون رانده شدند، بهشت موعود نبود، بلكه از باغ‌هاي پر نعمت و روح افزاي يكي از مناطق سرسبز زمين بوده است‌; زيرا بهشت موعود قيامت‌، نعمتي جاوداني است كه‌، بيرون رفتن از آن ممكن نيست‌; وانگهي در آن‌، براي ابليس جايي ن بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آيا پذيرايي کنندگان در بهشت غير از خدمتگزاران هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در ميهمانيها براي تکميل پذيرايي و احترام از مهمانها، افراد محترمي حضور دارند که مهمانها را دعوت به غذا و ميوه و... مي کنند و اين ها غير از خدمتکارانند تا لطف و شکوه خاصي به مجلس داده شود و ميهمانان نيز با احترام بيشتري مورد توجه قرار گيرند. از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيا بستگان بهشتيان هم به آنها ملحق مي شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيه شريفه «جنّات عدن يدخلوتها و من صلح من ابائهم وازواجهم و ذريّاتهم » : به باغهاي جاويدان بهشت، مؤمنين به همراه پدران و همسران و فرزندان صالح خود وارد مي شوند (1). اشاره به حضور جمعي صالحين، در بهشت دارد و اين در حقيقت براي تکميل نعمتهاي ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 116