جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 253
نگاهی به دیدگاه غزالی درباره «فلسفه و دین» و مقایسه آن با آرای برخی از فیلسوفان غرب
نویسنده:
عبدالله نیک سیرت
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این مقاله سعی شده تا علل و دواعی امام محمد غزالی در مخالفت و ضدیت با فلسفه و فیلسوفان به اختصار تقریر شود، زیرا بی تردید وی یکی از جدی ترین و سرسخت ترین مخالفان فلسفه و فیلسوفان در همه ادوار تاریخ بوده است. البته، در این باره سخن بسیار گفته شده است، اما در این میان بهتر است از زبان خود غزالی و فیلسوفان طراز اول به داوری بنشینیم تا حقیقت آفتابی تر شود. اما آنچه در این باره، به اجمال، می توان گفت این است که در واقع، مخالفت غزالی نه با خود فلسفه که با ورود نابجا و ناصواب فیلسوفان در عرصه دیانت بوده است. البته، مخالفت وی با فیلسوفان نیز در نظر خویش، نه از سر عناد و رقابت که به انگیزه دفاع از دین بوده است، زیرا حداقل، پاره ای از عقاید فیلسوفان موجب سستی دیانت توده مردم می شود و در تناقض با اعتقادات و اصول دین است.
صفحات :
از صفحه 93 تا 110
مساله آفرینش از نگاه ارسطو و ابن سینا
نویسنده:
مجید ملایوسفی، علی حیدری فرج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
چکیده :
یکی از مسائل مهم در تاریخ تفکر بشر مخلوق یا نامخلوق بودن عالم هستی بوده است. فیلسوفان پیش از ارسطو، هر یک به نوعی قائل به ازلی و غیر مخلوق بودن عالم هستی بوده اند. ارسطو با قائل شدن به ازلیت مقوله های حرکت، زمان، و ماده را مولفه های اصلی عالم هستی دانسته است و حکم به ازلی و غیر مخلوق بودن جهان هستی می دهد. از این حیث است که خدای ارسطو در مقام علت فاعلی عالم هستی، فقط محرک عالم است و هستی بخش آن قلمداد نمی شود. در ادیان ابراهیمی، از جمله اسلام، خالقیت خداوند امری مسلم و بدیهی تلقی می شود. از این رو، ابن سینا در مساله آفرینش عالم از ارسطو فاصله می گیرد. در واقع، تصویر سینوی از عالم هستی و خداوند و رابطه این دو با هم متفاوت با تصویری می شود که ارسطو ارائه می دهد. ابن سینا با تقسیم حدوث به ذاتی و زمانی مدعی می شود که ازلی بودن عالم از حیث زمانی مستلزم آن نیست که عالم هستی مخلوق خداوند نباشد. از این حیث نزد بوعلی خداوند علت فاعلی عالم است، صرفا محرک نیست، بلکه معطی وجود به عالم هستی نیز تلقی می شود.
صفحات :
از صفحه 75 تا 92
کتاب راهنمای فلسفه باستان راتلج [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
(فریزبی شفیلد)Frisbee Sheffield, (جیمز وارن)James Warren
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: The Routledge Companion to Ancient Philosophy مجموعه ای از مقالات جدید درباره فلسفه و فیلسوفان جهان یونان و روم باستان است. این کتاب که توسط گروهی از محققان بین المللی نوشته شده است، طیف کاملی از فلسفه باستان را از قرن ششم قبل از میلاد تا قرن ششم پس از میلاد و پس از آن را پوشش می دهد. بحث‌های اختصاصی درباره حوزه‌های اصلی فلسفه افلاطون و ارسطو همراه با گزارش‌هایی از پیشینیان و جانشینان آنها وجود دارد. مشارکت‌کنندگان همچنین به مشکلات مختلف تفسیر و روش می‌پردازند و خواسته‌ها و علاقه خاص کار با متون فلسفی کهن را برجسته می‌کنند. تمام متون اصلی مورد بحث به انگلیسی ترجمه شده است.
مقایسه لوگوس مسیحی (حقیقت عیسوی) و حقیقت محمدی
نویسنده:
حسین اترک
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در کلام مسیحی برای لوگوس مسیحی که در این مقاله به آن «حقیقت عیسوی» اطلاق می کنیم، اوصافی ذکر شده است که بسیار به اوصاف «حقیقت محمدی» در عرفان اسلامی مشابه است. لوگوس، همذات و همجوهر با خدا، موجودی نامخلوق، ازلی و ابدی، خالق جهان هستی و حاکم بر آن، مدبر و ناظم آن، تجلی شایسته خداست. در مقابل حقیقت محمدی، الحق الخلق (اولین مخلوق خدا که جهت حقانی یافته)، واسطه فیض الهی بر مخلوقات، خالق جهان و مدبر آن، تجلی اعظم خدا، دارای مقام ولایت و نبوت مطلقه است. هرآنچه برای حقیقت محمدی در عرفان اسلامی ذکر شده است، در کلام مسیحی نیز برای حقیقت عیسوی ذکر شده، جز اینکه حقیقت محمدی مخلوق است و حقیقت عیسوی غیر مخلوق.
صفحات :
از صفحه 65 تا 86
کتاب راهنمای فلسفه راتلج: درباره ارسطو و کتاب «مابعدالطبیعه» او [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Vasilis Politis (واسیلیس پولیتیس)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: «ارسطو و متافیزیک» نوشته واسیلیس پولیتیس قسمتی از مجموعه کتاب راهنمای فلسفه راتلج است. من از این مجموعه در چندین موقعیت قبلی استفاده کرده ام، و آن را مفید یافتم - مختصر، در دسترس و نسبتا کم هزینه. با این حال، این مشارکت ناامید کننده است. متافیزیک اثر مهمی در فلسفه کلاسیک است و بدون راهنما می تواند دشوار باشد. در ابتدا، پولیتیس کار محکمی را انجام می دهد که کار را در سنت فلسفی غرب قرار می دهد و موضوعی را که ارسطو به آن می پردازد - یعنی ماهیت هستی - برجسته می کند. این نوع تفاسیر معمولاً به صورت موضوعی یا فصل به فصل تنظیم می شوند. پولیتیس رویکرد موضوعی دارد. از منظر ماهوی، من استدلال کمی با ارزیابی نویسنده دارم. به راستی که او مفسری آگاه به نظر می رسد. انتقادهای من عمدتاً سبکی است - در حالی که گاهاً شفاف است، نوشته های او اغلب گیج کننده، تکراری و دست و پا گیر است. تکرار مکرر کلمه به کلمه او باعث شد چندین بار به عقب برگردم و بررسی کنم که آیا برخی از صفحات به طور تصادفی دوباره چاپ شده اند یا خیر. مطمئناً، گاهی اوقات تکرار می‌تواند ابزار بلاغی مفیدی باشد که به خلاصه‌سازی یا اضافه کردن تأکید کمک می‌کند - در این مورد، استفاده بیش از حد و کم‌رنگ بود. متأسفانه، چنین محدودیت‌های سبکی باعث می‌شود که مطلب دشوارتر شود و همه به جز مصمم‌ترین خوانندگان دلسرد شوند. یک مثال بارز، مدیریت او با اصل عدم تضاد (PNC) است. برای پیروی از متافیزیک، مهم است که در نظر بگیریم که ارسطو چگونه PNC را درک می‌کند، یعنی اینکه آیا به معنای محدود منطقی/زبانی است یا به معنای هستی‌شناختی گسترده‌تر. نکته جالبی که قابل بحث است - اما نه برای سی صفحه به اضافه - آنقدرها هم سخت و بحث برانگیز نیست. بحث کلیات و جزییات به همان اندازه خسته کننده است. با تماشای تلاش پولیتیس برای یافتن کلماتی برای بحث در مورد این مفاهیم (البته ممکن است دشوار باشد)، خواننده ناآگاه تقریباً فکر می‌کند که نویسنده به جای شرکت در گفت‌وگویی که بیش از دو هزار سال قدمت دارد، در حال گشودن زمینه جدیدی است. در یک نقطه او تلاش می کند تا اصطلاحی را برای توصیف یک خاص غیرقابل صلاحیت بیابد، چرا از «خاص خاص» یا «خاص غیرقابل صلاحیت» استفاده نکنیم. در تلاش برای شکستن یک مسیر، زمانی که یک مسیر موثر و پیموده شده از قبل وجود داشته باشد. با نگاهی به نقد من، شاید نظرات من کمی تند باشد. به عنوان یک نویسنده، حداقل در این مورد، او را از انتقال دانش خود به شیوه ای مؤثر باز دارید. من نمی دانم که چند دانش آموز پس از چند فصل این موضوع را به سادگی کنار می گذارند. اگرچه من توصیه خاصی ندارم، در جای دیگری به دنبال تفسیری در مورد آن خواهم بود. متافیزیک
تفاوت رویکرد ارسطو و ابن سینا در اثبات وجود خدا
نویسنده:
محمد صالح طیب نیا، رضا اکبریان، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مقایسه رویکرد ارسطو و ابن سینا در مساله اثبات وجود خدا، تا اندازه زیادی روشنگر تفاوت مبنایی اندیشه مشایی ارسطویی و سینوی و همچنین، راه متفاوتی است که در جهان اسلام نسبت به مغرب زمین، در مساله اثبات وجود خدا طی شده است. ارسطو در کتاب فیلوسوفیاس، به دو برهان «درجات کمال» و «غایت شناختی» اشاره کرده است، ولی استدلال اصلی او بر اثبات وجود خداوند، برهان حرکت است که در کتاب لاندای مابعدالطبیعه و همچنین، کتاب طبیعیات به تفصیل به آن پرداخته است. هر سه برهان فوق، رویکرد جهان شناختی داشته، در دسته براهین پسینی قرار می گیرند. برای ابن سینا پذیرش این که ارسطو می خواسته از امور طبیعی، مانند حرکت عالم، وجود خدا را اثبات کند، بسیار سخت است. بر اساس همین تفکر، همه تلاش ابن سینا در اثبات وجود خدا بر این امر متمرکز شده است که از برهان های جهان شناختی در اثبات خدا استفاده ننماید. ابن سینا از برهان وسط و طرف و امکان و وجوب در چندین کتاب خود استفاده کرده، آخرین تقریر خود از برهان امکان و وجوب را «صدیقین» می داند. برهان او وجودشناختی و در عین حال پیشینی است.
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
فلسفه کلاسیک: مقدمه معاصر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Christopher Shields (کریستوفر شیلدز)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: فلسفه کلاسیک بررسی جامعی از فلسفه اولیه از دوران پیش دموکراتیک تا ارسطو است. هدف این کتاب ارائه توضیح و تحلیل ایده هایی است که در این زمان شکوفا شده اند و ارتباط آنها را هم با تحول تاریخی فلسفه و هم با فلسفه معاصر امروز در نظر می گیرد. از این اندیشه ها می توان به ریشه های استدلال در متافیزیک، معرفت شناسی، اخلاق و فلسفه سیاسی پی برد. این کتاب در چهار بخش توسط متفکر تنظیم شده است و شامل موارد زیر است: سبک پیشوسوکراتی سقراط افلاطون ارسطو کریستوفر شیلدز برای هر کسی که برای اولین بار به این موضوع می‌پردازد دعوت‌کننده، طراوت‌بخش و ایده‌آل است. او گزارشی متعادل از موضوعات و ایده‌های اصلی که از آن دوره پدید آمده‌اند ارائه می‌کند و شامل خواندن بیشتر مفید و مروری‌های فصلی می‌شود.
نظریه هستی در مابعدالطبیعه ارسطویی: مطالعه‌ای در زمینه یونانی اندیشه قرون وسطی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Joseph Owens (جوزف اونز)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Hunter Rose Company,
چکیده :
ترجمه ماشینی: مسئله هستی در متافیزیک غربی مرکزیت دارد. که به شدت در آیات پارمنیدس حک شده بود، در ارسطو به عنوان موضوع علمی که صراحتاً «الهیاتی» نامیده می‌شود، رنگ‌های مشخصی به خود گرفت. برای ارسطو، وجود را نمی‌توانست به شیوه‌ای عام با طبیعت‌های دیگر به اشتراک بگذارد. به عنوان یک طبیعت، باید آن را نه در گونه های مختلف، بلکه فقط در یک نمونه اولیه یافت. بر این اساس، علمی که ماهیت اولیه آن را مشخص می کند، تنها علمی بود که از نظر آن چه که هست، به طور کلی با آن رفتار می شود: به وجود بودن می پردازد.
آپولوژی: خطابه دفاعی سقراط
نویسنده:
افلاطون؛ ترجمه: محمدحسن لطفی, رضا کاویانی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی , فصل کتاب
منابع دیجیتالی :
فلسفه باستان: تاریخ جدیدی از فلسفه غرب - جلد 1 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Anthony John Patrick Kenny (آنتونی جان پاتریک کنی)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
CLARENDON PRESS OXFORD,
چکیده :
ترجمه ماشینی: سر آنتونی کنی در اینجا داستان جذاب تولد فلسفه و شکوفایی چشمگیر آن در دنیای مدیترانه باستان را بیان می کند.این جلد اولیه یک مجموعه چهار کتابی است که در آن کنی یک تاریخ جدید و بزرگ از فلسفه غرب را باز می کند. تاریخ تک‌نویسنده‌ی فلسفه در دهه‌ها ظاهر می‌شود.فلسفه باستان بیش از هزار سال را در بر می گیرد و ذهن های بزرگ گذشته را زنده می کند، از تالس، فیثاغورث و پارمنیدس گرفته تا سقراط، اپکتتوس، مارکوس اورلیوس و آگوستین.فضیلت بزرگ کتاب این است که توسط یکی از مقامات برجسته جهان در مورد کتاب نوشته شده است موضوع.به جای یک بازخوانی غیرانتقادی و صریح از حقایق شناخته شده - افلاطون و غار سایه های او، اخلاق ارسطو، شهر خدا آگوستین - ما فیلسوفان اصلی را از چشمان مردی می بینیم که یک عمر را صرف تفکر در کار آنها کرده است.بنابراین ما به سادگی به یک نمای کلی نمی رسیم برای مثال ارسطو، اما نقدی نافذ و ژرف نگر از اندیشه او. کنی گزارشی روشنگر از مکاتب فکری مختلف، از پیشاسقراطی ها تا اپیکوریان ارائه می دهد. او توسعه منطق و عقل، ایده های باستانی در مورد فیزیک (چگونه اتفاق می افتد) را بررسی می کند.متافیزیک و اخلاق و اولین تفکر در مورد روح و خدا. تاریخ روشن و مهیج کنی با نگارش واضح، اما به اندازه کافی جدی و عمیق برای ارائه درکی واقعی از فیلسوفان بزرگ، اثری قطعی برای هر کسی خواهد بود که علاقه مند به مردم و ایده هایی است که مسیر تفکر غربی را شکل داده است.
  • تعداد رکورد ها : 253