جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 164
اغواگري شيطان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
توانايي شيطان در اغواگري هر زماني و مکاني انسان، به نيروي اعطايي خداوند به وي باز مي گردد که در ماجراي گفت و شنود ميان او و خداوند به وي داده شده است. امام صادق(ع) در روايتي در اين باره مي فرمايد: «ابليس خطاب به خداوند گفت: خداوندا، با اين که تو خدا بیشتر ...
سجده شيطان
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از آیات قرآن کریم استفاده می شود که: 1. خلقت آدم (ع) ربطی به سجده کردن یا نکردن ابلیس نداشته است. اراده ی خداوند متعال بر این تعلّق گرفته بود که خلیفه ای برای خود قرار دهد که البته چنین کرد. امّا مراد از خلیفه ی خدا ، موجودی است که مظهر جمیع اسماء حس بیشتر ...
گناه شيطان
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اولاً، شيطان يا ابليس «جن» بوده است نه فرشته صلى الله عليه وسلم‏فسجدوا إلا إبليس كان من الجن‏رحمهما الله‏ ؛ كهف / 50.«پس سجده كردند جز ابليس كه از جن بود». علاوه بر اين شيطان به تصريح قرآن از جنس آتش بوده است اعراف / 112. ولى در هيچ جاى قرآن نيامده ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
نافرماني شيطان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اولاً، شيطان يا ابليس «جن» بوده است نه فرشته ‏فسجدوا إلا إبليس كان من الجن‏...‏ ؛ كهف / 50.«پس سجده كردند جز ابليس كه از جن بود». علاوه بر اين شيطان به تصريح قرآن از جنس آتش بوده است اعراف / 112. ولى در هيچ جاى قرآن نيامده است كه ملائكه و فرشتگان از بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
علم خدا و تسلط شيطان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خدا شيطان را بر كسي مسلط نكرده است و به فرموده قرآن پيروان شيطان كساني هستند كه به دست خود تحت پيروي و سلطه او قرار مي گيرند . انسان خطاكار قبل از اغواي شيطان اسير هواهاي نفساني خود است و همين زمينه تسلط شيطان است. بنابر اين اگر ما کانالهاي ورودي دشم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اغواگري شيطان و اراده خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قبل از خلقت حضرت آدم ابوالبشر (ع) موجودات دیگری به نام جنّ بر روی زمین خلق شده و در آن زندگی می کردند ؛ که آنها نیز مثل انسانها موجوداتی عاقل و مکلّف بودند. لذا در میان آنها نیز برخی مومن و برخی دیگر کافر یا فاسق بوده و هستند. یکی از افراد مومن و اهل بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
زشتی‌گرایی نفس در حیات انسان از منظر قرآن و مکتب تحلیل روانی
نویسنده:
علی بنائیان اصفهانی، محمد جواد نجفی و حمید طاهر نشاط دوست
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ,
چکیده :
انسان در طول حیات دنیوی خویش از سویی به نیکی و زیبایی و از سوی دیگر به زشتی‌ها می‌گراید. از این رو، خداوند در قرآن خطرات و خطورات پلید نفسانی را به انسان یادآور شده‌است و نفس امّاره را به مثابه خاستگاه زشتی‌گرایی روان، فریبنده توصیف و شناخت مهالک نفسانی را مقدمه وصول به حیات طیبه قرآنی معرفی کرده است. یکی از وظایف دانش روان‌شناسی کشف و تبیین خاستگاه زشتی‌گرایی نفس و عوامل مؤثر بر انحراف حیات بشری است. از میان مکاتبی که در روان‌شناسی با نگاهی ژرف به این مسأله پرداخته، باید به مکتب تحلیل روانی اشاره نمود. از میان روان‌شناسان این مکتب، دیدگاه‌های زیگموند فروید (مؤسس مکتب) و کارل گوستاو یونگ نیازمند بررسی تطبیقی با دیدگاه قرآنی، اسلامی است. این نوشتار نخست به تبیین مفهوم نفس و ویژگی‌های آن پرداخته، سپس فرایند تأثیرگذاری نفس امّاره را بیان نموده است. همچنین خاستگاه زشتی‌گرایی نفس از منظر فروید و تأثیر نیروهای شیطانی از منظر یونگ را توصیف کرده و به بررسی تطبیقی این دیدگاه‌ها با نگرش قرآنی پرداخته است. خاستگاه زشتی‌گرایی نفس در لسان قرآن، نفس امّاره و در نظریه فروید نهاد خوانده شده است. از منظر قرآن، نفس امّاره متأثر از گرایش‌های منفی درونی (هوای نفس) و محرک نامرئی بیرونی (شیطان) آدمی را به ارتکاب زشتی فرامی‌خواند. از این رو، قرآن شیطان را به عنوان دشمن و موجب سقوط انسان معرفی نموده و حاوی برنامه عملی مبارزه با شیطان است. روان‌شناسی تحلیلی یونگ نیز بر نقش تأثیرات شیطانی در زشتی‌گرایی انسان تأکید نموده و راه رهایی و تعالی انسان را مبارزه با شیطان می‌داند.
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
آگاهي شيطان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در نصوص ديني تصريحي برآ گاه بودن شيطان از افکار اشخاص نيافتيم و لي احتمالا اين مساله ؛ بستگي به ميزان تسلط او بر هر شخص و ميزان نفوذ در او داشته باشد.سلطه و اغواگرى شيطان، تنها در انسان‏هايى مؤثر است كه جانب شرّ را بر خير ترجيح مى‏دهند؛ اما خالصان و بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تسلط شيطان-انسان و گناه آدم(ع)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1 - خداوند متعال هرگز شیطان يا كسي ديگري را مأمور گمراه نمودن انسانها قرار نداده است. او ماموراني براي هدايت دارد اما براي گمراهي هرگز , هر چند شيطان با محدوديتهايي در اين امر آزاديهايي يافته است. از آیه 21 سوره سباء نیز نه تنها چنین مطلبی استفاده بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عاقبت شیطان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
عذاب شیطان تمام نمی شود.چون کفر ذاتی دارد. کفر یا ذاتی است ؛ یعنی ذات شخص عین کفر گشته. در این حالت ، شخص با اینکه علم دارد به خدا باز با خدا دشمنی می کند. یا وصفی است ، یعنی کفر برای شخص ملکه است نه عین ذات. یا کفر عملی است که عبارت است از گناه افرا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 164