جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 185
رساله مثالیه نوریه (شیخ بهاء الدین محمد بن علی لاهیجی)
نویسنده:
احسان فتاحی اردکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رساله مثالیه در مسئله عالم مثال و به قلم شیخ بهاء الدین محمد لاهیجی است. به گفته محدث ارموی او همان قطب الدین محمد بن علی اشکوری است که کتاب محبوب القلوب را نوشت. در این رساله از ویژگیهای عالم مثال، شواهد اثبات آن از آیات و روایات و عقل، چگونگی تعلق نفس به بدن مثالی، مثل افلاطونی، تناسخ و امر معاد جسمانی بحث شده است.
صفحات :
از صفحه 129 تا 172
به نظر می رسد، حوادثی که در سوره واقعه آمده، بایستی قبل از وقوع قیامت باشد، چرا که بعد از مردن، عقل و فهم انسان ها کامل می شود و نیازی به نشانه های الهی برای پی بردن به حق، نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قرآن كريم در سورة فوق در مورد قيامت در چهار محور سخن فرموده است: 1. مسائل مربوط به اشراط الساعه، كه در آن به حوادث عجيب و بسيار هول انگيزي كه در پايان اين جهان و آغاز قيامت است، اشاره مي‎نمايد. 2. مسائل مربوط به وضع حال نيكوكاران و بدكاران در آن روز. بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
اندیشه های آخرت شناسانه ابن عربی
نویسنده:
رضا رسولی شربیانی,امیرحسین عبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقاله، به بیان اندیشه های ناب عرفانی «محییالدین ابن عربی» عارف نامی قرن ششم و هفتم، در مورد ماهیت آخرت و بهشت و دوزخ میپردازد. از نگاه ابن عربی، رابطة دنیا و آخرت، رابطة ظاهر به باطن است؛ فلسفه وجودی آخرت، ظهور حقیقت و باطن جهان هستی و هماهنگی و تشبّه به خداست و قیامت روز ظهور حق به وحدت حقیقی و روز تجلّی ذات و صفات و اسماء ربوبی است. از نگاه وی، بهشت و دوزخ هم با ماهیت جسمانی و هم با ماهیت روحانی وجود دارند؛ البته جسم بهشتیان، جسم لطیف ملکوتی است که وی از آن به جسم طبیعی تعبیر میکند، در حالی که جسم دوزخیان، جسمی عنصری و این دنیایی است. از نگاه وی ماهیت حقیقی بهشت، قرب و نزدیکی به خدا و ماهیت حقیقی دوزخ، بُعد و دوری از خدا و محجوب بودن از رؤیت اوست. ابن عربی، خلود کفار در دوزخ را بواسطة عارضی دانستن ضلالت و گمراهی و نیز فراگیری رحمت الهی، تبدیل شدن آن به عذب و شیرینی تفسیر میکند.
ارتباط آخِرْزمان و ظهور امام مهدى‏(ع) چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بر پايه شمارى از روايات، ظهور امام مهدى عليه السلام در آخِرْزمان روى مى دهد. اين احاديث، متعدّدند و از جمله آنها مى توان به اين حديث نبوى اشاره كرد: أبشِروا بِالمَهدِىِّ، فَإِنَّهُ يَأتي في آخِرِ الزَّمانِ عَلى شِدَّةٍ وَ زَلازِلَ، يَسَعُ اللَّهُ ل بیشتر ...
پاسخ‌گویی به شبهات رجعت: شبهات قفاری در اصول مذهب الشیعه
نویسنده:
علی شیروانی، ریحانه هاشمی(شهیدی)
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رجعت یکی از آموزه‌های مهم در تشیع است که از ابتدا موافقان و مخالفانی داشته است. رجعت بازگشت عده‌ای از افراد است که از دنیا رفته‌اند، ولی قبل از قیامت دوباره به دنیا باز خواهند گشت. این امر شامل حال کسانی خواهد شد که یا ایمان خالص داشته باشند، یا کفر محض. قفاری از جمله کسانی است که در کتاب خود با عنوان اصول مذهب الشیعه انتقاداتی را بر رجعت وارد کرده است. در این مقاله می‌کوشیم از طریق آیات، روایات، اصول عقلانی و ... به شبهاتی که وی در این زمینه مطرح کرده پاسخ دهیم.
صفحات :
از صفحه 109 تا 126
ما چقدر تا قیامت داریم؟ از شواهد گفته می‎شود آخرالزمان است و بعد از ظهور حضرت حجت (عج) دنیا چقدر تا قیامت فاصله دارد و چگونه خواهد شد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قيامت مسأله‌اي است كه براي بسياري سؤال برانگيز است و از زمان وقوع آن مي‎پرسند. اين پرسش، تنها براي امروز و نسل معاصر نيست، بلكه در زمان انبياء گذشته به گونه‎هايي مطرح شده كه از آن جمله در صدر اسلام و دوران حيات پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ ني بیشتر ...
بررسی رویکرد انتقادی فیض کاشانی به «قیامت» در نظام فلسفی صدرایی
نویسنده:
رضا اکبریان، نجمه رادفر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مساله قیامت و تحلیل فلسفی آن در نظام صدرایی منطبق بر مراتب وجودی، در دستگاه اندیشه شاگرد برجسته ملاصدرا، فیض کاشانی، مورد نقد و واکاوی مجدد قرار می گیرد، طوری که تغییر نگرش فیض در مساله عقل که منجر به ارایه رویکردی معتدل از او در ارتباط عقل و شرع می شود، تحول نظریه وی در مورد قیامت را در ادوار مختلف زندگانی اش به دنبال دارد و بررسی آثار متقدم او در جوانی و آثار متاخرش در کهنسالی، سیر تغییر رویکرد فیض در موضوع قیامت و مراتب آن را به وضوح نشان می دهد، به طوری که از نگاهی وجود مدارانه و منطبق بر مراتب وجودی انسان تا رهیافتی زمانمند درباره «قیامت» تغییر می کند.
آیا زمانی که حضرت قائم (عج) بخواهند ظهور کنند ممکن است با قیامت هم زمان باشد یا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيش از آنكه به تفصيل سئوال مورد نظر بپردازيم، بحث كوتاه و فشردة پيرامون سه نكتة اساسي ضروري به نظر مي رسد: الف: عصر ظهور. ب: عصر رجعت. ج: نفح صور و برپايي قيامت. از امام باقر ـ عليه السلام ـ روايت شده كه فرمود: «سه روز از روزهاي خدا است: روز قيام بیشتر ...
آیا ظهور امام زمان (عج) همان آخر الزمان است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از زمان پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ به بعد، آخر الزمان ناميده مي‌شود و به پيامبر اکرم(ص) نيز پيامبر آخر الزمان مي‌گويند. در روايات براي دوران آخرالزمان علائم و نشانه‌هايي ذكر شده است و مقصود از اين نشانه‌ها بيان مطالبي است كه قبل از به آخر ر بیشتر ...
از آیات قرآن استفاده می شود که هر آن امکان دارد قیامت اتفاق بیافتد ما که به ظهور امام زمان اعتقاد داریم می‎گوییم که آقا ظهور می‎کند پس روز قیامت بعد از ظهور آقا اتفاق می‎افتد آیا این درست است و دیگر اینکه قرآن واقعی هم در دست امام زمان است و آن چند جزء دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در قرآن زمان وقوع قيامت به طور مشخص بيان نشده است و تأكيد دارد بر اينكه غير از خداي متعال هيچ كس ديگر حتي پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ از آن آگاهي ندارد.« يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 185