جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 65
جایگاه حقیقت محمدی و حقیقت علوی در عرفان امام خمینی
نویسنده:
علی شیخ الاسلامی، نفیسه مصطفوی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
شناخت جایگاه حقیقت محمدی و حقیقت علوی در مراتب ظهور، یکی از بنیان های معرفتی عرفان امام در مبحث انسان کامل است. شناخت نسبت این دو و توجیه معنای ظهور تبعی اسم اعظم در حقیقت علوی و اختصاص اسم مستاثر به حقیقت محمدی مباحث جدیدی را پیش روی انسان می گشاید. اعتقاد به مقام علوی، در عرفان امام خمینی، نقطه عطفی است که آن را از عرفان ابن عربی و قیصری متمایز نموده و صبغه شیعی به آن داده است. ایشان در مساله ولایت و خلافت ظاهری رسول ختمی مرتبت متلزم به دو اصل ثقلین بوده و با آنکه احترام زیادی برای ابن عربی قائل است و او را شیخ کبیر می خواند؛ در مساله خلافت رسول اکرم (ص) موضع می گیرد و با مبانی عرفانی پاسخ ایشان را می دهد. ایشان حقیقت علوی را در بحث ولایت مطلقه گنجانده و خلافت ظاهری را منتسب به آن بزگوار می داند.
صفحات :
از صفحه 43 تا 58
 چه اصراری است که امامان معصوم علیهم‌السلام در دوازده تن منحصر شوند، ‌تا لازم آید خداوند متعال، قوانین طبیعت را به‌ خاطر امام‌ دوازدهم به تعطیل درآورد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : یکی از اصول اصیل شیعۀ امامیه، اصل امامت می‌باشد، امامت استمرار نبوت است، که تحقق اهداف الهی در سعادت انسان و رسانیدن او به‌کمال مطلوب و مراتب قرب و رضای الهی است، بدون آن ممکن نیست. امام، فرد کامل انسانیت، و رابط میان عالم مادی و عالم ربوبی اس بیشتر ...
بررسی مسئله «اثنی عشریه» در نظام امامت شیعه و نقد برخی شبهات وارد بر آن
نویسنده:
مجید خیرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این تحقیق به بررسی برخی شبهات دربارۀ مذهب «امامیه» پرداخته است که عبارتند از:ـ مجعولیّت امامیه و فقدان مشروعیت آن در منابع اسلامی.ـ بی اطلاعی برخی اصحاب ائمه طاهرین (ع) از «نام و هویّت» امام بعدی.ـ تنظیم کردن تعداد ائمۀ طاهرین (ع) در عدد «دوازده» توسط «امامیه» به بهانۀ واهی غیبت امام دوازدهم.مراجعه به منابع حدیثی معتبر نزد منتقدان و نیز دلائل و شواهد مستند تاریخی، نتایج زیر را بدست می‌دهد:ـ روایات مرتبط با موضوع، نظیر حدیث «ثقلین»، «سفینۀ نوح» و از همه تعیین کننده تر، احادیث «دوازده خلیفه»، موجود در منابع معتبر منتقدان، نشان‌دهندۀ مشروعیت و اصالت «مکتب ائمه اثنی عشر» می‌باشد و از آنجا که در تاریخ اسلام، اعتقاد به «دوازده امام» به جز «امامیه»، از سوی هیچ مذهبی اعلام نشده است، شبهۀ عدم مشروعیت معطوف به دیگران است.ـ به گواهی تاریخ، بی اطلاعی برخی اصحاب، از نام و هویت امام بعدی، معلول فشار و سختگیری مستمر حاکمیت بر علیه ائمه طاهرین (ع) و شیعیان و ایجاد فضای تقیه و هراس و احتیاط بوده است، در چنین شرایطی، طبیعی است که به جز اندکی از اصحاب درجه اول، اکثر شیعیان از نام امام بعدی بی اطلاع باشند.ـ احتمال جعل حدیث دربارۀ بی اطلاعی اصحاب نسبت به «تعداد ائمه» (ع) و هویت امام بعدی، به منظور بی اعتبار نشان دادن مذهب امامیه دور از واقع نیست.ـ سابقه تاریخی اعتقاد به «غیبت» امام دوازدهم مدت‌ها پیش از پدیدۀ غیبت در میان امامیه، شبهۀ جور شدن اتفاقی یا جعل و تنظیم تعداد ائمه طاهرین (ع) در عدد «دوازده» را برطرف می‌سازد.
دلائل شیعه دوازده امامی بر سایر فرق شیعه توضیح کامل با ارجاع دهی؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اين رابطه لازم است نخست به جايگاه شيعه در اسلام اشاره نموده, سپس بحث را روي دلايل شيعه دوازده امامي بر ساير فرق متمركز كنيم. شيعه به كساني گفته مي شود كه از علي ـ عليه السلام ـ پيروي مي كنند و معتقد به امامت و خلافت بلافصل او از طريق نص و نصب پيام بیشتر ...
یکی از قواعد شیعه این است که هر کسی از اهل بیت ادعای امامت کند و چیزهای خارق العاده‌ای که نشانگر صدق و راستی او هستند ارائه دهد امامت او ثابت مى شود، اما با آن که زید بن علی ادّعای امامت کرد شیعیان امامت او را نپذیرفتند، و در مقابل امامت را برای مهدی غایب خود که ادعای امامت نکرده و آن را اظهار ننموده چون طبق عقیدة آنها در کودکی غایب و پنهان شده است، ثابت کردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ سئوال مورد نظر را ضمن تبيين دو نکته به طور اختصار تقديم مي کنيم: الف: مسأله اساسي امامت در نزد شيعه به چيزي فراتر از آنچه در سئوال به آن اشاره شده است نياز دارد و اصولا امامت به ادعا نبوده و همانند رياست و پست هاي سياسي فعلي نيست که کسي خود را ک بیشتر ...
مقصود از دوازده خلیفه که پیامبر آنان را جانشینان خود معرفی کرده کیانند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
رسول خدا(ص) جانشینان خود را دوازده تن معرفی فرموده است. با الفاظ متعدد این سخن به ما رسیده است و چه بسا چند حدیث باشد که همگی بر دوازده تن بودن جانشینان آن حضرت تاکید دارند از جمله: إنَّ خُلَفائي وأوصِيائي وحُجَجَ اللّهِ عَلَى الخَلقِ بَعدِي اثنا عَ بیشتر ...
چند حدیث با منبع را بگویید که امامان را دوازده تن معرفی کرده اند.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تعدادی حدیث در این زمینه ذکر می کنیم: جابِرُ بنُ سَمُرَةَ: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(ص) یومَ جُمُعَةٍ عَشِیةَ رُجِمَ الأَسلَمِی یقولُ: لا یزالُ الدّینُ قائِماً حَتّى تَقومَ السّاعَةُ، أو یکونَ عَلَیکمُ اثنا عَشَرَ خَلیفَةً، کلُّهُم مِن قُرَیشٍ.[۱] جابر بیشتر ...
جایگاه احادیث امامان در نظر شیعه تا چه حدّی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با استناد به آیه ی تطهیر: انما یرید الله لذهب عنکم الرجس اهل البیت.[۱] و حدیث ثقلین: إنّی تارک فیکمُ الثَّقَلَین، ما إن تَمَسَّکتُم بهما لَن تَضلّوا: کتابَ اللّه وَ عترَتی أهل بیتی، فَإنَّهُما لَن یفتَرقا حَتّی یردا عَلَیَ الحَوضَ؛[۲] من در میان ش بیشتر ...
رجعت امامان(ع) در زمان امام زمان(ع) اتّفاق خواهد افتاد. به ادلّه عقلى و نقلى اثبات شده که ممکن نیست یک چشم به هم زدن زمین، از حجّت، خالى بماند، و ممکن نیست غیر افضل بر افضل مقدّم شود... با این مقدّمات، رجعت معنا ندارد؛ چون لازم مى آید یا امام مهدى(ع) از امامت عزل شود، در صورتى که بر حسب ادلّه، امامت او تا قیامت ادامه دارد، یا غیر افضل - یعنى امام زمان(ع) بر افضل - ، یعنى امیر مؤمنان(ع) یا امام حسین(ع) - مقدّم باشد و یا عدد امامان از دوازده نفر زیادتر باشد و ریاست امام، عمومى نباشد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اوّلاً اگر امامت غير افضل به امر و اجازه خود افضل باشد، اشكالى ندارد. ثانياً ممكن است هر يك از امامان رهبرى ناحيه اى را به دست گيرند و به نوعى تقسيم كار قائل شويم. ثالثاً ممكن است رجعت ساير امامان، پس از شهادت امام مهدى(ع) باشد. دليلى قاطع بر اين مطل بیشتر ...
روگرفت از کتاب کشف الغمه اربلی کندوکاو در منابع کتاب الفصول المهمه ابن صباغ مالکی
نویسنده:
منصور داداش نژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشكده تاريخ اسلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ابن صباغ مالکی (784 - 855 ه. ق)، از جمله نویسندگان سنی سده نهم هجری قمری است که کتابی در زمینه زندگانی دوازده امام (ع)، با عنوان الفصول المهمه فی معرفه الائمه نوشته است. وی در تدوین این کتاب به طور گسترده از نوشته دانشمند شیعی سده هفتم هجری قمری، علی بن عیسی اربلی (م. 692 ه. ق) با عنوان، کشف الغمه فی معرفه الائمه استفاده برده، اما در سراسر متن نوشته خود هیچ یادی از او نکرده است. دو احتمال در باره مقصود وی از به کارگیری این شیوه محتمل است: 1. پیش گیری از متهم شدن به تشیع و از استناد افتادن کتاب، و یا حفظ اصالت کتاب، 2. متهم نشدن به رونویسی از کتابی دیگر. در این مقاله ضمن بررسی مآخذ مستقیم و غیرمستقیم مورد استفاده ابن صباغ، روشن خواهد شد که وی در استفاده از منابع شیعی پرهیزی نداشته و از این گونه منابع در کتاب خود بارها یاد کرده است؛ بنابراین، کتمان وی در یاد کردن از منبع اصلی خویش، به منظور القای اصالت نوشته خود به خواننده بوده است.
صفحات :
از صفحه 45 تا 59
  • تعداد رکورد ها : 65