جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 524
افضلیت امام از دیدگاه فرق کلامی
نویسنده:
علیرضا نجف زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
چکیده :
یکی از ویژگی های امام که مورد اختلاف متکلمان مسلمان واقع گردیده، افضلیت او از سایر افراد امت است. افضلیت در نظر ایشان از دو حیث مطرح است: نخست افضلیت به معنای فزون تر بودن کرامت و ثواب او نزد خداوند و دومی افضلیت در صفاتی که شرط امامت ظاهری است. متکلمان امامیه به اتفاق، افضلیت از هر دو حیث را از شرایط ضروری امامت می دانند. این مسأله برای اولین بار از طرف شیعیان مطرح گردید تا با تکیه بر افضلیت امامان خود، احق بودن ایشان برای امامت را اثبات کنند. در افرادی که از طرف امام به حکومت نصب می شوند مثل والیان، امیران و قضات، اگرچه افضلیت مطلق شرط نیست، ولی ایشان نیز باید در آنچه بر آن ولایت می یابند، از رعایای خود افضل باشند و در هیچ حال تقدم مفضول بر فاضل جایز نیست. اما متکلمان اهل سنت در این مسأله دیدگاه واحد و ثابتی نداشته اند. گروهی در مقام نظر از وجوب امامت افضل جانبداری کرده و در واقعیت تاریخی، ترتیب خلفا را به ترتیب افضلیت آن ها دانسته اند. اما اکثر معتزله و اشاعره امامت افضل را ضرورتاً به مصلحت ندانسته و به عذر حفظ مصالح امت، به جواز امامت مفضول با وجود افضل رأی داده اند. هر گروه در اثبات مدعای خود به دلایلی از کتاب، سنت، اجماع، و عقل تمسک کرده اند. با عنایت به این که پذیرش هر یک از این دو مبنا تاثیر عمیقی در ترسیم ساختار نظام سیاسی – حکومتی اسلام دارد، این مقاله در پی آن است که به تبیین و نقد دیدگاه ایشان در این خصوص بپردازد.
صفحات :
از صفحه 173 تا 207
گرایش به اهل سنت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اوّلاً چنین سخنی را با یقین نمی توان گفت. چون آماری قطعی و معتبر در این باره ارائه نشده یا لاقالّ ما ندیدیم. ثانیاً تعداد اهل سنّت زیاد و تبلیغشان نیز به همان اندازه زیاد می باشد. ثالثاً اگر تعداد تازه مسلمانهای شیعه از تازه مسلمانهای سنّی اکثریّت مط بیشتر ...
شهادت اهل سنت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يک. قرآن و روايات به طور صريح اعلام مى‏دارد كه تنها اسلام و تشيع كه همان حقيقت اسلام ناب است از افراد پذيرفته مى‏شود و اين به معناى آن نيست كه همه شيعيان اسمى وارد بهشت مى‏شوند؛ اما در مورد افراد ديگر اديان و مذاهب بايد گفت: آنان به سه دسته تقسيم مى‏ بیشتر ...
امامان اهل سنت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا بايد دانست كه هيچ كدام از امامان اهل سنت در زمان خودشان مدعي مذهب فقهي جديد نبودند و خودشان را امام نمي دانستند و آنچه به عنوان انحصار مذهب اهل سنت در اين چهار مكتب فقهي صورت گرفت بعداز اين چهار نفر صورت گرفت .

تفصيل اين مطلب را از ك بیشتر ...
نزدیکترین مذهب اهل سنت به شیعه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ائمه مذاهب چهارگانه و اهل‌بیت(ع) برای پاسخ به این سؤالات که بسیار مهم و ضروری نیز می‌نماید، باید لایه‌های پنهان و سطور کمرنگ تاریخ را به دقت و وسواس جست‌وجو نمود تا چهره مخفی این امامان مذاهب را که با اغراض سیاسی و اهداف اقتصادی پوشیده مانده، به طو بیشتر ...
شيعه نشدن اهل سنت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اين شبهه سخن جديدي نيست كه به تازگي مطرح شده باشد ؛ بلكه در طول تاريخ و حتي در زمان خود امير المؤمنين عليه السلام نيز مطرح بوده است كه در ادامه به تفصيل به آن مي‌پردازيم: اوّلاً: برخي از افراد در هر دين و مذهبي كه باشند، مذهب برايشان معنا و مفهومي ند بیشتر ...
جمعيت اهل سنت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اکثریَت ملاک حقّانیّت نیست.خداوند فرمود:« و اگر از بيشتر كسانى كه در روى زمين هستند اطاعت كنى، تو را از راه خدا گمراه مى كنند؛ آنها پيروى مى‏نمايند مگر از گمان وتنها به حدس رفتار می کنند.»(الأنعام:116) و فرمود: « آيا آن كس كه دليل آشكارى از پروردگار بیشتر ...
بررسی سازگاری قیام های اخیر مصر با اندیشه سیاسی اهل سنت
نویسنده:
نجمه لب خندق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه اصفهان,
چکیده :
چکیده: این پایان نامه در صدد ارزیابی قیام های اخیر مصریان با مبانی واصول فقه سیاسی اهل سنت به روش تاریخی، فقهی وکلامی است. فقه سیاسی سنتی اهل سنت، مبتنی بر قضایای پسینی است چراکه علمای اهل سنت، روشهای مشروع انعقاد امامت را، مبتنی بر روش انتخاب خلفای راشدین و حتی برخی مبتنی بر روش خلفای اموی و عباسی یعنی زور و غلبه می دانند و بر این باورند که هرگونه قیامی علیه امام به دلیل ایجاد ضرر بیشتر، ممنوع است. با وجود این برخی از علمای تأثیرگذار در مصر طی دو قرن اخیر، موضعی انتقادی علیه حکومت اتخاذ کرده اند. هرچند مبانی سیاسی آنها تا حدی تغییر کرده است ولی با وجود این تغییرات باز هم نمی توان قیام های اخیر مردم مصر را توجیه کرد. حال سؤال اصلی اینست که اندیشه ها و رفتارهای سیاسی جریانات سیاسی و نیز عامه مردم مصر در قیام های اخیر، چه میزان با مبانی فقه سنتی اهل سنت مطابقت دارد؟ در پاسخ به این سؤال این فرضیه مطرح می شود که عملکرد مردم در این قیام ها با مبانی فقه سنتی اهل سنت، مطابقت ندارد. بر این اساس قیام های اخیر مردم مصر علیه دستگاه حکومت را هم می توان دنباله ی تکاملی مواضع جدید اهل سنت تبیین کرد که در عصر حاضر به نهایت شکوفایی خود رسیده است و هم براساس فطرت ظلم ناپذیر انسانها که ظلم را از ناحیه ی هیچ جایگاهی نمی پذیرد. ماهیت این قیام ها ماهیت اسلامی با مطالبات دموکراتیک می باشد، لذا نظریه بیداری اسلامی بیشترین تطبیق را با این قیام ها دارد.ابزار گردآوری مطالب در این رساله، فیش برداری کتابخانه ای است. این تحقیق از نظر بررسی تفصیلی فقه سنتی اهل سنت،‌ و مقایسه آن با عملکرد اخیر مردم مصر،‌ تحقیقی بدیع بوده و نتایجی مانند عدم تطبیق رفتارهای سیاسی مردم با فقه سنتی خود و نیز تأثیرگذاری این رفتارها بر اندیشه سیاسی اهل سنت، از یافته های این رساله است کلید واژه ها: قیام مصر، اندیشه سیاسی، اهل سنت، امامت، اخوان المسلمین
بررسی تطبيقی آيه ولايت در تفاسير فريقين
نویسنده:
ابراهيم كلانتری، محمدرضا عبدالله پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
آيه 55 مائده، از آيات چالشی و مورد اختلاف ميان علما، انديشمندان و مفسران فريقين است. دليل اصلی اين اختلاف، وجود واژه «ولی» و عبارت «الذين آمنوا...» در تركيب آيه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولين شيعه ارائه كرده اند و در ضمن بيان ديدگاه های خود، ايرادهايی به ديدگاه مفسران شيعی وارد كرده اند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولی را در آيه ولايت، به معنای دوستی، ياری، محبت و... پنداشته اند و مصداق «الذين آمنوا...» را منحصر در علی (ع) نمی دانند، اين در حالی است كه مفسران و علمای شيعه، ولی را به معنای سرپرستی، ولايت در تصرف، ولايت سرپرستی و... گرفته، تنها مصداق كسی كه در حال نماز صدقه داده است، حضرت علی (ع) می دانند. اين دو برداشت متفاوت در تفسير آيه، سرچشمه اختلاف بين علمای فريقين گشته است. اين مقاله با روش استنادی، تحليلی به بررسی و نقد پرداخته و در نهايت با تکيه بر ادله ای چند به اثبات ديدگاه مفسران شيعه پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
نقد دیدگاه فخررازی در تفسیر آیه 54 مائده
نویسنده:
جعفر انواری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
برخی از مفسران اهل سنت از جمله فخررازی، در برداشت های تفسیری خود کوشیده اند تا از آیه 54 سوره مائده برای اثبات خلافت خلیفه نخست استفاده نمایند. فخررازی در تفسیر این آیه چنین ادعا می کند که آیه شریفه مبارزه کنندگان با مرتدان پس از رحلت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله را ستایش می کند و ابوبکر رهبر مبارزان و مصداق روشن ویژگی های مطرح شده در آیه شریفه است. بنابراین او محبوب خدا بوده و در نتیجه در ادعای خلافت خود صداقت دارد. در این مقاله تفسیر و برداشت فخررازی و دیگر عالمان اهل سنت در بوته نقد نهاده می شود و ناکارآمدی استدلال به این آیه شریفه بر مدعای آنان تبیین می گردد.
صفحات :
از صفحه 83 تا 100
  • تعداد رکورد ها : 524