جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 319677
تمایز جمع تشبیه و تنزیه در فلسفه و عرفان
نوع منبع :
مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جمع تشبیه و تنزیه در کلام حکما غیر از جمع آن دو در کلام عرفاست. حکما سخن معتزله و اشاعره را باطل می دانند و خدای تعالی را به اوصافی نامحدود متّصف می دانند که عین ذات اوست. عرفا در جمع تنزیه و تشبیه، تنزیه را ناظر به مقام اطلاق و تشبیه را ناظر به مقام تقیید می دانند.
بررسی تطبیقی عرفان عملی اسلامی و مسیحیت ارتدوکس: بر پایه رساله سیر و سلوک سید بحرالعلوم و فیلوکالیا
نویسنده:
مرتضی کربلایی؛ طیبه طبایی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مدرسه عالی شهید مطهری,
چکیده :
عرفان عملی به تبیین مسائل و راه‌کارهای سیر و سلوک یعنی مسیر رسیدن به خدا می‌پردازد. در باب عرفان عملی اسلامی و مسیحیت ارتدوکس نه تنها کاری به صورت مقایسه‌ای بلکه به صورت مجزا نیز صورت نگرفته است. با توجه به رواج معنویت‌های غیردینی، این تحقیق ضروری به نظر می‌رسید. این رساله برای این مقایسه از اسلام رساله سیر و سلوک منسوب به بحرالعلوم و از مسیحیت ارتدوکس، کتاب فیلوکالیا را برگزیده و در سه بخش مسئله، راه‌کار و غایت به بررسی نظام اندیشه این دو کتاب پرداخته است‌. نتیجه بررسی‌ها شباهت‌های معناداری در عرفان عملی این دو دین را به اثبات می‌رساند که با وجود تفاوت در پاره‌ای جزئیات در کلیت خود مطابق و هم‌راستا و هم‌روش هستند. بیشترین شباهت در این دو عرفان در زمینه ذکر (به تعبیر اسلامی) و نیایش عیسی (به تعبیر مسیحی) دیده می‌شود. ذکر یا نیایش را می‌توان به طور خلاصه در تکرار کلامی، ذهنی یا قلبی مفهوم یا صورتی خاص خلاصه کرد که به تدریج سالک را به مرحله فراغت و سکون قلبی و به تعبیر اسلامیِ آن، به حالت کامل نفی خواطر می‌رساند.
تصحیح و شرح رساله سیروسلوک منسوب به سید بحرالعلوم
نویسنده:
شرح: مرتضی کربلایی؛ تصحیح و تحقیق: مهدی حاجیان
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مدرسه عالی شهید مطهری,
شرح الإشارات و التنبیهات الجزء الثانی من الحکمة
نویسنده:
نصیرالدین طوسی؛ تحقیق: حسن حسن زاده آملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه بوستان کتاب,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شرح الاسما الحسنی
نویسنده:
الحسین الهمداني درود آبادي؛ تحقیق و تعلیق: محسن بیدارفر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بیدار,
کتاب‌ سر الاسرار
نویسنده:
عبدالقادر گيلاني‌؛ ترجمه‌: مسلم‌ زماني‌، کريم‌ زماني‌؛ تحقیق: خالد محمد عدنان الزرعی، محمد غسان نصوح عزقول
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
نی,
بررسی تحلیلی «معنا» به‌عنوان متعلَق ادراک وهمی و نقش آن در شکل‌گیری روش و معرفت تجربی از دیدگاه ابن‌سینا
نویسنده:
روح الله فدائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ابن‌سینا وظیفه اصلی قوه واهمه را ادراک «معانی» می‌داند و بالتّبع سایر کارکردهای این قوه باید در پرتو این نوع ادراک تبیین‌شود. مقصود اولیه و مشهور او از «معنا» امری ذاتاً نامحسوس است که در محسوسات جزئی تحقق دارد و مصادیق مختلف آن به‌نوعی قابل‌اندراج تحت دوگانه موافقت (ملائمت) و مخالفت (منافرت) اند؛ به‌این‌جهت می‌توان میان این دسته از معانی و عوارض خاصه موجود ارتباط برقرارکرد؛ البته با این تفاوت که معانی هیچگاه حالت اضافی خود نسبت‌به امر محسوس را، نه در مقام تحقق و نه در مقام تصور، ازدست‌نمی‌دهند؛ بااین‌حال ابن‌سینا مقصود دیگری از معنا را نیز به‌عنوان متعلَق ادراک واهمه مدنظر داشته‌است. این معنا همان ارتباط و نسبت میان صور محسوس است که از اشیاء و هویات محسوس خارجی ادراک ‌می‌گردد. چنین معنایی در عین نامحسوس بودن، برخلاف معنای اول، برگرفته و قابل‌فروکاست به محسوسات است. مبتنی‌بر سنخ دوم معنا، می‌توان چگونگی تعمیم‌یافتن حکم محسوسات به امور نامحسوس را در وهمیات تبیین‌کرد. همچنین این تعمیم‌بخشی در حوزه اشیاء محسوس و ویژگی‌های ‌آن‌ها موجب شکل‌گیری استقرا می‌گردد. باتوجه‌به اینکه ابن‌سینا تجربه را حاصل اجتماع استقرای حسی و قیاس عقلی می‌داند، می‌توان نتیجه‌گرفت که واهمه و معانی ادراکی آن در شکل‌گیری روش و معرفت تجربی نقشی محوری ایفا‌می‌کنند.
صفحات :
از صفحه 25 تا 52
نشست علمی «هوش مصنوعی از منظر معرفت‌شناسی»
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نشست هوش مصنوعی با موضوع تبیین حکمرانی هوش حکمی
شخص محوری:
عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی
نوع منبع :
مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 319677