جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
الف: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره معاصر
>
امام خمینی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
تعداد رکورد ها : 2699
عنوان :
بررسی تاریخی-تحلیلی نظریه تجلی در عرفان اسلامی
نویسنده:
نگین مشرفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
تجلی
,
ابن عربی
,
عرفان اسلامی
,
وحدت وجود
,
عرفان اسلامى
,
تاریخ عرفان اسلامی
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
,
نظریه تجلی
کلیدواژههای فرعی :
اعیان ثابته ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تفسیر کشف الاسرار (میبدی) ,
ظهور ,
جهان بینی عرفانی ,
انکشاف ,
تجلی خدا در قلب عارف ,
مرتبه ذات حق ,
جهان بینی عرفانی ,
اهل بیت(ع) ,
انسان کامل (کلام) ,
قرآن ,
اشراق ,
پیامبر ,
کشف المحجوب هجویری ,
قرآن ,
اعیان ثابته ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
حضرت غیب مطلق ,
ظهور عالم ,
مراتب تجلی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
نظریه تجلی در قرآن ,
نظریه تجلی در روایات ,
پنج عالم ,
مرتبه غیب ثانی ,
مرتبه ارواح ,
مرتبه حس و شهادت ,
مرتبه جامع جمیع مراتب ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
یکی از مهمترین نظریه های تبیین نظام هستی، نظریه تجلی است. اهمیت نظریه تجلی از آن جهت است که یکی از مسائل اساسی در عرفان نظری که وحدت وجود است از طریق آن قابل تبیین است؛ و همچنین در عرفان عملی منشأ احوال و مقامات عرفانی است. موضوع این مقاله، بررسی سیر تاریخی نظریه تجلی از آغاز دوره اسلامی تا کنون است. ما در این نوشتار ابتدا به بررسی معانی لغوی و اصطلاحی واژه «تجلی» و سپس به نظریه تجلی از دیدگاه ابن عربی و پیروانش پرداخته و مراتب آن را تبیین می نماییم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی عرفانی امام خمینی و ابن عربی در اندیشه سیاسی و اجتماعی
نویسنده:
زهرا سادات کبیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
عرفان نظری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی حضرات خمس از دیدگاه قیصری و امام خمینی
نویسنده:
سید محمود یوسفثانی، حسین زحمتکش زنجانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قیصری
,
عرفان ابن عربی
,
عرفان اسلامی
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
,
حضرات خمس
,
امام خمینی
کلیدواژههای فرعی :
توحید عرفانی ,
صفات الهی ,
عالم ملک ,
ولایت مطلقه ,
عالم فرشتگان ,
پیامبران اولوالعزم ,
انسان کامل (کلام) ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه نوافلاطونی ,
مُثُل ,
قرآن ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسم ملک ,
حضرت غیب مطلق ,
ظهور اسماء ذاتی اولی ,
عالَم غیب مطلق ,
عالَم شهادت مطلق ,
عالَم مثال متصل(مقابل منفصل) ,
عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت) ,
عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت) ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
عالَم مُلک(قسیم عالم لاهوت و جبروت و ملکوت) ,
مظهر حضرت غیب مطلق ,
مقام احدیت(مقابل مقام واحدیت) ,
مقام واحدیت(مقابل مقام احدیت) ,
حقیقت علویه (ع) ,
جایگاه انسان کامل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
حضرات خمس، حقیقتی جامع در عرفان اسلامی است که نخستین بار در مکتب ابنعربی و توسط خود او به شکل مصطلح آن مطرح شد. حضرات خمس ناظر بر درجات و مقامات وجود مطلق و مراتب کلّی هستی است که موطن ظهورات و تجلیات حق تعالی میباشد. قیصری و امام خمینی که هر دو متأثر از آموزههای مکتب ابنعربی هستند، تمایز آرای آشکاری با یکدیگر و با سایر عرفا در این زمینه دارند و در برخی موارد، ابداعاتی را نیز میتوان در آنها سراغ گرفت. به اعتقاد ایشان مراتب وجود، منحصر در پنج حضرت است که عبارتند از: لاهوت، جبروت، ملکوت، ملک و انسان کامل. از میان این حضرات، لاهوت، جزء مراتب ذات بوده و بر مرتبه ذات واحدیت اطلاق میشود. سه مرتبه دیگر نیز از جمله مراتب خارج محسوب میگردند. همچنین انسان کامل، جامع حضرات پیشین است و از آن تحت عنوان کون جامع یاد میشود. گونه رویکرد قیصری و امام خمینی به موضوعات عرفانی و از جمله حضرات خمس، تحت تأثیر سنتی است که از آن برخاستهاند؛ بدین لحاظ عرفان امام خمینی، رنگ و بوی عرفان شیعی دارد. تطبیق آرای قیصری و امام در مواردی؛ نظیر مفهوم وجود، اسماء و صفات الهی، مفاتیح غیب، عماء، مراتب ذات حق، مراتب خارج، انسان کامل و نظایر آنها که همگی داخل در مقوله حضرات خمس هستند، اختلافات مبنایی ایشان را در این زمینه به خوبی تبیین میکند. تضارب تأملات عرفانی این دو عارف برجسته، بهویژه در مسئله حقیقت محمدیه و اضافه شدن حقیقت علویه در عرفان امام، جلوه بیشتری مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فقهی روایات تغنی در قرائت قرآن
نویسنده:
محمدصادق یوسفی مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غنا
,
مسایل جدید فقهی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرائت غنائی قرآن
,
قرائت قرآن با صوت حسن
,
قرائت قرآن با ترجیع
,
کراهت غنا
,
حرمت غنا
,
غناء (آوازخوانی)
,
تغنی
,
تطریب
,
تحسین صوت
,
ترجیع
,
تحزین
,
قرائت قرآن در روایات
,
روایات تطریب قرآن
,
روایات نهی از تغنی
کلیدواژههای فرعی :
آیه 17 انبیاء ,
آیه 18 انبیاء ,
آیه 32 احزاب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
امام خمینی
چکیده :
یکی از مسائل مطرح در مورد قرائت قرآن، قرائت غنایی است. گرچه حکم قرائت غنایی فی الجمله روشن است، اما مفهوم آن وضوح لازم را ندارد، از این رو مورد بحث فقها قرار گرفته است. در این نوشتار با توجه به اینکه مفهوم و حکم قرائت غنایی متوقف بر شناخت مفهوم و حکم غناست، نخست به اختصار مفهوم و حکم غنا بررسی شده است. سپس با عنایت به نقش کلیدی روایات در تغنی به قرآن، تفکیک موضوعی آنها مورد توجه قرار گرفته و با تفکیک روایات جواز قرائت با صدای حزین، نیکو و دارای ترجیع، از روایات جواز تغنی به قرآن و بررسی دقیق سندی و دلالی آنها، محل تعارض اصلی روایات جواز تغنی به قرآن با روایات عدم جواز تغنی به قرآن و روایات عام نهی از غنا مشخص شده است. آن گاه دیدگاه جواز تغنی به قرآن و دلایل آن بررسی و مورد نقد قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 28 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام و نظریه جنگ عادلانه
نویسنده:
محمد لنگهاوزن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه جنگ عادلانه
,
فلسفه سیاسی اسلام
,
اسلام و جهاد
,
فلسفه سیاست
کلیدواژههای فرعی :
نظریه اخلاقی ,
قرآن ,
جهاد ( فقه) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
pacifism ,
Contingent pacifism ,
دین و جنگ ,
جنگ در قرآن ,
Proportionality ,
Purpose to Achieve Peace ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
برخی بر این اعتقادند که نظریه جنگ عادلانه با آگوستین آغاز شده است. این آموزه بیشتر به منزله یک آموزه دینی گسترش یاقت، ولی پس از دوره اصلاح گرایی گونه های سکولار این نظریه برجسته تر شد. «جنگ عادلانه» با «جنگ مقدس» در تقابل است چون جنگ های صلیبی از سوی بسیاری از مسیحیان جنگ مقدس تلقی می شده است جهاد را نیز غالبا معادل اسلامی جنگ مقدس فرض کرده اند؛ ولی سعی من در این مقاله اثبات این امر است که جهاد نکات مشترک بسیاری با سنت جنگ عادلانه دارد. نظریه پردازان متاخر، از اصطلاح «صلح گرایی جنگ عادلانه» و یا «صلح گرایی مشروط» استفاده کرده اند تا به توصیف این دیدگاه بپردازند که در شرایط جنگ های مدرن، نظریه جنگ عادلانه وارد شدن به جنگ را از نظر اخلاقی نادرست می داند. در این مقاله استدلال شده است که اخلاق جنگ و صلح در اسلام را شاید بتوان به گونه ای تفسیر کرد که با صلح گرایی جنگ عادلانه که برپایه نظریه جنگ عادلانه غرب استوار است سازگار باشد. در حال حاضر نزاع های مسلحانه شرایط ملاک هایی را که اسلام برای توجیه اخلاقی جنگ عادلانه قایل شده است، دارا نیستند، پس این نکته را می توان به منزله دلیلی برای صلح گرایی مشروط جنگ عادلانه اسلامی تلقی کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی تأویل عرفانی ابنعربی با مباحث هرمنوتیکی معاصر
نویسنده:
مسعود حاجی ربیع
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن عربی
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
قرآن
,
تفسیر عرفانی
,
هرمنوتیک عرفانی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
ادراک انسان ,
معرفت اصول دین ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
هرمنوتیک فلسفی ,
هرمنوتیک کلاسیک ,
هرمنوتیک رومانتیک ,
کلمات ظاهر قرآن ,
تفسیر باطن قرآن ,
تفسیر ظاهر قرآن ,
اصول شریعت ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
عقل عرفی ,
رعایت ظاهر ,
حدوث و بقای تأویل ,
تکثر بطون ,
سعه وجودی عارف ,
تفکر هرمنوتیکی ,
معیار تاویل ,
هویت جمعی کلام خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
مسألهی ما در این پژوهش، فهم هرمنوتیک عرفانی قرآن در اندیشهی ابنعربی است. البته در عرفان ابنعربی، واژهی هرمنوتیک وجود ندارد و اصطلاح تأویل اصطلاحی است که میتواند با واژهی هرمنوتیک معادل باشد. پس ما میتوانیم برای درک مراد عارف از هرمنوتیکِ قرآن، در باب تأویلِ عرفانی پژوهش کنیم. برای آنکه بدین مسأله پاسخ دهیم، از مدخل هرمنوتیک کلاسیک، رمانتیک و فلسفی، در فهم هرمنوتیک عرفانی قرآن وارد شدهایم و با بیان تفاوت تأویل عرفانی با آنها، بدین نتیجه رسیدهایم که هرمنوتیکِ قرآن هرمنوتیک خاصی است و کاملاً بر این هرمنوتیکها منطبق نیست. سپس کوشیدهایم که بر مبنای منابع اصلی عرفان و با پردازش و تحلیل آنها، دربارهی حقیقت این نوع هرمنوتیک و شاخصههای آن تحقیق به عمل آوریم. بر اساس این تحقیق، عارف تفسیر جدیدی از ظاهر قرآن و بهعبارتدیگر، متن قرآن ارائه میدهد. مبنای این نگرشْ هویت جمعی و کلوار سخن خدا و ارتباط نظاممند و کلوار آن با وجود و بطون هستی است. نزد عارف، معنا مراتبی بالاتر از محسوسات دارد، که فهم عموم مردم از آنها آسان نیست. ما سعی کردهایم که راههای ارتباط اذهان عموم را با یافتههای عارف از قرآن به دست آوریم. علاوهبراین، عارف در هرمنوتیک عرفانی قرآن، مطالبی را بیان میکند که نزد اذهان، محتمل الصدق و الکذب است. ما کوشیدهایم معیارهایی عمومی برای تشخیص درست از نادرستِ تفاسیر هرمنوتیکی عارف از قرآن به دست دهیم. در برخی مواقع هم کوشیدهایم مدعیات مرتبط با هرمنوتیک عرفانی قرآن را منقح کنیم و در شکل قاعدهای کلی سامان بخشیم. روش ما در این تحقیق، عقلی است. هدف اصلی ما تحقیق در چیستی هرمنوتیک عرفانی قرآن و هدف فرعی آن توسعهی کمی و کیفی نگرش عارف به تأویل قرآن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش اجتهاد در تدوین علوم انسانی اسلامی
نویسنده:
حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم دینی
,
اصطلاحنامه فقه
,
اجتهاد
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
علوم انسانی (سایر)
,
تدوین علوم اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
معارف دینی ,
جامعه شناسی ,
مجتهدان ,
علم نفس ,
حوزه علمیه ,
جامعیت اسلام ,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی) ,
روانشناسی دین ,
فلسفه الهی ,
فلسفه اسلامی ,
قرآن ,
نصوص دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
با توجه به قلمرو وسیع دین مبین اسلام و شمول آن نسبت به مسایل فردی، اجتماعی، روحی، جسمی، مادی، معنوی و همه ابعاد و شئون انسانی و ارتباط تنگاتنگ علوم انسانی همچون روانشناسی، جامعه شناسی، حقوق، سیاست، تعلیم و تربیت با جنبههای معنوی و روحی و فردی و اجتماعی انسان، پیوند عمیق اسلام و علوم انسانی روشن میگردد. هم چنین نحوه دست یابی به معارف قرآن و سنت و عقل بدیهی و قریب به بدیهی نیز جز با تلاش علمی و با مهارت در متون و منابع دینی از طریق آشنایی عمیق با لغت، ادبیات، فصاحت و بلاغت، رجال، قواعد تفسیر و حدیث، قواعد اصول، مباحث عقلی و ملازمات عقلی و امثال آن نیست؛ این امور نیز همان اجتهاد مصطلح است؛ پس تنها راه دست یابی به علوم انسانی اسلامی، بهره گیری از اجتهاد است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه اخلاق و آزادی انسان را از نظر قرآن بیان نمایید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اخلاق و آزادي دو مفهوم و دو مقوله مستقل هستند كه جداگانه بايد تعريف شوند و سپس رابطه و پيوستگي اخلاق و آزادي انسان را از منظر قرآن بررسي نمائيم. اما تعريف اخلاق: بزرگان براي علم اخلاق تعاريف متعدد و متنوعي ارائه كردهاند. آنچه در اين مختصر قابل بيان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فضایل اخلاقی
,
آزادی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
حقوق دیگران ,
اختیار انسان ,
انسان و آزادی ,
آزادی اجتماعی ,
دین و آزادی اجتماعی ,
دین و آزادی اقتصادی ,
دین و آزادی عقیده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجّه به آیة «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»(آلعمران/104)، خیر چیست و آیا در همة زمانها یکسان است. معروف و منکر چه بوده و شرایط آمر و ناهی چیست؟ واجب است یا مستحب؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
چه رابطهاي با رستگاري دارد؟ گروهي است يا انفرادي؟ عواقب ترك آن چيست و زمان آن كي است تفاوت يدعون با يأمرون چيست؟ ابتداء ترجمة آيه: «بايد از ميان شما، جمعي دعوت به نيكي، و امر به معروف و نهي از منكر كنند و آنها همان رستگارانند.» 1. خير چيست و آيا در
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خیر
,
آیه 104 آل عمران
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
مسائل اجتماعی در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
وجوب امر به معروف و نهی از منکر ,
اصل امر به معروف و نهی از منکر ,
وجوب عقلی امر به معروف ,
عدالت آمر و ناهی ,
تکلیف آمر و ناهی ,
آداب امر به معروف و نهی از منکر ,
عمل آمر و ناهی ,
سعی در امر به معروف و نهی از منکر ,
امر به معروف و نهی از منکر در قرآن ,
آثار امر به معروف و نهی از منکر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه ابن عربی درباره خاتم الاولیا
نویسنده:
محمد نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ولایت
,
مهدویت
,
مقامات عرفانی
,
خاتم ولایت
,
مهدویت
,
ولی کامل
,
ملک (اسماء ذات الهی)
,
خاتمیت نبوت
,
انسان کامل (کلام)
,
ابن عربی
,
ختم ولایت
,
خاتم الاولیا
,
ولی کامل
,
حقیقت محمدیه (ص)
,
عرفان اسلامی
,
پیامبر
,
تجلی
,
ولایت
,
سالک
,
عرفان نظری
,
ظهور(احکام تعین اول)
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
اختلاف تشکیکی ,
فنا ,
جانشینی ,
اسماء الهی ,
شیعه و سنی ,
قیام ,
دوران آخر الزمان ,
قرب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
یکی از موضوعات مهم در تصوف و عرفان اسلامی، موضوع خاتم الاولیاست. سوال اصلی این پژوهش دیدگاه محیی الدین ابن عربی درباره خاتم ولایت است. عموما به ابن عربی نسبت داده شده است که خود را خاتم الاولیا معرفی می کند. چنانکه نسبت ختمیت ولایت به عیسی (ع) نیز به صراحت در مکتوبات او موجود است.پژوهش پیش رو، بعد از واژه و اصطلاح شناسی «ولی» و «ولایت» و تبیین اهمیت و جایگاه موضوع در عرفان اسلامی، به دیدگاههای ابن عربی ـ از میان مهم ترین کتب و آثارش که اصلی ترین متون عرفان نظری به شمار می رود ـ می پردازد و پس از نقل سخنان مضطرب و گاه متناقض پدر عرفان نظری در این باره، با عنایت به برداشت نزدیک ترین شاگردان و برخی از مهم ترین شارحان آرای ابن عربی از گذشته تا کنون، جمع بندی و نتیجه گیری می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
تعداد رکورد ها : 2699
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید