جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 46
معرفة المعاد المجلد 2
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی؛ مترجم: عبدالرحیم مبارک
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الحجة البیضاء,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معرفة المعاد»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می‌ رود. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه‌ السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده‌ اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان‌ های جذاب و شیرینی اشاره می‌ کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوين و مباحث جلد دوم عبارتند از: المجلس الثامن: النجاة فی الایمان بالله طوعاً و اتباع احکام الدین تعبداً، المجلس التاسع: لیس علی اولیاء الله خوف و لا حزن و لا سکرات موت، المجلس العاشر: الحاق المؤمنین باولیاء الله و المنکرین باولیاء الشیطان، المجلس الحادی عش: ممیزات عالم الطبع و عالم المثال و عالم القیامة، المجلس ثانی عشر: ممیزات عالم الطبع و عالم البرزخ و عالم القیامة، المجلس الثالث عشر: مفترق طریقی السعادة و الشقاء یضبح فی البرزخ طریقا و احداً، المجلس الرابع عشر: تجلی الانسان و اعماله فی عالم البرزخ فی صورتهما الملکوتیة
تنويريون و الصراع مع المقدسات
نویسنده:
نورالدين ابولحيه
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
جسمانى يا روحانى بودن عذاب قبر
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عذاب قبر جسمانى و روحانى است ؛ ولى جسم و بدنِ برزخى معذّب است. البته بدن مادى و دنيايى نيز از عذاب يا ثواب روح، تأثيرپذير خواهد بود .<BR>توضيح مطلب با توجه به دو نكته روشن مى‏شود:<BR> قبر , عذاب قبر
جسمانی یا روحانی بودن عذاب قبر
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عذاب قبر جسمانى و روحانى است؛ ولى جسم و بدنِ برزخى معذب است، نه بدن مادى و دنيايى. توضيح مطلب با توجه به دو نكته روشن مى‏شود: 1. روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادى، خود را با بدن برزخى و قالب مثالى مى‏يابد و مى‏بيند. در واقع، روح آدمى با رفتن ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
حیات برزخی از منظر حکمت متعالیه، قرآن و سنت
نویسنده:
علی محمد قاسمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
چکیده :
بدن ابزارى براى نفس مجرّد انسانى است که به وسیله آن مى‌تواند استعدادهاى نهفته خود را متبلور و شکوفا سازد. نفس، پس از قطع علاقه از بدن، در وعائى دیگر به نام عالم «برزخ» یا عالم «مثال»، با تعلق گرفتن به «قالب مثالى» یا «جسم برزخى»، به حیات خود ادامه مى‌دهد؛ حیاتى که همراه لذایذ یا رنج‌هاى ویژه‌اى است که نتیجه افکار، عقاید، اعمال، صفات و ملکات راسخ در نفوس در طول حیات دنیوى خواهد بود. این نوشتار، ابتدا به اثبات برزخ، از منظر حکمت متعالیه، قرآن و سنّت مى‌پردازد، سپس به برخى ویژگى‌هاى برزخ و برزخیان اشاره مى‌کند، و آن‌گاه دیدگاه برخى از فلاسفه را که معتقدند در برزخ، «تکاملى براى افراد وجود ندارد» به نقد کشیده است. نویسنده معتقد است فلسفه، هرگز نمى‌تواند مدعى شود که براى برزخیان ارتقاى درجه و تکامل یا سقوط بیشتر امکان ندارد، به علاوه این دیدگاه نه تنها مخالف بسیارى از روایات وارده در مورد عالم برزخ است، که با ظاهر برخى از آیات شریفه قرآنى نیز سازگارى ندارد.
صفحات :
از صفحه 53 تا 85
عالم قبر (برزخ)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
از باب مقدمه ذكر اين نكته ضرورى است كه عالم برزخ واسطه‏اى است ميان عالم دنيا و عالم قيامت كه از تجردى غير تام برخوردار است يعنى موجودات برزخى هر چند مادى نيستند اما برخى لوازم ماده مانند مقدار و شكل را دارا مى‏باشند. روح انسان پس از مرگ به بدنى مثالى بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا همه انسان‌ها عذاب قبر دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
فشار قبر نوعي عذاب است. مؤمن ناب و محض، عذاب قبر هم ندارد. اگر مؤمن به بعضي گناهان آلوده بود، ممكن است در حال احتضار كمي مشكل داشته باشد يا در قبر اندكي سختي ببيند تا پاك شود؛ ولي اگر مؤمني ايمان ناب داشت، در حال احتضار يا قبر، هيچ عذابي نمي‌بيند. بع بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
آيا قبر و برزخ مؤمنين و ظالمين يكسان خواهد بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : وضعيت حال مؤمنين و گنه كاران قطعاً از همان بدو مرگ يكسان نخواهد بود. چانچه روايتي است از امام علي ابن الحسين كه مي فرمايد: «انّ القبر روضة من رياض الجنّة او حفرة من حفر النيران»(1): قبر باغي از باغهاي بهشت و يا حفره اي از حفره هاي دوزخ است لذا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 کسانی مثل هندیها که مردگان خود را می سوزانند و خاکستر آنها را پخش می کنند آیا مردگان آنها فشار و عذاب قبر را دارا هستند و اگر دارا هستند فشار از کجا بر آنها وارد می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عالم برزخ واسطه‌اى است ميان عالم دنيا و عالم قيامت كه از تجردى غير تام برخوردار است يعنى موجودات برزخى هر چند مادى نيستند اما برخى لوازم ماده مانند مقدار و شكل را دارا مى‌باشند. روح انسان پس از مرگ به بدنى مثالى يا برزخى تعلق مى‌گيرد و مقصود ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 46