جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
علم معاد (فلسفه ذیل الهیات بالمعنی الاخص)
>
احوال معاد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 164
عنوان :
آیا تکامل در عالم قیامت وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آیات و روایات، گویاى این حقیقت است که حرکت و تکامل در عوالم بالاتر از برزخ نیز وجود دارد، حتى خود انتقال از عالم برزخ به عالم حشر، به جاى خود، یک تحوّل تکاملى و سرفصلى از حرکت کلى تکامل است؛ چرا که با تحقّق مرگ برزخى (نفخ صور اول)، ارواح از نظ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
تکامل در قیامت
کلیدواژههای فرعی :
احوال اهل قیامت ,
احوال معاد ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا در روز قیامت انسانها اقوام خود را می شناسیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : نسبت به این معنی که من در قیامت من با خواهر ، برادر ، همسر ، پدر و مادرم با هم زندگی می کنیم نیست. ما در قیامت همدیگر را می شناسیم . حتی بهشتیان و جهنمیان هم همدیگر را می شناسند وقتی با هم روبرو می شوند . در قرآن داریم که قیامت این قدر هول ان
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احوال اهل قیامت
,
معاد(کلام)
,
احوال معاد
,
قیامت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا عالم قیامت مانند عالم برزخ در ملکوت جهان قرار دارد یا مانند عالم دنیا تغییر و تحولات دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : دربارهء اين كه عالم قيامت و بهشت و جهنم كجا است , بين مفسران و علماي اسلام اختلاف نظر وجوددارد. برخي مي گويند: ملكوت در آسمان است . آنان براي نظر خود به آيهء .(1) استفاده مي كنند و مي گويند: مراد از بهشت است . بنابراين , آيه صراحت دارد بهشت ,
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
احوال معاد
,
قیامت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لطفا به 2 سوال ذیل پاسخ دهید. الف ـ به هنگام برپایی قیامت و در هم پیچیده شدن کوهها، ستارگان و ویرانی منازل، قرآنهایی که در خانهها هست چه میشوند؟ ب ـ کسانی که در حرم مطهر یا مساجد هستند، آیا از بین میروند یا اصلا چیزی احساس نمیکنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : الف ـ بر اساس آيات بسياري، به هنگام قيامت، نظام كنوني جهان در هم ميريزد; آسمانها در هم پيچيده، از هم ميشكافد، زمين در هم كوبيده ميشود، كوهها به حركت در ميآيد; و...: "وَ فُتِحَتِ السَّمَآءُ فَكَانَتْ أَبْوَ َبًا # وَ سُيِّرَتِ الْجِ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
احوال عالم قیامت
,
احوال معاد
,
قیامت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
حشر ,
قیامت ,
روز قیامت ,
احوال اهل قیامت ,
چگونگی قیامت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رساله مثالیه نوریه (شیخ بهاء الدین محمد بن علی لاهیجی) : سال 1، شماره 1 : حکمت اسراء
نویسنده:
احسان فتاحی اردکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم مثال ها
,
مُثُل
,
عالم ارواح(قسیم عالم مثال و اجسام و معانی)
,
رساله مثالیه نوریه
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
بدن مثالی ,
نفس ناطقه ,
عالم البرزخ ,
التناسخ ,
قیامت ,
عالم غیب ,
اشراقیون ,
نور اسفهبدیه ,
عالم غیب(کلام) ,
عالم برزخ ,
قرآن ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
بدن مثالی ,
احوال معاد ,
قیامت ,
تناسخ ,
حشر نفوس انسانیه ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
رساله مثالیه در مسئله عالم مثال و به قلم شیخ بهاء الدین محمد لاهیجی است. به گفته محدث ارموی او همان قطب الدین محمد بن علی اشکوری است که کتاب محبوب القلوب را نوشت. در این رساله از ویژگیهای عالم مثال، شواهد اثبات آن از آیات و روایات و عقل، چگونگی تعلق نفس به بدن مثالی، مثل افلاطونی، تناسخ و امر معاد جسمانی بحث شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن کریم گاهی قیامت را چنان توصیف می کند که گویی، افرادی وارد آن شده و نتیجه ی عملشان را دیده اند. ولی گاهی نیز از وصف قیامت به نظر می رسد در آینده نه چندان دور قرار است اتفاق بیفتد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در بسياري از آيات قرآن كريم به وجود بهشت و جهنم تصريح شده است، و بايد دانست كه مقصود همة آيات بهشت و جهنم موعود نمي باشد، بلكه در برخي از آيات بهشت آدم و حوا و در بعضي از آيات بهشت و دوزخ برزخي موردنظر است. و روشن است كه از آيات مربوط به بهشت آدم و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احوال معاد
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
معاد شناسی در قرآن
,
برزخ و قیامت
,
قیامت در قرآن
,
توصیف بهشت و جهنم در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
بهشت و جهنم ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
اوصاف بهشت و جهنم ,
توصیف بهشت و جهنم در قرآن ,
وجود فعلی بهشت و دوزخ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه های بدن برزخی بررسی و نقد
نویسنده:
موسی ملایری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابدان
,
عالم برزخ
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
بدن مثالی
,
اجسام جمادی
,
احوال معاد
کلیدواژههای فرعی :
معاد در متون دینی ,
تجسد ارواح ,
حقیقت مثالی ,
بدن دنیوی ,
جسم مثالی ,
عالَم مثال منفصل(مقابل مثال متصل) ,
عالَم مثال متصل(مقابل منفصل) ,
نظریه بدن مثالی ,
نظریه بدن دنیوی ,
نظریه ثنویت بدن برزخی ,
نظریه تجسد روح ,
انکار بدن برزخی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مقاله حاضر به نظریه های مرتبط با بدن برزخی می پردازد، ابتدا آرا مربوطه را در پنج طبقه به عنوان پنج نظریه دسته بندی کرده که عبارتند از: 1- نظریه بدن دنیوی 2- نظریه بدن مثالی 3- نظریه ثنویت بدن برزخی 4- نظریه تجسد روح 5- انکار بدن برزخی. آن گاه به تحلیل و بررسی و نقد هر یک پرداخته است. در انتها به نظریه مستفاد از روایات اسلامی پرداخته و با تقسیم بندی روایات ناظر بر چگونگی بدن برزخی به چهار دسته، به این مساله پرداخته است که چگونه می توان بین روایات یادشده جمع بندی کرد و مدلول نهایی آنها چیست؟ در انتها نظریه بدن مثالی منفصل زمانی، به عنوان نظر مورد قبول عقل و نقل و مختار مقاله پذیرفته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بهشت از دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
مرتضی شجاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
ابن عربی
,
بهشت عارفان
,
احوال معاد
,
بهشت
,
عرفان نظری
,
معادشناسی عرفانی
,
بهشت از نظر ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
معراج پیامبر(ص) ,
کمال حقیقی انسان ,
معراج روحانی ,
کمال نهایی انسان ,
وحدت شهود ,
عرفان اسلامی ,
وحدت وجود ,
بهشت جسمانی ,
توحید اخص الخواص ,
قرآن ,
خود شناسی ,
منازل سلوک ,
فنا ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
حقیقت انسانی(عرفان نظری) ,
عشق روحانی ,
بهشت خواص ,
قرب اتم ,
علم رسمی ,
درک وحدت وجود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
عارفان بهشتی را که به عامه مردم وعده کرده اند، زندان خواص می دانند. از نظر ایشان، بهشت خواص «بهشت معنوی» است. ابن عربی «الجنه» را به معنای لغوی آن یعنی پوشش و ستر به کار برده و لذا ذات انسان را جنت الهی می داند؛ زیرا آدمی، محل تجلی اسم الهی است و از این جهت پوشاننده حق است. آدمی وقتی حقیقت خویش را بشناسد، به کشف وحدت حق و خلق می رسد و با ادراک این معنی به بهشت و سعادت نائل می شود. ابن عربی گاهی «حضرت رسول» را بهشت می داند. در این معنی، وارد شدن به بهشت به معنای اتحاد با «حقیقت محمدی» است، و نعمت بهشتی، رسیدن به سعادت عظیمی است که نتیجه این اتحاد است. سالکی که طالب بهشت حقیقی است، باید به رسول اله اقتدا کرده و به عقل خویش اکتفا نکند تا در سلوک به خطا نرود. معراج پیامبر (ص) جمع میان وحدت شهود و وحدت وجود بود. بنابراین عارفی که میان وحدت شهود و وحدت وجود جمع کند، قرب اتم می یابد، به سعادت عظمی می رسد و صورت «انسان کامل» در او متحقق می شود. وحدت شهود، رویت توحید حقیقی (عین الیقین) است که با فنای عاشق در معشوق حاصل می شود، یعنی عاشق چیزی جز معشوق نمی بیند. اما وحدت وجود علم به این است که تمام وجود یک حقیقت است (حق الیقین). سلوک عارف از این جهت، شبیه معراج پیامبر (ص) است: سالک ابتدا علم به حق دارد که از طریق تفکر در کتاب و سنت (شریعت) حاصل کرده است. سپس در معراج روحانی خویش آن علم را به عین الیقین (وحدت شهود) مشاهده می کند و آنگاه به حق الیقین (وحدت وجود) می رسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 105
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماده، زمان و مکان در عوالم پس از مرگ
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکان
,
حکمت متعالیه
,
اجزاء زمان
,
زمان ( ماهیت )
,
احکام ماده
,
احوال معاد
,
معاد(فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
سلسله مراتب عالم ,
معاد در قرآن ,
هیولی ,
بدن اخروی ,
جسم لطیف مثالی ,
مُثُل ,
جهنم ,
بهشت ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن ,
عالَم طبیعت کلی(مقابل هباء) ,
عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت) ,
دادگاه الهی ,
جسم خاکی دنیوی ,
معاد در روایات ,
ماده ثانویه ,
عالم نفس ,
عالم خواب ,
نفخ صور اول ,
بین النفختین ,
نفخ صور دوم ,
صحنه قیامت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
یکی از پرسش هایی که درباره عوالم پس از مرگ (برزخ، صحنه قیامت، بهشت و دوزخ) مطرح است این است که آیا این عوالم، مجرد است یا جسمانی؟ و اگر جسمانی است، از سنخ جسم خاکی عنصری است یا جسم لطیف مثالی؟ در فلسفه صدرایی تمام این عوالم از جسم لطیف مثالی تشکیل شده است یعنی جسمی که بر خلاف جسم خاکی دنیوی، فاقد هیولای اولی و عاری از هر گونه حرکت و تغییر و زمان و مکان است. بدین ترتیب از دیدگاه صدرالمتالهین نه تنها عالم برزخ، عالم اجسام مثالی است بلکه عالم آخرت هم عالمی لطیف و مثالی است نه عالم جسمانی خاکی عنصری. هدف این مقاله معرفی و تبیین آموزه های وحیانی درباره ویژگی های این عوالم و مقایسه این آموزه ها با نظریات فلسفه صدرایی و نقد و بررسی این نظریات و تبیین جایگاه جسم، ماده، زمان و مکان در عوالم پس از مرگ بر پایه آموزه های قرآنی و روایی معصومان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریه حداقلی دین در حوزه اخلاق
نویسنده:
محمد سبحانی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه دین و اخلاق نزد کانت
,
علم اخلاق
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معرفت شناسی اخلاق
,
نظریه حداقلی دین
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اخلاق اکتسابی ,
عمل اخلاقی ,
آرمان اخلاقی ,
ارزش اخلاقی رفتار ,
حسن و قبح ,
وعد و وعید ,
اصول اخلاقی ,
اخلاق سکولار ,
مفاهیم اخلاقی ,
نیت اخلاقی ,
نیک و بد ,
حکم اخلاقی ,
هنجار اخلاقی ,
رستگاری اسلامی ,
احوال معاد ,
قرآن ,
موعظه ( قرآن ) ,
فضایل اخلاقی ,
اخلاق ارسطویی ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
قدیس اخلاقی ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
پاداش اخروی ,
مکارم الاخلاق ,
دلالت تربیت اخلاقی ,
حکم جزئی اخلاقی ,
اخلاق زدایی ,
استثناء اخلاقی ,
نظریه حداقلی فرمان الهی ,
متن محوری اسلام ,
جهان بینی و اخلاق ,
موعظه الهی ,
مقام قدسی انسان ,
اخلاق ارسطویی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
یکی از مسایل جدید کلامی، «رابطه دین و اخلاق» است. این مساله را از زوایای متعددی می توان بررسی کرد. این تحقیق به یکی از ابعاد آن که جنبه کاربردی دارد یعنی تاثیر دین بر اخلاق، می پردازد. این نوشتار با روش مطالعه کتابخانه ای، درصدد رد نظریه ای است که معتقد است دین به ارزش های فرعی (خادم) که حجم عظیم اخلاق را تشکیل می دهند، نمی پردازد. این پژوهش می کوشد نقش های مهم و اساسی دین در حوزه اخلاق و نسبت به ارزش های اصلی و فرعی در سه حوزه «معرفت»، «توجیه» و «معیار» ترسیم نماید. دین در تبیین خوبی و بدی و همچنین ذکر احکام جزیی اخلاقی، عقل را یاری رسانده و اهداف اخلاقی را بیان می نماید؛ تحسین و تقبیح خداوند به عنوان ناظر آرمانی، رفتار اخلاقی را موجه می سازد. دین، قرب و رضایت خداوند را به عنوان معیار نهایی در اخلاق معرفی می کند. همچنین دین در تربیت اخلاقی و توانبخشی، نقش اساسی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 164
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید