جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 45
آیا چون «ولی» اسم خدا است و تعطیل‌بردار نیست بعد از ائمه ـ علیهم السّلام ـ این ولایت باید با قطب ادامه یابد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اين رابطه شارح گلشن راز در ذيل شعر «پس به هر دوري وليّ قائم است ـ تا قيامت آزمايش دائم است» مي‌گويد كه وليّ از اسماء الهيه است و در جميع ادوار تقاضاي ظهور در مظاهر مي‌كند. فلهذا ولايت دائماًَ باقي است اگر چه نبوت به پايان رسيده است.[1] اين سؤال دا بیشتر ...
آیا رابطه عقل و عشق در نزد صوفیه با رابطه عقل و عشق در نزد حکما یکسان است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
رابطه عقل و عشق از نظر گاه صوفيه تفاوت جوهري با رابطه عقل و عشق از منظر حكما دارد. براي اين كه اين تفاوت به صورت روشن نمايانده شود لازم است جايگاه عقل و عشق را از نظر صوفيه و حكما به صورت جداگانه مورد بررسي قرار بدهيم. 1. عقل و عشق از منظر صوفيه گمان بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آیا عشق که رکن اصلی تصوف است با عقل سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي جواب به اين سؤال ذكر مقدماتي لازم است: مقدمه اول: خداوند در قرآن كريم هدف از خلقت انسان را چنين بيان كرده است: «من جن و انس را نيافريدم جز براي اين كه عبادتم كنند».[1] و براي همين هدف پيامبران را ارسال فرموده است: «ما در هر امتي رسولي برانگيختيم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ضرر رساندن به جسم و روح که در نتیجه ریاضت‎های صوفیانه پیش می‎آید از نظر شرعی چه حکمی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
رياضت در اصل لغت عربي به معناي تمرين و تعليم كره اسب جوان نوسواري است كه راه و رسم خوشراهي به آن ياد داده مي‎شود.[1] سپس در مورد ورزش‎هاي بدني انسان‎ها بكار رفته است. در حال حاضر در زبان عربي به ورزش رياضة مي‎گويند. و در اصطلاح صوفيه به معناي زجر و ت بیشتر ...
آیا صوفیان حق دارند به بهانه ذوبطون بودن قرآن آن را تفسیر به رأی کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اماميه و متصوفه هر دو قائل به ذوبطون بودن قرآن كريم هستند منتها بين اماميه و متصوفه چند فرق اساسي وجود دارد. اول آنكه: اماميه هم به ظاهر قرآن معتقد است و هم به باطنش و هم خود را در قبال ظاهرش مكلف مي‎داند و هم در قبال باطنش به خلاف متصوفه كه ظاهر قرآ بیشتر ...
آیا تصوف مثل فیدئیسم افراطی عقل‌ستیز است یا عقل‌گریز؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از هر چيز بهتر است به بيان چيستي فيدئيسم بپردازيم. فيدئيسم معادلش در فارسي ايمان‌گرايي است.[1] اين نوع طرز تفكر براي خود ويژگي‌ها و ديدگاه‌هاي خاصي را دارا مي‌باشد كه مي‌توان از جمله آنها به موارد ذيل اشاره كرد. 1 . اين واژه در برابر عقل‌گرايي به بیشتر ...
آیا گفته‌های قطب و مرشد می‌تواند حجت شرعی باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به اين سؤال بايد گفت كه دين مبين اسلام براي هدايت انسان‌ها احكام و تكاليفي را عرضه داشته كه هر كس بايد به آن عمل كند تا رستگار شده و به سعادت دنيوي و اخروي برسد. و تنها راه نجات عمل به همين احكام اسلامي مي‌باشد. به همين دليل كه هر انسان عاق بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا در مکتب اسلام عناوین و مناصب قطب، مرشد، درویش،‌وجود دارد یا آنها را صوفیان ابداع کرده‌اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ بايد گفت كه در قرن اول اسلام اثري از گرايشهاي صوفي‌گري در محيط اسلامي ديده نمي‌شد ولي از قرن دوم كه اسلام گسترش زيادي پيدا كرد به دنبال آن علوم و تمدنهاي بيگانه از طريق ترجمه به محيط‌هاي اسلامي راه يافت، و مترجمين كه خود داراي گرايشهاي خاصي بیشتر ...
صوفیه چه برخوردی با آیات قرآن دارند؟ تأویل، تفسیر به رأی یا جمود بر ظاهر آن؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا بهتر است به بيان وتوضيح عناويني چون تاويل، تفسير به رأي و جمود بر ظاهر آيه بپردازيم تا بدين وسيله تبيين نظر متصوفه سريع‌تر و واضح‌تر صورت بگيرد. و اما تأويل كلمه تأويل از اول (بر وزن قول) به معني رجوع به اصل است و موئل (بر وزن موضع) به معني باز بیشتر ...
آیا مکتب تصوف قائل به پلورالیسم دینی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پلوراليسم به معناي تكثر و تنوع و به رسميت شناختن تمام فرهنگها و دينها و زبانها است، به اين معنا كه حقيقت مطلق، نجات و رستگاري منحصر در يك دين و مذهب و پيروي از يك شريعت و آيين نيست بلكه حقيقت مطلق مشترك ميان همة اديان و مذاهب است و اديان و مذاهب، شري بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 45