جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 44
اصول مقدماتی فلسفه
نویسنده:
ژرژ پولیتسر؛ مترجم : جهانگیر افکاری
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: امیرکبیر (سازمان کتابهای جیبی),
چکیده :
رساله «اصول مقدماتی فلسفه» حاصل یادداشتهایی (تقریراتی) است که یکی از شاگردان ژرژ پوليتسر در دوره تحصيلی ۱۹۳۵ـ١٩٣٦ برداشته است. این درسها را وی، در دانشکده‌ى کارگری پاریس تدریس ميکرده است. پوليتسر در مقابله با آلمان نازی کشته شد.
معرفت و واقعیت مقالاتی در بزرگداشت الوین پلانتینگا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Edited by, THOMAS M. CRISP, MATTHEW DAVIDSON, DAVID VANDER LAAN
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این کتاب مجموعه مقالاتی است که توسط جمعی از فلاسفه و معرفت‌شناسان بزرگ معاصر در جشن نامه‌ای برای بزرگداشت پلانتینگا نوشته شده است. ▪️در مقاله اول تومبرلین استاد دانشگاه کالیفرنیا به بحث از حضورگرایی و بالفعل‌گرایی (Actualism and Presentism) می‌پردازد دیدگاه‌هایی که به ترتیب معتقدند جز آن‌چه که حضورا هست چیزی وجود ندارد و جز آن‌چه که بالفعل وجود دارد چیزی نیست. ▪️در مقاله دوم پیتر ون اینوانگن به بحث از عوارض مشخصه می‌پردازد و دو دیدگاه نومینالیسم و افلاطون‌گرایی را مورد بحث قرار می‌دهد. ▪️در مقاله سوم جان ال پولاک به بحث از من و نولیپسیسم می‌پردازد. آیا برای نام‌گذاری و تشخیص نیاز به موجودی به نام " من " هست و یا ربات نیز می‌تواند بنامد؟ او این مساله را در بطن مساله گسترده‌تر رابطه ذهن و بدن مورد تامل قرار می‌دهد. ▪️النئور استامپ در مقاله چهارم به مساله مهم جوهر و تفاوت آن با مصنوعات در متافیزیک آکوئیناس می‌پردازد. ▪️مقاله پنجم مقاله‌ای است از فیلسوف برجسته ویلیام آلستون درباره معرفت‌شناسی و متافیزیک و در پی راه‌هایی است که این دو حوزه به هم می‌پیوندند و با یکدیگر مرتبط می‌شوند. ▪️در مقاله ششم ولترستورف به مساله خود اعتقاد ساز یا خود شکل دهنده به اعتقاد می‌پردازد. ▪️در مقاله هفتم برگمن به معمایی در مورد درون‌گرایی می پردازد. ▪️مقاله هشتم از فومرتون به بحث از درون‌گرایی شناختی، تضمین فلسفی یا یقین فلسفی می‌پردازد. ▪️در مقاله نهم از طبیعت‌گرایی علمی و ارزش معرفت سخن به میان می‌آید. ▪️در مقاله دهم مایکل رئا به طبیعت‌گرایی و رئالیسم اخلاقی می‌پردازد. ▪️در مقاله یازدهم به منطق و معرفت‌شناسی بیزی پرداخته می‌شود و در رابطه با مشکلی در شرط‌گذاری بیزی سخن گفته می‌شود. ▪️در مقاله دوازدهم کیث یاندل به مساله ماتریالیسم و حیات پس از مرگ می‌پردازد. ▪️ مقاله سیزدهم نیز به مساله الوهیت و تثلیث اختصاص دارد.
جهان های درهم تنیده: دین، علم، و ماتریالیسم های جدید [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Catherine Keller , Mary-Jane Rubenstein
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
New York: Fordham University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: از لحاظ تاریخی، می توان گفت که الهیات به صورت «ماده هراسی» عمل می کند. مسیحیت پروتستان به ویژه به الهیات امتیاز روح بر بدن و اعتقاد را بر عمل، مطابق با تمایز بین خدای بی‌جسم و جهان بی‌جانی که «او» آفریده است، اعطا کرده است. مانند سایر علوم انسانی، اجتماعی و طبیعی، مطالعات دینی این دوگانگی‌های الهیاتی را وارد یک مدرنیته ظاهراً سکولار کرد، و علاوه بر این، آنها را در تمایز بین یک اروپای عقلانی و «روشن‌فکر» از یک سو و یک اروپای متفاوت عاطفی و «ابتدای» ترسیم کرد. و از سوی دیگر، غیراروپایی «آنیمیست». «ماتریالیسم‌های جدید» که در حال حاضر از طریق نظریه‌های فرهنگی، فمینیستی، سیاسی، و دگرباش سیر می‌کنند، در پی آن هستند که با توجه به عاملیت خود ماده، امتیازات انسانی را جابجا کنند. آنها به دور از انفعال یا بی اثر بودن، به ما نشان می دهند که ماده عمل می کند، می آفریند، تخریب می کند، و دگرگون می شود – و به این ترتیب، بیشتر یک فرآیند است تا یک چیز. دنیای درهم تنیده به بررسی تلاقی دین و ماتریالیسم جدید و قدیم می پردازد. این کتاب با دعوت از انبوهی از دانشمندان میان رشته‌ای در مطالعات علوم، مطالعات دینی و الهیات، دیدگاه‌های تجربی متعددی را در مورد مادیت گردآوری می‌کند: ماده چیست، چگونه تحقق می‌یابد، و چه نوع جهان‌هایی در درهم‌تنیدگی‌های متنوع آن با الوهیت به وجود می‌آیند؟ در حالی که در چند دهه گذشته، هم الهیات و هم مطالعات دینی، زمینه‌های مادی و بوم‌شناسی‌های بدنی زندگی بیش از انسان را در اولویت قرار داده‌اند، جهان‌های درهم تنیده اولین گفتگوی چندصدایی را بین مطالعات دینی، الهیات و بدنه «جدید» ارائه می‌کند. ماتریالیسم.» در اینجا رشته‌ها و سنت‌ها یکدیگر را در چندین زمینه به دقت مشخص شده لمس می‌کنند، تجاوز می‌کنند و یکدیگر را آلوده می‌کنند. و در پاسخگویی به این ارتباط متقابل علم، دین، فلسفه و الهیات، پیچیدگی فزاینده درهم تنیدگی‌های ما یک بافت اخلاقی اضطراری می‌گیرد.
بررسی تحلیلی سیرِ تکاملِ روشِ تحقیق در مطالعات اسلامی [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Ghulam Mustafa, Farhat Naseem Alvi
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: خداوند متعال خالق همه هستی است. او برای حفظ وجودش، برای هر شیء عالم بر حسب ماهیتش، همه ضروریات را فراهم می کند. پس او را «رب العالمین» (رب العالمین) می نامند. او انسان را بهترین موجودات آفریده است. او تمامی نیازها را برای بهترین رشد و تکامل انسانها مدیریت کرده است. او هدايت خود را به وسيله پيامبران عزيزش براي بهترين تكامل بهترين مخلوق نازل كرد. اکنون آخرین پیام خداوند «قرآن» و زندگی آخرین پیامبر او، هدایت مطلق (هدایت) بشریت است. تمام نیازهای انسان را به طور طبیعی برآورده می کند. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله هدايت خداوند را به مردم رساند و در پيشگاه آنان عمل كرد. پس سیره پیامبر اکرم تجلی عملی بعثت خداوند است. او به انسان ها تعلیم داد و از یارانش خواست که پیام او را به کسانی که در آن حضور ندارند برسانند. بدین ترتیب اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روند تدریس را ادامه دادند. اسلام به عنوان شاخه ای خاص از دانش در مراکز مختلف تدریس می شد. مشکلات جدیدی به دلیل تغییر در الگوهای زندگی به وجود آمد، مشکلات جدیدی در آنجا رخ داد. راه حل این مشکلات از طریق فرآیند تحقیق یافت شد. زمانی که اسلام در تمام جهان گسترش یافت، علوم اسلامی در شرق، غرب و کل جهان به عنوان یک رشته خاص مورد مطالعه قرار گرفت. بنابراین، معارف اسلامی بر اساس ماهیت خود، فرایند تحقیق خاص خود را انجام می دهد. در این مقاله، سیر تحول، نیاز و اهمیت پژوهش در اسلام و آینده پژوهش اسلامی بیان خواهد شد.
بنیادهای ماتریالیسم
نویسنده:
جورج نواک؛ ترجمه: پرویز بابابی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
وضعیت نشر :
تهران - ایران: آزادمهر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بحث آغازین کتاب، بررسی ماتریالیسم در مقابل ایده‌آلیسم است که در پی آن مبانی واقعی ماتریالیسم معرفی می‌شود. نویسنده در این مبحث معتقد است: "پایه‌ی مادری، منبع تاریخی و مواد خام برای جهان‌بینی ماتریالیستی را در وهله‌ی نخست باید در کنش‌ها و نتایج کنش‌های جمعی، کنش‌های افراد انسانی جست. این‌ها شامل هم‌کنش‌های گذشته که در تاریخ ثبت شده‌اند و هم‌کنش‌های کنونی است. مبحث بعدی کتاب به جادو و اعتقادات فراطبیعی اختصاص یافته است. در این بخش تصریح شده است: "جادو و خرافات در جایی رونق می‌گیرد که مهار موثر بر طبیعت حاصل از فن‌آوری در دست انسان نیست. مردمان آغازین می‌دانند که مجبورند بذر بکارند و زمین را برای به دست آوردن خرمن کشت بکنند. در عین حال آنان از محدودیت‌هایی که بر کوشش‌های انسان تحمیل شده‌اند آگاهند. آنان برای جبران کمبودهای اقتصادی و اجتماعی‌شان چاره‌ای جز استفاده از روش‌های جادویی ندارند، شگردهای جادو فرض می‌کنند که نیروهای برتر و فراطبیعی وجود دارند که می‌توانند بر سیر رویدادها تاثیرگذارند و بنابراین خنثی می‌شوند یا مغلوب می‌گردند". مباحث بعدی کتاب عبارت‌اند از: خطر سیر فلسفه، انقلاب در تمدن اژه، نخستین فیلسوفان، کمک ملطی‌ها به ماتریالیسم، اتم‌گرایان نخستین، نظرات اتم‌گرایان، پزشکی و تاریخ یونان، سوفسطاییان، آتن و انقلاب سقراطی، افلاطون و ارسطو، دستاوردهای ایده‌آلیست‌ها، فلسفه‌ی اپیکور، ماتریالیسم در تمدن رومی، و کسوف ماتریالیسم.
المادية عند جورج سانتيانا
نویسنده:
محمد فرحة
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
التوحید بین الفلسفة المادیة و المدرسة العرفانیة: دراسة نقدية لأسس المدرسة الحسية ومباني نظرية وحدة الوجود (تقريرا لدروس الفقيه المدقق والأصولي المحقق سماحة آية الله المعظم السيد حسين الشمس)
نویسنده:
نويسنده:ضیاءالسیدعدنان خبازالقطیفی؛ نويسنده:حسین شمس
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - قم: کتاب ناب,
چکیده :
شرح و بررسی ابعاد مختلف توحید و براهین و استدلال‌های مربوط با آن با استناد به آیات و روایات و ادله عقلی و فلسفی و مقایسه دیدگاه‌های اسلام و مکاتب مادی در این زمینه است. در این نوشتار ابتدا به بحث در مورد مفهوم واژه "الله" و مفهوم وجود او نسبت به سایر موجودات پرداخته شده و تفسیری از شیئیت خداوند متعال و امکان تعریف برای ذات او از منظری فلسفی ارایه شده است. آنگاه به بیان راه‌های اثبات وجود حق‌تعالی و براهین موجود در این زمینه پرداخته شده و فرق بین وجود ممکن، وجود واجب و وجود ممتنع بیان شده است. در ادامه نویسنده با توجه به انواع علم و نقش آن‌ها در شناخت و اثبات وجود خداوند متعال، به بیان دیدگاه‌های فلسفه مادی در این زمینه پرداخته و اذعان فلاسفه مادی در مورد عقلی بودن اثبات موجودات غیرمادی را منعکس کرده است. در بخش دیگری از کتاب حاضر نویسنده از منظری عرفانی به موضوع توحید و اثبات وجود خداوند متعال اشاره نموده و اقوال و دلایل عارفان را در مورد وحدت وجود و سخنان برخی از عارفان به ویژه سید حیدر آملی، صدرالدین قونوی و محیی‌الدین ابن‌عربی را در مورد اثبات نظریه وحدت وجود و علم حضوری نسبت به مسایل مربوط به توحید و خداشناسی نقد کرده است.///===
إيديولوجية المقارنة
نویسنده:
محمدتقي مصباح يزدي؛ مترجم: عبدالمنعم خاقاني
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
رهيافت تطبيقی به ماده‌انگاری نفس در كلام اسلامی و فيزيكاليسم در فلسفه ذهن
نویسنده:
مصطفی عزيزی علويجه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در ميان متکلمان اسلامي از گرايش‌هاي گوناگون اشعري، معتزلي و اهل حديث گرفته تا برخي متکلمان اماميه، ديدگاهي مطرح است که نفس انساني را جسماني و مادي تفسير مي‌کند. در ميان اين گرايش‌هاي کلامي برخي نفس را جسم لطيف، برخي جزء اصلي بدن و برخي عرض مي‌انگارند، و گروهي اصل وجود نفس را انکار کرده، آن را همين بدن و هيکل محسوس مي‌دانند. در عرصه فلسفه ذهن نيز گرايش‌هاي فيزيکاليستي گوناگوني مطرح است که نفس يا ذهن انسان را به مغز يا کارکرد يا رفتار تحويل برده‌اند. از اين ديدگاه‌ها به «اين هماني ذهن و مغز»، «کارکردگرايي» و «رفتار گرايي»، ياد مي‌شود. در اين مقاله پس از تبيين ديدگاه‌هاي ماده‌انگاري نفس در کلام اسلامي و مقايسه اجمالي آن با نظريات فيزيکاليستي در فلسفه ذهن، مباني و زيرساخت اين ديدگاه‌ها کاويده شده و پيامدها و لوازم مشترک ميان آنها مانند هويت شخصي، حقيقت مرگ، حيات برزخي، آثار شگفت‌انگيز نفس، کرامت انسان، استخراج شده است.
صفحات :
از صفحه 85 تا 104
  • تعداد رکورد ها : 44