جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
نام خانوادگی :
*
پست الکترونیک :
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
حروف تصویر :
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور نوع منبع
>
فراداده های سخنرانی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 1730
عنوان :
جهمبن صفوان و نفی صفات الهی
نویسنده:
ارائه دهنده: داوود درویشنیا ناقد: دکتر حسین منتظری
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
صفات الهی
,
نفی صفات الهی
چکیده :
بحث این گفتار، راجع به دیدگاه جهمابن صفوان در نفی صفات الهی است. عدهای میگویند او (جهمابن صفوان) ایده نفی صفات خودش را از مکاتب غیر اسلامی گرفته ولی سخنران بر آن است که ثابت کند این ایده داخل جهان اسلام است و خارج از آن نیست و کسانی که خلاف آن را میگویند، شواهدی ناقص دارند و نمیتوانند ادعای خود را ثابت کنند. استاد در ابتدا به برخی از سفرهای جهم و سپس دیدگاههای اصلی او اشاره میکند و میگوید: دیدگاه جهم در مورد نفی صفات الهی این است که ما صفاتی که به مخلوق نسبت میدهیم نمیتوانیم به خالق نسبت دهیم؛ چون باعث تشبیه میشود. برای همین صفاتی مثل علم، عالم و حی را از خداوند نفی میکند و قادر و فاعل و خالق را اثبات میکند. تعطیلی که به جهم نسبت میدهند هم تعطیل در هستیشناسی صفات و اسماء الهی هست و هم تعطیل در وجود اوصاف الهی. اما بحث اصلی سخنران این است که جهم رأی و اندیشه خودش را از کجا آورده است؟ آیا تحتتأثیر گروه یا فرد خاصی بوده است؟ در بعضی مذاهب آمده که او از یهودیان، مسیحیان، مانویان، زردشتیان و بودائیان اخذ کرده ولی سخنران اینها را رد میکند و میگوید او هرگز در دمشق با مسیحیان و یهودیان گفتگو نداشته لذا ما براساس اینها میخواهیم نفی کنیم که همچین چیزی اتفاق نیفتاده است. دلیل ما مبنی بر اینکه این اندیشه از یهودیت گرفته نشده اینکه ابنکثیر و ابناثیر و ابننباته معلوم نیست از کجا مطلب را نقل کردهاند و فقط قایلش همینها هستند. و سرانجام یکی دیگر از دلایل موافقان ورودیبودنِ این اندیشه به جهم، اینکه او مخالف سیاسی حکومت است و میگویند حکومت قدرت داشته و لذا میخواسته عقایدِ مخالف خود را منتسب به خارج از جهان اسلام یا مکاتب غیر اسلامی بکند. سخنران میگوید خیر! بحث نفی صفات الهی در داخل جهان اسلام شکل گرفته است. البته استاد در فرجام سخن این فرض را مطرح میکند که بهزعم خودم فکر میکنم جهم تحتتأثیر ظواهر روایات ما بوده اما شاهد محکمی بر این ندارم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت مرجعیت علمی اهل البیت علیهم السلام با مرجعیت علمی قرآن و عقل (مدرسۀ تابستانی کلام امامیه؛ جلسه۳)
نویسنده:
سیدعلی طالقانی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حجیت عقل
,
مرجعیت قرآن
,
مرجعیت علمی اهل بیت (ع)
,
مرجعیت اهل بیت
,
مرجعیت علمی قرآن
,
مرجعیت علمی عقل
چکیده :
دکتر طالقانی در این گفتار ابتدا به مفهومشناسی عنوان بحث خود پرداخته و توضیح میدهد: منظور از مرجعیت علمی، منبع معرفتی با دو ویژگی قابلاعتماد و غیرقابل حذف است. منبع معرفت ممکن است تولیدکنندۀ باور صادق موجه یا تولیدکنندۀ توجیه باورهای صادق باشد که با دیدگاه سنتی که علم را مستلزم یا مساوی با یقین دانسته، متفاوت است. منظور از غیرقابلحذف بودن، جایگزین نداشتن منبع معرفتی است و مراد از نسبت، بررسی رابطۀ طولی یا عرضی میان آنها است. مجموعهای از باورهای صادق اهلالبیت در قالب قول یا فعل، اظهار شده است که ما آنها را مبنای معرفت قرار میدهیم. در انتقال از قول و فعل به معارف دو پیچیدگیمهم وجود دارد نخست، وجه صدور و جهت دیگر وجوه کلام است که در علوم قرآنی وجوه و نظایر نامیده میشود. منظور از عقل، مجموعه قوای ادراکی و عمومی بشر است که دو محدودیت مهم در حوزۀ اخلاق و شناخت الهیات دارد. در بیان رابطه پیشگفته ایشان معتقد است نسبت عقل و وحی هم طولی و هم عرضی است. مهمترین امتیازات انحصاری قرآن و حدیث، همان محدودیتهای عقل است. همچنین نسبت مرجعیت اهلالبیت علیهم السلام با قرآن هم طولی و عرضی است. رابطۀ طولی است به این معنا که در برخی موارد، معارف اهلالبیت علیهم السلام مستند به قرآن و تفسیر قرآن است و رابطۀ عرضی چون بخشی از معارف اهلالبیت علیهم السلام از غیر قرآن و بهطور مستقیم از خود آنان به دست آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام در شناخت جهان (مدرسه تابستانی کلام امامیه؛ جلسه۹)
نویسنده:
محمدحسن قدردان قراملکی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
عرفان اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
مکتب تفکیک
,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه)
,
اهل بیت(ع)
,
مرجعیت علمی اهل بیت(ع)
,
اشاعره
چکیده :
تفکر جدا کردن حقایق دینی از آنچه محصول عقل بشر است در اسلام سابقه دیرینهای داشته. اشاعره و اخباریون از سردمداران این تفکر محسوب میشوند. در عصر حاضر، اندیشه جدایی بین وحی و دست آوردهای عقلی در قالب مکتب تفکیک در خراسان ارائه شده که از طریق بازخوانی و تفسیر جدید از ابزار عقل، تاکید بر ظاهر آیات و روایات همچنین اجتناب از تاویل ادلّه، شیوهای نو از آن تفکر دیرینه را، ارائه کرده است. این نوشته نسخه مکتوب از نشستی علمی است، که در آن: ازطریق نقد مکاتب مختلف علمی و مذاهب متعدد کلامی فلسفی، ایضا ارائه سخنان گران قدر معصومین علیهم السلام در مباحث علمی عقیدتی مختلف، بر مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام تاکید نموده و تبیین مینماید: بهترین راه وصول به حقیقت هر علمی خصوصا در اصول عقاید، مراجعه به ائمه هدی علیهم السلام میباشد. نظر به عدم تخصص ارائه دهندگان نشست در فلسفه اسلامی و عرفان، نسبتهای ناصواب فراوانی به این علم و علمای آن داده شده است که سعی شده در غالب ارجاعات و پاورقی ها توضیح و تصحیح گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم و مصادیق اهلالبیت علیهم السلام (مدرسۀ تابستانی کلام امامیه؛ جلسۀ اول)
نویسنده:
محمدتقی سبحانی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تطهیر اهل بیت(ع)
,
اهل بیت(ع)
,
ائمه شیعه(ع)
,
مصداق اهل بیت (ع)
,
مصادیق اهل بیت (ع)
,
مفهوم مرجعیت اهل بیت علیهم السلام
,
مفهوم اهل بیت (ع)
,
مفهوم و مصادیق اهلالبیت علیهم السلام
چکیده :
این نشست به بیان مفهوم مرجعیت اهل بیت علیهم السلام و تعیین مصداق اهل بیت علیهم السلام اختصاص دارد. دکتر سبحانی با توضیح این مطلب که مرجعیت دارای سه لایه معنایی است، معتقد است مرجعیت اهل بیت علیهم السلام به معنای لایه سوم یعنی اعتبار مطلق و الزام مطلق است که این مفاهیم در روایات با حجیت، افتراض طاعت و عالم ربانی آمده است. وی پس از بیان مفهوم اهل بیت در قرآن از طریق حدیث ثقلین، حدیث سفینه و روایت خلفای اثنیعشر و تواتر آنها در منابع شیعه و اهل سنت به تعیین مصداق اهل بیت علیهم السلام میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم شناسی مرجعیت دینی اهل بیت علیهم السلام و گستره آن (مدرسه تابستانی کلام امامیه؛ جلسه۲)
نویسنده:
رسول رضوی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرجعیت علمی اهل بیت (ع)
,
مفهوم مرجعیت اهل بیت علیهم السلام
,
مرجعیت اهل بیت
,
مرجعیت دینی اهل بیت علیهم السلام
,
گستره مرجعیت اهل بیت علیهم السلام
چکیده :
دکتر رسول رضوی در این نشست با بیان تفکیک بحث جانشینی دنیوی و جانشینی معنوی اهل بیت علیهم السلام در سده اخیر معتقد است: بحث نخست، بحثی تاریخی است و از نظر عملی نزاع بر سر آن فایدهای ندارد اما بحث دوم مسئلهای تاریخی و کلامی است که امروزه نیز میتواند در حل مسائل و مشکلات و بحرانهای دینی راهگشا باشد. وی توضیح میدهد وقتی از مرجعیت امام سخن گفته میشود، به این معناست که گفتار، کردار و تقریر او حجیت دارد و برای فهم و حل و اختلاف و داوری باید به او رجوع نمود یعنی سخنشان دلیل و برهان است؛ از اینرو به طلب دلیل دیگر نیاز نیست. علاوه بر وجود ادلهای از قرآن و روایات بر این مطلب، شواهد تاریخی نیز آن را تایید میکند. از شواهد تاریخی آشکار بر این ادعا، رجوع خلفا به ائمه علیهم السلام در مواقع و مواضع مختلف است. منظور از علم در مرجعیت علمی، مطلق دانش و آگاهی است. برخی روایات نشان میدهد این مرجعیت تنها مختص علوم دینی نیست بلکه حتی در حوزۀ علوم تجربی، جهانشناسی و کیهانشناختی نیز جاری است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام در سیاست (مدرسه تابستانی کلام امامیه؛ جلسه۷)
نویسنده:
محمدجواد ارسطا
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرجعیت علمی اهل بیت(ع)
,
مرجعیت اهل بیت علیهم السلام در سیاست
چکیده :
این نشست، درباره مرجعیت اهل بیت علیهم السلام در سیاست است. دکتر ارسطا سیاست را در لغت به معنای تدبیر امور و در اصطلاح به معنای جریان قدرت در جامعه تعریف میکند. ایشان با استفاده از سخنان امیرالمومنین; در نهجالبلاغه قوام هر جامعه را به وجود دو طبقه حاکمان و فرمانبران و رابطه میان این دو طبقه را جریان قدرت میداند. بر اساس تعالیم و آموزههای اهل بیت علیهم السلام درباره سیاست، حقانیت قدرت، وقتی است که در راستای تأمین مصالح عمومی به کار گرفته شود. همچنین حاکم جامعه اسلامی باید از سه ویژگی ورع، حلم وحسن ولایت برخوردار باشد. به اعتقاد دکتر ارسطا این نگاه جدید به سیاست در نظامها و نظریههای سیاسی بیسابقه است. از دستاوردهای چنین سیاستی عدالت است. ایشان براساس سفارش حضرت علی; به مالک اشتر مبنی بر رعایت طبقه ضعیف، معتقد است تامین عدالت به عدم نگاه یکسان به طبقات و سطوح مختلف مردم است که امروزه در اصطلاحشناسی حقوق تحت عنوان تبعیض مثبت شناخته میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریری از خداشناسی استدلالی در جهان اسلام و سیر تطورات آن
نویسنده:
محمدجعفر رضایی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
راههای خداشناسی
,
راه شناخت حصولی خدا
,
راههای فلسفی خداشناسی
,
برهان حدوث
,
برهان نظم
,
شناخت خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
برهان نظم
,
برهان نظم (فلسفه دین)
,
برهان تدبیر و نظم
,
argument from design برهان بر اساس نظم یا قصد و غایت (فولادوند)
,
نظریههای برهان بنیاد شناخت خدا
,
استدلال عقلی در شناخت خداوند
,
ریشههای برهان نظم
,
ریشههای برهان حدوث و قدم
چکیده :
دکتر رضایی در این گفتار نظریههای برهان بنیاد شناخت خدا را مورد بررسی قرار داده است. در جهان اسلام فلاسفه و متکلمان بیشتر بر استدلال عقلی در شناخت خداوند تأکید کردهاند؛ و متکلمان به وجوب استدلال عقلی قائل هستند. درمقابل محدثان و عرفا چندان به استدلال عقلی بها نمیدهند و این دو گروه معرفت الله را بالله میدانند. ادلهای که فلاسفه و متکلمان برای اثبات وجود خداوند اقامه کردهاند به یک شکل نبوده؛ و برخی از آنها ریشۀ روایی یا قرآن دارد. ریشههای برهان نظم، برهان از فعل بر فاعل و به نوعی برهان حدوث و قدم را میتوان در روایات مشاهده کرد. البته این استدلالها در طول تاریخ تطور داشته و ریشههایی در خارج از جهان اسلام نیز دارد؛ به عنوان مثال برخی از تقاریر برهان حدوث و قدم ریشههایی در فلسفه یونان دارد. دو تقریر از برهان حدوث و قدم در روایات وجود دارد. در برخی از روایات از متغیر بودن عالم شروع میشود و از آنجا که هر متغیری حادث است و هر حادثی محدث میخواهد نتیجه گرفته میشود که عالم محدثی دارد. در بعضی روایات نیز نقطۀ شروع مرکب بودن عالم است و از این راه عالم نیازمند محدث شمرده میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهومشناسی نظریههای شناخت
نویسنده:
سید علی طالقانی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
راههای خداشناسی
,
شناخت خدا
,
نظریه معرفت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شناخت افعال خدا
,
شناخت صفات خدا
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
,
نظریۀ شناخت خدا
,
نظریۀ شناخت کاربردی
چکیده :
دکتر طالقانی در این گفتار نظریۀ شناخت خدا را به عنوان یک نظریۀ کاربردی از معرفتشناسی مورد تحلیل قرار داده است. بنابر توضیحات استاد، نظریه شناخت خدا محدود به شناخت وجود خدا نمیشود، بلکه شامل علم به صفات و اسماء الاهی و حتی شاید علم به اوامر و نواهی الاهی را نیز دربرمیگیرد. اصولاً نظریهها برای توضیح واقعیتها و امور واقع به کار میروند؛ یعنی فرض این است که واقعیتهایی داریم و صاحب نظریه قرار است این واقعیتها را توضیح دهد. در مورد نظریۀ شناخت خداوند هم میتوانیم مفروض بگیریم که خدا را میشناسیم، اما سؤال این است که چگونه خدا را میشناسیم؟ چه وجوهی از ساحات ربوبی را میشناسیم؟ اگر طرق مختلفی برای شناخت خدا پیشنهاد میشود، با چه ساحاتی از ساحات ربوبی ارتباط برقرار میکند؟ بنابراین دستکم بعضی از معرفتشناسها در حوزۀ شناخت خدا میتوانند وجود الله و وجود علم به الله را مفروض بگیرند و به چیستی علم به الله بپردازند. از نظر دکتر طالقانی این معرفت یک گرایش گزارهای نیست، بلکه چیزی از جنس acquaintance یا آشنایی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریههای وحیبنیاد شناخت خدا
نویسنده:
محمدتقی سبحانی
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
در این گفتار دکتر سبحانی به تبیین رویکرد وحیبنیاد که توسط محدثمتکلمان دنبال شده است میپردازد. ایشان در تبیین رویکرد وحیبنیاد چهار اصل را برمیشمرد: ۱٫ از نگاه محدثمتکلمان همۀ عناصر هدایت و همۀ مراحل دستیابی به معرفت حقیقی در سیره و سنت معصومان وجود دارد. میتوان از ابتدای راه معرفت که شناخت خداوند و اثبات صانع است تا تفاسیر معاد را با پای وحی طی کند. البته این نکته منافاتی با عقلگرایی ندارد، بلکه از دیدگاه آنها بهترین روشهای عقلانی درون نصوص دینی نهفته شده است. ۲٫ ما برای رسیدن به معارف دینی، به خصوص معارفی مانند خداشناسی، ابزارها و روشهای کاملاً فطری و روشن در اختیار داریم و به هیچوجه به این قواعد پیچیده فلسفی نیازمند نیستیم. ۳٫ اساس معارف دین در مفصلاتِ آن است، حال آنکه راههای کلامی و فلسفی آنقدر ما را در مقدمات نگه میدارند که از مفصلات معارف که اصل سعادت و هدایت آنجاست، باز میمانیم. ۴٫ کسب یقین و اطمینان در حوزۀ معارف الهیاتی از طریق کتاب و سنت ممکن است، بلکه این راه بهترین روش برای دستیابی به این معارف است. دکتر سبحانی نظریات محدثمتکلمان را شایستۀ تأمل بیشتری میداند و باور دارد که بخش زیادی از نظریات آنها امروز در الهیات نوین قابلاستفاده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریههای فطرت بنیاد
نویسنده:
رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
راههای خداشناسی
,
راه شناخت حضوری خدا
,
فطرت خدا شناسی
,
فطرت دینی
,
رؤیت قلبی خدا
,
شناخت خدا
,
دین و فطرت
,
شناخت فطری
,
فطرت در فلسفه غرب
,
فطرت در فلسفه اسلامی
چکیده :
در این گفتار دکتر برنجکار ابتدا اشارهای کوتاه به مباحث فطرت در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی میکند، سپس فطرت را به عنوان یکی از راههای شناخت خدا معرفی میکند. از آنجا که تمام انسانها مضطر به این معرفت فطری هستند، برخی از متکلمان مدرسه کوفه از معرفت فطری به «معرفت اضطراری» یاد کردهاند. دکتر برنجکار موقف اعطای این معرفت را عالم ذر میداند؛ براساس آیات و روایات در عالم ذر شناخت خدا به انسان عطا شده است. از جمله ویژگیهایی که در این گفتار برای معرفت فطری شمرده شده است این است که از سنخ شناختهای عقلی و استدلالی نیست، بلکه مربوط به قلب است. ویژگی دیگر معرفت فطری این است که اساس و پایه است؛ براساس برخی روایات، اگر این شناخت فطری نبود، هیچ کس توان شناخت خدا را نداشت. یکی از کارکردهای استدلالهای عقلی وجود خدا و دیگر راههای شناخت خدا این است که به همین معرفت فطری تذکر میدهند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 1730
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
با موفقیت به ثبت رسید