جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 297441
 اسوه های قرآنی و شیوه های تبلیغی آنان و مقایسه آنها با شیوه های شناخته شده تبلیغ درجهان امروز
نویسنده:
مصطفی عباسی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه پس از بحثهای مقدماتی، روش تبلیغ اسوه نمایی و ارائه نمونه ها به ویژه در عرصه قرآن مورد بررسی قرار گرفته، سپس پیامبران اسوه و شیوه تبلیغی هر یک معرفی شده اند؛ آنگاه به بررسی شیوه های تبلیغی دیگر شخصیتهای برتر قرآن پرداخته شده است. در پایان طی پژوهشی تطبیقی شیوه های تبلیغی اسوه های قرآنی با شیوه های شناخته شده تبلیغ در جهان امروز مقایسه شده و مزایای تبلیغ اسوه های قرآنی نظیر تأثیر تعمیق و پایدار و پایبندی به حقیقت ازاین رهگذر آشکار گردیده است.
 اصول و روشهای تربیت از دیدگاه قرآن
نویسنده:
داریوش فانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
روش تربیتی اسلام، روش خاصی است که در عین حال کاملترین روش تربیتی نیز می باشد و مهمترین مشخصه آن جنبه اخلاقی و پرورش بعد معنوی انسان است. در واقع هدف تربیتی اسلام بیشتر این است که انسانی را تربیت کند که در این دنیا زندگی کند بدون اینکه کوچکترین اصطحکاک بین او و جهان هستی به وجود بیاید و به نحو کاملی بتواند از امکانات موجود استفاده کند تا بتواند آینده خود را تضمین کند، آینده ای که دیگر راه برگشتی در آن نیست و هر چه هست نتیجه تلاش انسان است. در واقع منظور از تربیت؛ بیشتر جنبه معنوی آن یعنی تزکیه نفس است. رفتن به طرف نیکی ها و آراستن نفس به آن و پاک کردن از پلیدیها و آلودگیهاست. پاک ساختن نهاد انسان از آلودگیها: «قد افلح من زکیها و قد خاب من دسیها »هر کس آن را پاک گردانید، قطعا رستگار شد. در واقع ثمره درخت تربیت میوه های پربار اخلاقیات مثبت است و هیج تعجبی ندارد که ثمره تربیت اسلامی، انسانی باشد که شایستگی جانشینی خداوند را بر روی زمین داشته باشد، چرا که تربیت اسلامی تربیتی همه جانبه است، تربیتی کامل و بی نقص، هم به فکر روح است و هم به فکر جسم، و نه آنچنان دست را بالا می گیرد که انسان از پشت بام بیفتد و نه آنچنان که انسان دچار خود کم بینی شود، نه افراط، نه تفریطی، بلکه در مسیری مطمئن و با حالتی تعادل و میانه رو، هماهنگ با ساختمان فیزیکی و روحانی انسان، هماهنگ با آن نیروها و احساسات و نگرشهایی که در فطرت انسان کار گذاشته شده است، تربیتی کامل با تمام پیش بینی ها. هدف تربیت اسلامی، در واقع پرستش خداوند است، چرا که اسلام می داند که انسان نیازبه پرستش چیزی دارد لذا این نیروی فطری را انسان را به مسیر اصلی خود هدایت می کند و انسانی را به بار می آورد که خداوند را بپرستند تا نهایتا به رستگاری و رهایی برسد. شرافت انسان یک اصل است و اصول در اسلام هیچ گاه زیر پا نهاده نمی شوند، همانطور که انسانها شریف هستند با هم برابرند و نژادها و رنگها، زبانها و لهجه ها هیچ برتر ی به یکدیگر ندارند و تنها معیار برتری در مکتب اسلام، تقوی است، انسان موجود مختار آفریده شده و اختیار او سبب شده است که قادر باشد بین راه و بی راه یکی را انتخاب کند و اگر این اختیار از انسان سلب شود دیگر حیات انسان بی هدف خواهد بود چرا که انسان دیگر هیچ قدرتی بر اعمال خود نخواهد داشت تا هدفی برای خود برگزیند. در نهایت روشهای تربیتی در اسلام روشهایی بی عیب و نقص هستند که مرحله به مرحله پیش می رود و همچون حلقه های زنجیر به هم پیوسته هستند و هر چه جلوتر می رویم روشهای مؤثرتر و محکم تر خواهند شد. ابتدا زمینه را سالم می کند. بستری مناسب خالی از هر گونه عوامل مزاحم و هر جا که برای تربیت انسان خطر آفرین باشد گوشزد می کند، ازدواج با نزدیکان را بستری مناسب برای بیماریهای ارث می داند. بعد از ایجاد بستر مناسب تربیتی به معرفی الگوها و اسوه ها می پردازد تا بشریت جان تشنه خویش را از این دریای بی کران که نمونه های انسان کاملند سیراب کند، شخصیت های مثبتی چون حضرت محمد(ص)، نوح(ع)، ابراهیم(ع)، اسماعیل(ع)، موسی(ع) و... ، در مقابل نمونه هایی نیز معرفی می کند که باید از آنها دوری جست، شخصیت هایی چون، فرعون، ابولهب، و… خداوند در قرآن از شیوه های گوناگونی استفاده کرده است که همه آنها روش های تربیتی هستند. از تمرین و تکرار سخن به میان آورده، از پند و اندرز و تبشیر و انذارو امر به معروف و نهی از منکر، بیان داستان و سر گذشت ملل تا تنبیه! و در نهایت امیدی برای گنهکاران و کسانی که کار را تمام شده می دانند و می پندارند که دیگر هیچ راه بازگشتی نیست و آن راهی جز توبه و بازگشت نیست.
 اعتقادات مسیحیت در عهد جدید و قرآن کریم و نحوه برخورد آنان با آیات قرآن
نویسنده:
غلامرضا مهتدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مطالب این پژوهش در پنج بخش به نگارش در آمده است: در بخش اول با عنوان تاریخچه مسیحیت، شرح حال حضرت مسیح و سیر گسترش مسیحیت و انشعاب در آن باز گفته شده و در بخش دوم تحت عنوان کتاب مقدس مسیحیان اناجیل چهارگانه مرقس، متی، لوقا و یوحنا و نیز انجیل برنابا معرفی گردیده است؛ بخش سوم، حضرت مسیح در عهد جدید و قرآن نام دارد و در آن زندگی حضرت مسیح از نگاه اناجیل و سپس از منظر قرآن بررسی شده است؛ بخش چهارم به اعتقادات مسیحیت اختصاص دارد و در آن از تثلیث و عروج حضرت مسیح از نظر عهد جدید و قرآن سخن رفته است؛ بخش پنجم درباره نحوه برخورد مسیحیان با آیات قرآن کریم است و در آن رفتار مسیحیان با قرآن از دیدگاه قرآن کریم و نیز تاریخ اسلام بررسی شده است.
 اصلاحات از منظر آیات و روایات
نویسنده:
مقصود بخشاوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تبیین مبانی دینی درباره اصلاحات از دیدگاه قرآن و روایات است. نویسنده با بررسی عناصر مؤثری که در بردارندة دین، قانون، عدالت، مردم، حاکمیت حاکم اسلامی و آزادی از غل و زنجیر هوی و هوس باشد، چنین نتیجه گرفته که این امور نقش مؤثری در جلوگیری از فساد و ضلالت دارند و موجب حرکت اصلاحی می گردند و باید از طریق معماران عقیدتی بشر صورت پذیرند تا مردم را از رسوبات باطل آزاد سازند. وی در ادامه لازمة این نوع حکومت را، اصلاح در ساختار مختلف اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی، سیاسی و اقتصادی می داند. نویسنده برای تحقق این نوع اصلاحات، به راهکارهای شرع مقدس همچون، گسترش فرهنگ عبادت خدا، اجرای امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با فقر مادی و معنوی، اشاره کرده است و پیامبر سنت خدایی حاکم بر زندگی فرد و جامعه برای مفسدان سقوط و آیندة روشن را از آنِ اصلاح گرایان دانسته است.
 اسلوب استثنای متصل و منقطع به «الا» در قرآن
نویسنده:
امیرمقدم متقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قاعده«استثناء» که یکی از قواعد نحوی زبان عربی به شمار می رود، با توجه به رموز و اسرار مترتب بر هر یک از ارکان آن، در قرآن کریم جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. پایان نامه ای که تحت عنوان«اسلوب استثنای متصل و منقطع به«الا» در قرآن فرا روی ما قرار دارد، تحقیقی است در باره قسمتی از همین قاعده نحوی که در دو باب و هفت فصل تنظیم شده است. در باب اول طی سه فصل به صورتی مشروح و مکفی به توضیح و تبیین قواعد و احکام استثنا پرداخته شده است. و در باب دوم نگارنده در چهارده فصل آیات استثنائیه قرآن را از دیدگاه های مختلف نحوی، فقهی، لغوی، بلاغی و قرائت مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. همچنین در این باب، نگارنده به منظور تلخیص مباحث نحوی مربوط به آیات استثنائیه هر فصل،از جدول سود جسته و نیز در پایان هر فصل به تبیین ویژگی های موضوعی و ساختاری آیات مزبور پرداخته است. منابع مهم آن به شرح ذیل می باشد: - نهج البلاغه(فیض الاسلام) - لسان العرب(ابن منظور) - وسائل الشیعه(الحر العاملی) - التفسیر الکاسف(محمد جواد مغنیه) و.. .
 اسراف از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
سمیه چمنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه با عنوان اسراف از دیدگاه قرآن و سنت است، با هدف شناخت اسراف، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی و یافتن راه حل برای از بین بردن اسراف تنظیم شده است. در این نوشتار از کتب روایی چون، وسایل الشیعه، غرر الحکم، المستدرک و از کتب تفسیری المیزان و مجمع البیان و از کتاب هایی که با موضوع اسراف نوشته شده مانند اسراف در اسلام، اسراف بلای خانمان سوز و اسراف چرا؟ و همچنین از مجلات و روزنامه ها استفاده شده است. نتایجی که می توان از این تحقیق گرفت این است که اسراف از گناهان کبیره ای است که مرتکب آن فعل حرام انجام داده است و به او در قران وعده عذاب داده شده است. سرنوشت اسرافکاران در دنیا و آخرت وخیم است، اسرافکاران غافل در اثر گناه و پیروی از هوای نفس از رحمت خدا دور بوده و در مسیر شیاطین قرار گرفته اند و راههای هدایت را به روی خود می بندند. برای از بین بردن اسراف ابتدا باید ریشه و علت آن مورد بررسی قرار گیرد، سپس برای درمان آن باید از فرد شروع کرد و ریشه کنی بیماری اسراف در جامعه بدون درمان یکایک افراد میسر نیست، به هر مقدار که افراد یک جامعه در فکر و عمل، متحول شوند، می توان به تحول آن جامعه نیز امید داشت. هدف برتر تحقیق، نشان دادن آثار سوء اسراف بر روی فرد و جامعه و پیامد های اخروی آن در قرآن است و نیز نشان دادن اصول کاربردی اسلام می باشد، زیرا اسلام و دستورات آن در همه ادوار و دوره ها بهترین راه کارها را ارائه داده است. این تحقیق شامل این بخش ها می باشد: اسراف- بررسی اسراف در آیات و روایات، بررسی علل اسراف، آثار فردی و اجتماعی، راهکارهای مبارزه با اسراف.
 اسلام و جهانی شدن با تأکید بر آیات و روایات
نویسنده:
بابک جعفرزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
راهکارهایی که میتوانند دین را نهادینه کرده و بقای آن را تضمین کنند و نیز وجه جهانی آن را به عرصه ظهور برسانند، مسائلی هستند که اهداف این پایان نامه را تشکیل میدهند. به طور کلی نتایج که از این تحقیق به دست آمد، این بود که جهانی شدن به تبع نوع رویکردی که جوامع نسبت به آن دارند، میتواند ارتقاء آنها و یا انحطاطشان را باعث شود، بدین گونه که اگر آن را به مثابه ی پروژه ای در جهت سیطره ارزشهای غربی به ویژه آمریکا بر تمام دنیا فرض کنیم و متعاقبا خود را باخته و سر در گم شویم، مسلما زیان خواهیم دید، در حالی که همین جهانی شدن را اگر فرایندی بدانیم که محصول تکامل تکنولوژیک جوامع بشری است، مطمئنا دارای ابعاد و ضوابط مثبتی خواهد بود که ب فرد امکان میدهد تا با شایستگی و تهذیب ، مرز جغرافیایی خود را پشت سر نهاده و پیوسته افکار خویش را به صورتی زیبا و نو در گستره ای جهانی عرضه نماید، همچنین از جریانات جاری اطلاع یافته و در زمان مناسب موضع مناسبی در برابر آن اتخاذ کند و متناسب با میزان توان خود در آن مشارکت بجوید . اما نتایجی که از مواجهه دین و جهانی شدن به دست آمد، این بود که جهانی شدن هم فرصتها و هم چالشهایی را برای دین ایجاد میکند و بسته به نوع آسیب شناسی و چگونگی مقابله دینداران با این فرصتها و چالشها نتایج مختلفی را به بار می آورد. اما نتیجه ای که از بررسی فصول به دست آمد این بود که جهانی شدن دینی تنها نتایج مختلفی را به بار می آورد . اما نتیجه ای که از بررسی فصول به دست آمد این بود که جهانی شدن دینی تنها جهانی شدن محتمل، واقعی و حقیقی است، چرا که صحبت از جهانی شدن به معنای وجود اصول جهان شمول و متعاقب آن حاکمیت اصول یاد شده بر سراسر عالم می باشد و طبق آنچه در فصل دوم پایان نامه آورده شده دین اسلام دینی جهان شمول و پیامبر اکرم ( ص ) رسولی جهانی است و رحمت را برای تمام انسانها می خواهد، پس دین اسلام دینی است جهانی و شایسته جهانی شدن
 اصول مدیریت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
حسن کاظمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
پژوهش حاضر با عنوان اصول مدیریت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه، در برگیرنده چهار فصل به شرح زیر است: فصل اول: در این فصل به تعاریف و کلیات راجع به مدیریت پرداخته شده که شامل تعریف مدیریت مدیر و مدیریت اسلامی می باشدکه برای هر کدام از این تعاریف از چند منبع مختلف استفاده شده و در ادامه تاریخچه مدیریت مورد بررسی قرار گرفته و در پایان این فصل هم با توجه به این که مدیریت در جامعه امری مهم تلقی می شود اهمیت و ضرورت مدیریت مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم: شامل اصول مدیریت می باشد که یک مدیر با به کار گیری آن می تواند سازمان خود را به سوی مقصد هدایت کند در این فصل سعی شده تا این اصول با توجه به دو منبع قرآن و نهج البلاغه مورد بررسی قرار گیرد. فصل سوم: در این فصل اوصاف و ویژگی های یک مدیر اسلامی مورد بررسی واقع شده است و سعی شده این اوصاف و ویژگی ها با توجه به آیات قرآن و سخنان امام علی(ع) مورد بررسی قرار گیرد. فصل چهارم: از آنجا که همه انسانها در معرض لغزش و آسیب هستند در این فصل به آسیب ها و لغزش گاههایی که برای یک مدیر ممکن است وجود داشته باشد پرداخته شده است.
 اسراف در قرآن
نویسنده:
اکرم حسن زاده پاکتل
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اسراف عبارت است از خرج کردن چیزی در محل خود زیاده از حد لازم ولی تبذیر خرج کردن چیزی است در غیر محل خود و در جای غیر لازم . مقام معظم رهبری درباره اسراف می فرماید « اسراف یعنی تضییع نعمت الهی » یعنی نشناختن قدر الهی بنابراین اسراف هر گونه بیهوده و لغو گرایی و زیاده روی و تجاوز از حد طبیعی در کمیت و کیفیت را گویندو تبذیر؛پاشیدن تخم است و اسراف کار از آن جهت مبذر می گویند که مال را می پاشد و متفرق می کند . فرد مسرف گرچه به ظاهر به اموال خود زیان می رساند اما در حقیقت باعث محرومیت گروهی از مردم در استفاده از نعمتهای الهی می شود . از زشت ترین و معصیت بارترین جلوه های اسراف ، زیاده روی و تضییع در بیت المال مسلمین است. بنابراین طبق احکام و دستورات الهی و اصول و تعالیم عالیه شرع مقدس اسلام ، « انفاق » و احسان و بذل و بخشش در بیت المال و اموال عمومی باید بالسویه و با رعایت عدالت و اعتدال و با در نظر گرفتن « استحقاق » و شایستگی باشد و ازهر گونه اسراف و زیاده روی در آن شدیداً پرهیز شود. از جمله موارد اسراف،که از دیگر جنبه های اسراف، مهمتر است وباید بیشتر مورد توجه قرار گیرد اسراف از جنبه اخلاقی است ، که شامل اسراف در پرستش و اسراف در ولایت واسراف بر نفس و اسراف جوانی است ، که ازعظیم ترین سرمایه های انسان می باشد. و هدر دادن آن باعث خسران عظیم وعذاب اخروی است . ریشه های اسرافکاری جهل و نا آگاهی وبی ایمانی و عقده ها وبیماریهای روانی وتربیت غلط خانوادگی وترویج فرهنگ مصرف گرایی می باشد.وراه نجات از آن پیروی از تعالیم و قوانین اسلام زهد وپارسایی، شکر و راضی بودن به رضای خدا،قناعت و کفاف ، عزت نفس وصرفه جوئی ،شکستن اعتیاده باریاضت و مراقبت های ویژه ،اصلاح الگوی مصرف ،امر به معروف و نهی از منکروتربیت اخلاقی و اسلامی می باشد. پیامد های منفی اسراف شامل زهد وپارسایی،شکر و راضی بودن به رضای خدا،قناعت و کفاف و عزت نفس،صرفه جوئی و قناعت،شکستن اعتیاده باریاضت و مراقبت های ویژه،اصلاح الگوی مصرف،امر به معروف و نهی از منکر،تربیت اخلاقی و اسلامی، سقوط معنوی،مفاسد اخلاقی و رفتاری،محرومیت از هدایت،هلاکت دنیوی،عذاب اخروی می باشد.و پرهیز از اسراف در زمینه اقتصادی، سرمایه های فرد و جامعه را از تلف شدن نگاه داشته، دوام حیات مادی انسان را در هنگام مواجهه با مشکلات زندگی بیمه خواهد کرد و در بعد اخلاقی مبارزه با اسراف فرد و جامعه را قادر می سازد، تا به اساسی ترین مسئولیت انسانی و اخلاقی خود که کمک به مستمندان و همدردی با آنهاست بپردازد دوری ازا سراف است که ضمینه زندگی را همچنان بر پایه محکم اعتدال، نگه می دارد و جامعه را از وقوع جرمهایی از قبیل دزدی، رشوه و کلاهبرداری و پیامدهای آن، محافظت می نماید.
 اعتقادات و صفات یهود در قرآن و تورات
نویسنده:
راضیه سلمانپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر در دو بخش به بررسی اعتقادات و صفات یهود از نظر قرآن و تورات پرداخته و شامل این موضوعات است: بخش اول، اعتقادات یهود: تاریخ دین یهود شامل نام های یهود و ماهیت و شکل گیری بنی اسرائیل و مبدأشناسی، وحی و نبوت و معاد در تورات؛ بخش دوم، صفات یهود: ویژگی های شخصی و ذاتی یهود در قرآن و تورات، ویژگی های اجتماعی یهود در قرآن و تورات، فساد مالی و سلوک اقتصادی یهود نسبت به جامعه خود.
  • تعداد رکورد ها : 297441