محوریت اصل عدل در کلام شیعه امامیه توحید علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی مرتضی مطهری معاد علامه طباطبایی افلاطون مرتضی مطهری جبر و اختیار توحید معتزله نبوت نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) کلام امامیه عدل انتظار بشر از دین اصول دین محوریت عدل انسان عادل موزون بودن انتظار شیعه از دین تحقق عدالت انتظار موجه تاریخ بحث عدل خیر و شر اخلاقی معنای لغوی عدل مساوات عدالت اجتماعی فیض عام هدف امامت ظلم عظیم پذیرش عدالت هدف نبوت 17. فرق کلامی جبر و اختیار(کلام) امامت معاد(کلام) نبوت عدل الهی قرآن پیامبر مرتضی مطهری علامه طباطبایی اصطلاحنامه اخلاق اسلامی اشعری Persian بنیاد حکمت صدرا بهار / 1389 این مقاله اصل عدل را از نظر شیعه مورد بررسی قرار داده و برای آن جایگاه محوری و ویژهیی در نظر میگیرد و از این منظر به ارتباط آن با اصول دیگر میپردازد. در این میان برهانی بدیع بر عصمت از نگاه شیعه استخراج و اقامه شده است. سپس از سخنان پیامبر اکرم(ص) مؤیدی بر این دیدگاه عرضه میشود، و نتیجه» چنین دیدگاهی را برای پاسخگوئی به پرسش اساسی «انتظار بشر از دین» بکار گرفته میشود. در پایان نتیجه میگیریم که از نظر مکتب شیعه، موجه ترین انتظاری که یک شیعه میتواند از دین داشته باشد همان وعدهیی است که دین خود متعهد انجام آن شده، و آن تحقق عدالت بمعنای جامع آنست. text علمی سولا, محمدکاظم ( دانشیار گروه فلسفه، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.) مطهری , مرتضی Murtaḍā Muṭahharī (فیلسوف، متکلم، مفسر و اندیشمند معاصر), 1298ش. فریمان، خراسان رضوی #1358 ش. تهران طباطبایی(علامه طباطبایی), سید محمد حسین (فیلسوف نوصدرایی معاصر، حکمت متعالیه، مفسر بزرگ؛ صاحب تفسیر المیزان، «بدایة الحکمة»، «نهایة الحکمة» و «اصول فلسفه و روش رئالیسم») , 1281ش. تبریز ##1360ش. قم article 0 http:/www.mullasadra.org