رابطه عاطفه با ایمان محبت‌ هیجان‌ علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی فطرت ایمان معرفت دینی عاطفه رابطه امیال انسانی جذبه حق مقومات ایمان رفتار مومنان اتکار حق تاثرات آدمی برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) عقل و ایمان حب به خدا فطرت کمال تسلیم در برابر حقایق علامه طباطبایی تجربه‌ دینی ویلیام جیمز (William James) Persian موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بهار و تابستان / 1392 هستة بنیادین دین‌داری ایمان است که شکل‌گیری آن مرهون شرایط و مؤلفه‌های مختلفی است. از‌جمله مؤلفه‌های تشکیل‌دهندة ایمان بعد گرایشی عاطفی آن است که این مؤلفه‌ را می‌توان در متون دینی و نیز از نگاه روان‌شناختی بررسی کرد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش عاطفه در ایمان از دیدگاه متون دینی و روان‌شناختی است. در این تحقیق که از روش تحلیل اسنادی استفاده شده است، پاسخ به چند پرسش مد‌نظر است: چه رابطه‌ای میان عاطفه و ایمان وجود دارد؟ آیا عاطفه می‌تواند در پدید آمدن ایمان و تقویت آن نقش داشته باشد؟ آیا ایمان نیز می‌تواند در تقویت عاطفه اثرگذار باشد؟ یافته‌ها از تحلیل متون دینی (آیات و روایات) نشان داد که عاطفه با ایمان رابطه‌ای دو‌سویه دارد. از سویی عاطفه با مصادیقی مانند محبت و خشیت در پدید آمدن و تقویت ایمان نقش دارد، و از سوی دیگر ایمان به عاطفه جهت می‌دهد و به آن ثبات می‌بخشد. نتیجه آنکه محبت انسان به خداوند در پرتو شناخت ابتدایی و بر‌اساس حب ذات به کمال مطلق شکل می‌گیرد و با افزایش شناخت، ایمان نیز تقویت می‌گردد. به‌طور متقابل ایمان نیز به محبت انسان جهت می‌دهد و در ارتباطی دو‌سویه عاطفه و ایمان تأثیر و تأثر متقابل خود را تداوم می‌بخشند. text حقانی, ابوالحسن (استادیار گروه روان‌شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)) طباطبایی(علامه طباطبایی), سید محمد حسین (فیلسوف نوصدرایی معاصر، حکمت متعالیه، مفسر بزرگ؛ صاحب تفسیر المیزان، «بدایة الحکمة»، «نهایة الحکمة» و «اصول فلسفه و روش رئالیسم») , 1281ش. تبریز ##1360ش. قم جیمز, ویلیام(William James، فیلسوف و روانشناس آمریکایی و بنیانگذار مکتب پراگماتیسم، ایمان گرای معتدل), 1842#1910 article 0 kalami.nashriyat.ir