جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
خدا، ابدیت و ماهیت زمان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Alan G. Padgett (آلن جی. پاجت)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: تحلیل و بحثی کامل از ماهیت زمان و ابدیت با تمرکز بر بی زمانی خداوند. پس از بررسی دو نظریه زمان در پرتو علم و فلسفه مدرن، پجت برای مفهوم «فرایندی» زمان استدلال می‌کند. آموزه سنتی بی زمانی مطلق الهی با فعل خداوند در جهان ناسازگار است، اگر دیدگاه فرآیندی زمان صادق باشد. پس از بررسی تاریخی و کتاب مقدسی دکترین ابدیت، پجت هر دو نظریه "ابدیت" و "بی زمان" را رد می کند و به دنبال دفاع از این شهود است که خدا از زمان فراتر می رود. او برای دیدگاه سوم و میانجی استدلال می کند: خدا به نوعی موقتی است، اما زمینه زمان، پروردگار زمان، و «نسبتاً» بی زمان است.
خدا، ابدیت و زمان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
EDMUND RUNGGALDIER ؛ CHRISTIAN TAPP
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: خدا، ابدیت و زمان «خدا ابدی است» باور استاندارد همه ادیان خداباور است. ولی خب معنیش چی میشه؟ اگر از یک سو، «ابدی» به معنای بی زمان باشد، چگونه خداوند می تواند دعای مؤمنان را در مقطعی از زمان بشنود؟ و چگونه خدای بی زمان می تواند برای اجابت دعا عمل کند؟ اگر خدا می داند که فردا از ابدیت چه خواهم کرد، چگونه می توانم آزاد باشم که چه کاری را انجام دهم؟ از سوی دیگر، اگر «ابدی» به معنای جاودانگی باشد، آیا این امر عظمت الهی را به خطر نمی اندازد؟ چگونه می توان جاودانگی را با آموزه های سنتی سادگی و کمال الهی تطبیق داد؟ گروهی برجسته از فیلسوفان و متکلمان آمریکایی، بریتانیایی، آلمانی، اتریشی و سوئیسی در مورد مشکل رابطه خدا با زمان بحث می کنند. مشارکت آنها از تجزیه و تحلیل و دفاع از مفاهیم کلاسیک از ابدیت (بوئتیوس و آکویناس) تا اثبات گزارش های ابدیت، و از مسئله پیش آگاهی تا نظریه نسبیت خاص اینشتین را شامل می شود. این کتاب به پرسش‌های فلسفی می‌پردازد که برای الهیات نظام‌مند بسیار مهم هستند. بالاترین هدف آن تعمیق درک ما از ایمان دینی با بررسی روابط آن با یکی از اساسی ترین جنبه های واقعیت است: زمان.
خدای جاهل: افکاری درباره زمان و ابدیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mathijs Koenraadt (ماتییس کوئنراد)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ساعت چنده؟ فضا چیست؟ واقعیت چیست؟ در این مقاله فلسفی، نویسنده با طرح پرسش‌های گاه عجیب و غریب تلاش می‌کند تا آنچه را که در پس واقعیت ظاهری پنهان است، آشکار کند. قرن هاست که دانشمندان بر این باور بودند که دنیای واقعی فیزیکی است و از ماده و انرژی ساخته شده است. اما اگر دنیای اطراف ما صرفاً فرافکنی ذهن ما باشد، چه؟ دانشمندان هرگز به درستی تعریف نکرده اند که «هیچ» یا «هیچ» چیست که ظاهراً فراتر از جهان ما قرار دارد. نویسنده در این کتاب به بررسی این پرسش می پردازد. با کندن آهسته لایه‌های حواس ما -لمس، چشایی، بینایی، شنوایی و بویایی- خواننده متوجه می‌شود که در واقعیت ما چیزی بیشتر از آنچه حواس ما به ما ارائه می‌دهند وجود ندارد. آیا واقعیت، شاید، از درون می آید؟ بالاخره آیا چیزی الهی تر در وجود همه ما پنهان است؟
آنچه خدا می‌داند: زمان، ابدیت و علم الهی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Harry Lee Poe; J. Stanley Mattson
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Waco, Texas: Baylor University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: وقتی انیشتین دیدگاه قدیمی جهان را از بین برد، تصور قدیمی از زمان را با آن از بین برد. نظریه جدید او توضیح داد که زمان بعد از کیهان فیزیکی مانند فضا است و مانند فضا نسبی است. این مجموعه از مقالات متکلمان، فیزیکدانان و فیلسوفان به بررسی جنبه های نظری مسئله زمان و پیامدهای آن برای ایمان و درک خدا می پردازد.
زمان و ابدیت در اندیشه اواسط قرن سیزدهم میلادی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Rory Fox (روری فاکس)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: روری فاکس این درک سنتی را که توماس آکویناس معتقد بود خدا کاملاً خارج از زمان وجود دارد به چالش می کشد. مطالعه او کار چندین نویسنده اواسط قرن سیزدهم، از جمله آلبرت کبیر و بوناونتور و همچنین آکویناس را بررسی می‌کند و درک آنها از ویژگی‌های توپولوژیکی و متریک زمان را بررسی می‌کند. بنابراین فاکس دسترسی به انبوهی از مطالب در مورد مفاهیم قرون وسطایی زمان و ابدیت را فراهم می کند، در حالی که از ابزارهای مفهومی فلسفه تحلیلی مدرن برای بیان نتایج خود استفاده می کند.
خدا، زمان و ابدیت: انسجام خداباوری II: ابدیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
William Lane Craig (auth.) (ویلیام‌ لین کریگ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer,
چکیده :
ترجمه ماشینی: کسی که به زمان فکر می کند عمیقاً فکر می کند. کسانی که در مورد خدا فکر می کنند، هنوز عمیق تر فکر می کنند. کسانی که می کوشند به خدا و زمان بیندیشند، محدودیت های درک انسان را زیر پا می گذارند. بدون هراس، این دقیقاً همان پروژه ای است که در این مطالعه برای خود تعیین کرده ایم: تلاش برای درک ماهیت ابدیت الهی، درک مقصود از اعتراف به اینکه خدا حماسه است، و طرح یک دکترین منسجم از رابطه خدا با زمان. این مطالعه، دومین قسمت از یک برنامه تحقیقاتی بلندمدت است که به تحلیل فلسفی صفات اصلی خداوند اختصاص دارد، به طور طبیعی از کاوش قبلی من در دانای مطلق الهی سرچشمه می گیرد. ! زیرا بحث برانگیزترین موضوع در رابطه با دانای کل بودن خداوند، مربوط به پیش آگاهی الهی در مورد احتمالات آینده است، مانند اعمال آزادانه عوامل انسانی. خود مفهوم پیش‌دانش مستلزم این است که خدا موقتی است، و بسیاری از متفکران، از بوئتیوس گرفته تا برخی فیلسوفان معاصر، به این فکر کرده‌اند که از ناسازگاری ادعایی پیش‌دانش الهی و آزادی انسان با بی‌زمانی بودن خدا اجتناب کنند. بنابراین، در بررسی مجموعه مسائل پیرامون مسئله علم پیشین، خود را از قبل غرق در مسئله ابدیت الهی دیدیم.
مفهوم علم الهی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Brian Haymes (auth.) (برایان هیمز)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
صفات الهی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Joshua Hoffman, Gary S. Rosenkrantz
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
بررسی تطبیقی صفات الهی در قرآن و کتاب مقدس عبری
نویسنده:
فاطمه الروازق
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مبحث اسما و صفات الهی در دو آیین اسلام و یهود، دارای نقاط مشترک و افتراق متعددی هستند. این بحث به روشنی در کتاب مقدسِ هر دو آیین بازتاب یافته و توصیف خداوند با ادلۀ فلسفی و به‌ویژه عرفان نزد فیلسوفان و متکلمان هر دو دین تبیین شده است. باتوجه به این نوشتار، خداوند در قرآن و سنت اسلامی، و نیز در یهودیت چه در تورات مکتوب و چه در تورات شفاهی یعنی تلمود، به صفات جمال و جلال ستوده شده است. اما در تطبیق آموزه‌ها باید اذعان کرد، هم تصویر خود خداوند، و هم برخی صفات او مانند رحمت مطلقه‌اش، از تمایزات و بالمآل برتری روشن قرآن در این بحث است.
صفحات :
از صفحه 81 تا 94
جهم‌بن صفوان و نفی صفات الهی
نویسنده:
ارائه دهنده: داوود درویش‌نیا ناقد: دکتر حسین منتظری
نوع منبع :
مقاله , سخنرانی , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
چکیده :
بحث این گفتار، راجع به دیدگاه جهم‌ابن صفوان در نفی صفات الهی است. عده‌ای می‌گویند او (جهم‌ابن صفوان) ایده نفی صفات خودش را از مکاتب غیر اسلامی گرفته ولی سخنران بر آن است که ثابت کند این ایده داخل جهان اسلام است و خارج از آن نیست و کسانی که خلاف آن را می‌گویند، شواهدی ناقص دارند و نمی‌توانند ادعای خود را ثابت کنند. استاد در ابتدا به برخی از سفرهای جهم و سپس دیدگاه‌های اصلی او اشاره می‌کند و می‌گوید: دیدگاه جهم در مورد نفی صفات الهی این است که ما صفاتی که به مخلوق نسبت می‌دهیم نمی‌توانیم به خالق نسبت دهیم؛ چون باعث تشبیه می‌شود. برای همین صفاتی مثل علم، عالم و حی را از خداوند نفی می‌کند و قادر و فاعل و خالق را اثبات می‌کند. تعطیلی که به جهم نسبت می‌دهند هم تعطیل در هستی‌شناسی صفات و اسماء الهی هست و هم تعطیل در وجود اوصاف الهی. اما بحث اصلی سخنران این است که جهم رأی و اندیشه خودش را از کجا آورده است؟ آیا تحت‌تأثیر گروه یا فرد خاصی بوده است؟ در بعضی مذاهب آمده که او از یهودیان، مسیحیان، مانویان، زردشتیان و بودائیان اخذ کرده ولی سخنران اینها را رد می‌کند و می‌گوید او هرگز در دمشق با مسیحیان و یهودیان گفتگو نداشته لذا ما براساس اینها می‌خواهیم نفی کنیم که هم‌چین چیزی اتفاق نیفتاده است. دلیل ما مبنی بر اینکه این اندیشه از یهودیت گرفته نشده اینکه ابن‌کثیر و ابن‌اثیر و ابن‌نباته معلوم نیست از کجا مطلب را نقل کرده‌اند و فقط قایلش همین‌ها هستند. و سرانجام یکی دیگر از دلایل موافقان ورودی‌بودنِ این اندیشه به جهم، اینکه او مخالف سیاسی حکومت است و می‌گویند حکومت قدرت داشته و لذا می‌خواسته عقایدِ مخالف خود را منتسب به خارج از جهان اسلام یا مکاتب غیر اسلامی بکند. سخنران می‌گوید خیر! بحث نفی صفات الهی در داخل جهان اسلام شکل گرفته است. البته استاد در فرجام سخن این فرض را مطرح می‌کند که به‌زعم خودم فکر می‌کنم جهم تحت‌تأثیر ظواهر روایات ما بوده اما شاهد محکمی بر این ندارم.