آثار پر استناد | کتابخانه مجازی الفبا

آثار پر استناد | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
خلافة الرسول صلّى الله علیه وآله بین الشورى والنصّ
نویسنده:
صائب عبد الحمید
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
وھذا الكتاب الذي نقدّمه باعتزاز إلىٰ القراء قد أُجريت فیه موازنة دقیقة ، وحوار علمي بین منطق أصحاب ( الشورىٰ ) وبین منطق أصحاب ( النص والتعیین ) ، مع إيراد أقوىٰ ما يمتلكه الطرفان من الأدلة ومناقشتھا بحیاد وموضوعیة ، مع بیان أي من المنطقین ھو المتماسك وأيُّھما المتھافت. وتناولت ذلك كتب العقائد والأحكام السلطانیة ثم تقدّمت به خطوة أُخرى إلىٰ أمام لتنتزع لھذه النظرية أصالتھا من مصادر التشريع الإسلامي ؛ القرآن والسُنّة.. لتكتسب نظرية الشورىٰ بعد ذلك أصالة دينیة متقدمة علىٰ شھودھا التاريخي ، بل ومبرّرة له. ويقع البحث في قسمین رئیسیین ؛ يتناول القسم الأول نظرية الشورىٰ من جمیع وجوھھا ، فیدرس الشورىٰ في القرآن والسنة ، ثم الشورىٰ في واقعھا التاريخي وفي الفقه السیاسي ، مع أھم ما يتّصل بھذه العناوين من مباحث. فیما يتناول القسم الثاني ( نظرية النصّ ) وفق المنھج نفسه ، مستوفیاً ما يتعلقّ بھذا الموضوع بحثاً ونقداً. لیخلص إلىٰ النتیجة التي يقررّھا البحث في كلا قسمیه..
عصمة المعصوم علیه السلام وفق المعطیات القرآنیة
نویسنده:
جلال الدین علی الصغیر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الأعراف للدراسات,
چکیده :
کتاب حاضر همانگونه که از نامش هم پیداست درباره عصمت معصوم علیه السلامی باشد که این عصمت در آیات قرآن هم به راحتی قابل مشاهده می باشد و شواهد زیادی بر این مسئله است.تعریف لغوی و اصطلاحی عصمت، بحث حدیثی اثبات عصمت معصوم علیه السلام، مفهوم قرآنی عصمت و پاسخگویی به شبهات وارده از جمله مطالب ارائه شده در کتاب می باشد.
دلیل النص بخبر الغدیر على امامة امیر المؤمنین علیه السلام
نویسنده:
أبوالفتح محمّد بن علی کراجکی؛ تحقیق: علا آل جعفر
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دليل النص بخبر الغدير علی امامة أميرالمؤمنين عليه‌السلام اثر ابوالفتح محمد بن علی کراجکی (متوفی 449ق)، با تحقیق علاء آل جعفر، رساله‌ای است مختصر پیرامون حدیث شریف غدیر که به زبان عربی نوشته شده است. کتاب با دو مقدمه از ناشر و محقق آغاز گردیده و مطالب بدون تبویب و فصل‌بندی عرضه شده است. نویسنده ابتدا به‌صورت مختصر، به تعریف واقعه غدیر پرداخته و سپس ضمن پاسخ به چهار سؤال، دلایل اثبات امامت حضرت علی(ع) و وجوب اطاعت از ایشان را مطرح نموده است.
ولایة أهل البیت علیهم السلام فی القرآن والسنّة
نویسنده:
حسینة حسن دریب
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز الأبحاث العقائدیة,
چکیده :
تحقیقی درباره ابعاد ولایت «اهل‏بیت» (ع) در قرآن و روایات است. در این کتاب سعی شده است شاخص‏ترین ادله قرآنی و روایی در اثبات ولایت اهل‏بیت مطرح شده و شبهات وارد شده در این زمینه پاسخ داده شود. استناد به آیه ولایت، آیه تطهیر، آیه تبلیغ، آیه انذار، آیه ذکر، آیه اکمال، آیه مباهله، آیه شرا، آیات مختلف سوره دهر، آیه اولوالامر و احادیثی نبوی مانند حدیث دار، حدیث غدیر، حدیث منزلت، حدیث سفینه، حدیث نجوم، حدیث معیت، حدیث مدینةالعلم، حدیث مواخات، حدیث طیر و بررسی سندی و دلالتی این احادیث و استدلال بر ولایت ائمه (ع) از لابلای این آیات و روایات از اصلی‏ترین مباحث این کتاب است.
تاریخ ادیان و مذاهب در ایران
نویسنده:
عباس قدیانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
فرهنگ مکتوب,
چکیده :
نخستین مذاهب انواع بت پرستی‌های مصنوعی و طبیعی بوده‌اند که بت‌های مصنوعی با سیمای بشری به مثابه آخرین و تکامل یافته‌ترین مذهب بت پرستی بوده‌ و در عین حال مذاهب توحیدی هم از بطن بت پرستی‌ها سر بر آورده است. تاریخ ایران آکنده از اختلاط و اتفاق میان عقاید و آرا و دین و دولت است. اردشیر اول، سرسلسله ساسانیان، می‌خواست یک جامعه ملی - دینی در ایران بنا کند، لذا در هر ایالت یک رئیس روحانی را پذیرفت. سختگیری و خشونت این رهبران دینی و کشتار مسیحیان به شورش مردم در ارمنستان و پیدایش آیین‌های مانوی و مزدکی در برابر یکه‌تازی دین حاکم انجامید. این رویه در آینده‌ای نه چندان دور پایان کار شاهنشاهی ساسانی و استقرار اسلام را در ایران رقم زد. مردمی که در فلات ایران زندگی می‌کنند...دو بار توانستند کیش جهانی پدید آورند. یکبار در مورد مهر پرستی و بار دیگر در مورد مانیگری...
براهین أصول المعارف الإلهیة و العقائد الحقة الإمامیة
نویسنده:
ابوطالب تجلیل
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب «براهین أصول المعارف الإلهیة و العقائد الحقة الإمامیة» نوشته ابوطالب تجلیل، شامل یك دوره كلام نقلی به منظور اثبات معارف و عقاید شیعه و دفع شبهات در این كتاب ارائه شده است. نویسنده ضمن این كه به براهین و دلایل فلسفی استناد می‏ كند عمدتاً مستندات قرآنی و روایی را در یك نظم و دفاع منسجم طرح می‏ نماید. ابتدا دلایل اثبات واجب و صفات و افعال او سپس دلایل توحید و نفی تركیب و جسمیت و عدل الهی مطرح شده و در بحث قدرت الهی نظریه تفویض و جبر نقد شده است. سپس مبحث نبوت با بررسی وجوه اعجاز قرآن و تحدی‏ ها و شواهد نبوت پیامبر اسلام (ص) سامان یافته است. در بحث امامت ادله روایی زیادی بر امامت حضرت علی (ع) و امامان دوازده‏ گانه ارائه گردیده است. در بحث معاد شبهات مختلف مربوط به شفاعت، تعمیر قبور و زیارت پاسخ داده شده است.
ابن هشام و سیره او
نویسنده:
محمدعلی جاودان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :